Längd på telisar

• Trådstartare Trådstartare jhn
  • Start datum Start datum

jhn

Ny medlem
Längd på telisar
Jag skall köpa ett par Atomic TM 22. Funderar lite på längden. Jag är 186 och väger 95 kg. Snubben från Atomic tyckte att jag skulle välja 180 men själv lutar jag åt 190. Jag åker nu på ett par Dynastar Max 190. Jag vet att detta med skidlängder diskuterats flitigt men jag vore ändå tacksam för lite synpukter

Längd på telisar
hur bra du e och sånt men jag e 1,60 och kör Stinger på 1.78 vilket går bra och kan vara lite fostrande ibland men det är stabilt då det går undan. Så man måste prova först men rent spontant tror jag att 1,90 borde vara bäst du väger ju lite mer än vad jag gör.....

Längd på telisar
Jag skulle satsa på 190 cm i längd. Jag har själv ett par Fischer Alltrax 74 som jag kör telis på, 193 cm! De fungerar lysande, är stabila när det går fort i långa svängar på stora ytor och är inga problem att få runt när det börjar bli lite trångt!

Längd på telisar
Gå absolut inte under 190. Min välgrundade åsikt (som angränsar till universell sanning) är att telisskidor bör vara snäppet längre än alpinskidor. Om man har problem med "för mycket skida", ta hellre något mjukare.

Säljare och märkesrepresentanter vet i allmänhet inte vad de talar om när det gäller längd.

Själv väger jag 65 och kör (telis och alpint) på storslalomskidor i 190-203 och fetingar i 198.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

Längd på telisar
Tack för era synpunkter. Det är alltid bra med lite moraliskt stöd. Det blev ett par 190 (efter viss vånda). Egentligen är det rätt korkat att köpa skidor utan att provåka men jag kunde inte motstå nästa säsongs skidor med 25% rabatt. Jag passade på att köpa mina första nya alpinskidor på 13 år också. Ett par Beta Ride 11.20.

Det hade varit lite intressant med en utveckling av påståendet att telisar skall vara längre än alpinskidor.
/jh

Tillbaka
Topp