längd på skidor

mardiman

Ny medlem
längd på skidor
tjena!

jag är 17 bast och brädåkare.. funderar dock på att byta till skidor.

min fråga är då, vad bör jag har för ungefärlig längd på mina (billiga) skidor (som jag köper på köp&sälj) ? jag är 190cm väger 75 och är nybörjare-medel (lär mig snabbt)

tack på förhand

längd på skidor
kan du precisera lite mer?

har du aldrig åkt skidor innan? vad ska du göra med skidorna? vilken typ av skidor?
osv...

längd på skidor
tack för guiden, jag fick 172 på den

jag åkte skidor tills jag var 7 (inte mycket kunskap att ha därifrån inte), åkte sedan bräda konstant tills jag hyrde ett par x-scream förra året.. var jävligt ginglig på dem de första dagarna och trasslade in dem i liftkortsavläsaren på diverse sätt.. lärde mig snabbt och kunde efter 2 dagar åka ordentligt. klarar svarta backar även om det inte är värsta fina carving-tekniken.. i slutet på dag 2 så kändes skidorna fladdriga när jag drog på lite =)

hjälper det?

längd på skidor
Tja, jag har samma längd/viktförhållanden som dig. Enligt mig borde du köpa lite längre än 172cm.
Eftersom du inte är skitbra på skidor så kanske du inte ska gå över 180cm, men dra dig upp mot 176-178cm. Då ska du se att de blir roligare att åka på skidorna när du blir bättre, längre skidor är mer fartstabila med.
Korta skidor är inte så roliga utanför pisten, så dra dig upp mot 176-178cm.
Själv har jag kört på 179cm i flera år nu och även om man inte kör på rena puderlagg så fungerar de hyffsat utanför pisten, de blir väldigt allround.

En fråga bara e du ute efter ett par skidor att svänga me eller villl du ha skidor som tar dig snabbt och lätt nerför pisten?

längd på skidor
okej, låter bra =) för asså jag har ju känsla för snön eller vad man säger och med tips från polare osv så kan jag nog bli rätt bra rätt snabbt så det verkar vettigt =)

förresten så såg jag ett par armada ar5 181cm för 800:- i köp och sälj.. slitna och så men det skiter jag i, billiga och förhoppningsvis dugliga skidor åt någon som mig, om de finns kvar dvs =) har någon nått tips på skidor för runt tusingen i köp&sälj?

tack // mardi

Tillbaka
Topp