Längd på twintip som telisar?

JeppeN

Ny medlem
Jag är på G att skaffa ett par twintip lagg för att träna vidare på min baklängesåkning. Som för tillfället INTE är att skryta med. ;) Åker annars mest pist men visst, om det bjuds så även utanför! Jag undrar således vilken längd jag bör ha på dessa. Jag åker ganska mkt, full gas carving. Har ett par Dynastar legend 8000 (178cm)som jag är sjukt nöjd med men litar inte riktigt på att bakdelen är tillräckligt böj för baklängesåkning. Misstänker oxå att twintipskidorna är lite mjukare, vad skall man tänka på där?

Jag är 185cm/85kg

tackar på förhand/Jeppe

Finns väl inget speciellt att tänka på förutom att du kanske borde tänka till hur du monterar bindningarna. De vill säga om du bara har tänkt åka baklänges med dem:) Annars är det väl som med vilken skida som helst, prova dig fram tills du hittar det som passar just dig. För att det är twintip behöver inte betyda att de är överdrivet mjuka, det finns relativt styva twintips på marknaden. Allt som går att köra på alpint går lika bra på telisar.

JeppeN sa:
Jag är på G att skaffa ett par twintip lagg för att träna vidare på min baklängesåkning
Baklängeslandningar i parken, switch i Lindvallen eller switch i Engelberg?

JeppeN sa:
Har ett par Dynastar legend 8000 (178cm)som jag är sjukt nöjd
Har du tänkt behålla dessa och komplettera med ett par twintips eller skall du ha ett par twintips som enda skidpar?

"Twintips" är idag en väldigt bred "definition". Skillnaden är ganska stor mellan ett par Gotama och ett par Dogen (om vi begränsar oss till fjolårets Völkl sortiment som exempel)

Dogen är snäppet mjukare än dina legend medan Gotaman nog är snäppet stabilare/styvare tex.

Du måste nog bestämma dig för vilken skida du skall ha och vilken åkning du skall ha den till innan man kan rekommendera specifik längd.

Om du söker på forumet så kommer du att hitta alla möjliga åsikter om olika skidor. Allt som står om dom som alpinlagg är också sant som telisar.

https://www.freeride.se/forum/search.php

-peace
/r

Senast ändrad:
Mest troligt baklänges i ngn av de svenka, pistade backarna...det blir mest där. Hade nog tänkt att behålla mina dynastar och komplettera med ett extra par! Jeppe

Dynastar Big Trouble verkar vara ok skidor enligt vad jag kan läsa mig till. Lite bredare och med twintip. Skulle dessa kunna funka?? Och i så fall, vilken längd? 176 eller 186cm?

http://www.dynastar.com/#/products/skis/ref=da8mb07/

Dessa skall främst användas för lek å lattjo......är det ngn nackdel att ta 176:orna?(smidigheten) Lössö blir det inte så mkt av för min del.

Kanske skall tillägga, att visst, bjuds det på lössnö så gärna för mig. Men mest blir det nog sorbét och sporadiskt snöfall mer än lössnö- Tyvärr :(

Jag åker på ett par Seth Vicious 179 och är själv 178cm lång och väger strax under 80 kilo. Dessa skidor är mitt enda par och jag har inte åkt telemark så speciellt länge och är inte allt för haj på baklängesåkning men ja det tar sig. Då jag har dessa som enda skida så skulle jag gärna vilja kliva upp till 189cm då jag inte hänger mycket alls i parken. Seth skidan är mjuk och har mått i stil med 130-98-116 och en skärning på ca 21m har jag för mig. Detta kanske inte hjälper så mycket då detta är en utgången modell men det kanske kan ge lite vägledning i längdfrågan. Men något i den där stilen möjligen lite längre skulle ju vara en suverän parkskida men annars håller den inte riktigt måttet enligt mig. Är du inne på big trouble så gå på 186 cm.

Jag misstänker detta då det försvinner ngn/ngra cm pga twintip. Men dessa skall mestadels bara anvndas för lek...trots min på tok för höga ålder för detta. ;) Frågan är vad skillnaden blir...kommer jag märka ngt med tanke på smidighet?

Jag skulle inte välja den kortare längden även fast jag är lite kortare och lite lättare. Visst försvinner det någon cm åkyta p.g.a twintip så du ska helt klart välja 186cm om du frågar mig. Kommer inte att kännas klumpigare möjligen lite stadigare. Sen om den ska släpas med ut i lite lösare före är dom där 10 cenimterarna till lite hjälp.

ok, jag ger mig. Det får bli ett par längre. även om de mest kommer att användas i pisten samt för att bättra på min baklängesåkning. Tjohoo!

skaffa INTE gotama ifall du åker telis. kärnan är för mjuk och eftersom telis bindningar endast har hälften skruvar mot vad en vanlig bindning kan hela bindningen lossna. hända mig och har hänt en kompis till mig också. farligt värre..

Det var nära att det blev ett par Gotama men slutade vid ett par Bridge. Lite smalare än Gotaman men samma uppbyggnad. Men har verkligen en vanlig binding fler skruvar? fram på en Cobra R8 så skruvar man ju fast metallplattan med 4 skruvar. Har verkligen en vanlig bindning fler skruvar fram?

Det var den gamla Gotaman som inte hade metall som hade problem med att hålla kvar bindningar. En Cobra har bättre spridning på skruvarna än de flesta alpinbindningar, så min mening: ingen fara.
Look pivot bakdelar har jag hört är känsliga för skidor utan metall just på grund av att skruvarna sitter så tätt.

Jag misstänkte detta oxå. Än så länge har jag ej märkt ngt problem med lös bindning. På mina förra skidor så gängade skruvarna ut sig. Men det löste jag genom att lossa alla skruvar å fylla hålen med en droppe trälim. Misstänker att den som monterade dessa cobra bindningar hade lite bråttom å missade detta.

Tillbaka
Topp