Längd på twintipskidor till 7-åring

Janitor

Ny medlem
Hej,

Jag vet att frågan varit uppe i många trådar, men jag vill ändå testa frågan hos er kunniga forumister då jag inte hittat exakt det jag söker (och så är jag väldigt nojjig av mig efter ett köp).

Alltså: grabben är 7 år och 139 cm med en vikt på cirka 30 kg, har åkt ca 10-12 dagar förra säsongen och ca 5 dagar säsongen för det. Har idag ett par Atomic pistskidor på 120 cm. Han är absolut ingen avancerad åkare, men gillar att åka och klarar de flesta röda backar. Vi ska försöka åka mer i år och avslutar säsongen med en vecka i Kläppen. Jag gissar att pist och park blir hans huvudsakliga område.

Jag har nu köpt Rossignol Sprayer Pro i längden 125 cm och undrar om jag gått för kort? Nästa längd är 135, hade önskat att det fanns en 130. Skidan är som rubriken antyder av twintipmodell men vad jag förstår så är det ingen rockerskida utan normalt spann under. Grabben lär väl vara runt 143-145 i slutet av säsongen (växer som bambu just nu). Jag räknar/kräver inte att skidan ska fungera nästa säsong, bara att det blir rätt i år.

Frågan: 125 eller 135? (jag är rätt säker att jag får byta längd i butiken, det bör inte vara något problem).

Tacksam för all hjälp jag kan få (ursäkta det långa inlägget och ev. stavfel).

/Daniel

Jag skulle säga att 125 är för kort redan nu men om han växer 5 cm till blir den absolut för kort, om du vill att skidan ska fungera nästa säsong så skulle jag gå upp mot ungefär 140 cm.

Men mitt tips är att lämna tillbaka skidan helt och hållet och köpa något begagnat istället för en billigare peng så slipper du ångesten.

Tack för snabb återkoppling caketheday!

Vad det gäller ångesten så är väl den konstant, det är bara orsakerna som förändras? Som handlare själv i en liten stad så går retur bort, byte av längd är nog så långt som jag vågar sträcka mig.

Men som du säger så kan nog 125 cm bli lite väl kort. Kontrollerade med förra årets skidor och den effektiva längden på dessa twintips var kortare än de skidor han har idag (120cm pistmodell).

Jag är rätt säker att han vill hänga i parken men jag kommer att tvinga honom till pisten för att nöta grunderna, så jag gissar 70/30 i fördelning mellan pist och park. Påverkar detta valet något?

/Daniel

Tillbaka
Topp