Längd på skidor

• Trådstartare Trådstartare Grf
  • Start datum Start datum

Grf

Medlem
Längd på skidor
Hej forumet!
Jag ska hyra skidor inför sportlovsveckan v8. Var idag och bokade ett par ATOMIC GS10 166 cm långa. Jag undrar härmed om detta var ett par för korta skidor för mig.
Jag har åkt mycket skidor, och för att åka två veckor om året är jag mycket duktig/avancerad piståkare.
Längd: 182 cm
Vikt: 74 kg

Föredrar att åka i pist, storslalomsvängar.

Alternativet till Atomic-skidan var ett par VÖLKL AX(?) , som var snäppet sämre än ATOMIC rent materiellt, men som var 170 långa.

Tacksam för hjälp och råd!

MVH/

Senast ändrad:
Längd på skidor
sök så hittar du liknande trådar om längden. jag skulle då ha tagit ett par längre skidor, mer stabilt när man kör fort och stora svängar.

Längd på skidor
GS 10 är en pistskida med storslalomkaraktär. 166 cm är för kort för dig för denna typ av skida, du bör välja 174 cm eller gå upp till 182 cm om du verkligen är avancerad piståkare som kör hårt.

Jag vet inte var du hyr skidor någonstans men med tanke på det högst begränsade sortiment de tycks ha föreslår jag att du hyr någon annanstans ...

/MM

Längd på skidor
Tack för responsen!
Jag tror också att omkring 170 cm, lite drygt, skulle vara mer lämpligt, för jag har hellre ett par skidor som är lite svårare att bemästra men som är stabila i större svängar än ett par som slår när det börjar gå fort.
Jag vill inte överdriva min förmåga, åker säkert inte jättebra jämfört med många här, men jag tar mig ner överallt utan några som helst problem och kan stå på ordentligt i de flesta backar.

Har någon tips på ställen där man kan hyra skidor i Malmö och där sortimentet antagligen inte är utgallrat?

Längd på skidor
Ett stående tips är att du hyr skidor på plats där du ska åka. Förutom att de flesta skidanläggningar har ett bra sortiment av hyrskidor har du en stor fördel genom att kunna byta utrustning om något krånglar eller om du helt enkelt vill testa något annat ... att hyra i Malmö verkar osmart!

/MM

Längd på skidor
Har alltid hyrt på plats men tänkte denna säsongen få det överstökat på hemmaplan, men efter närmare eftertanke har jag kommit till insikt med att det är mindre smart. Ska hyra på plats, men undrar om du har tips på ngn annan lämplig skida för mina behov än ATOMIC GS10?

Tillbaka
Topp