Längd på Völkl RTM 84?

iLd0tt0re

Medlem
Längd på Völkl RTM 84?
Hej.

Är nyfiken på RTM 84 och funderar på att beställa ett par men eftersom jag aldrig provåkt modellen så har jag lite svårt att välja längd. Jag är 181 och väger 78 kg. Någon som har erfarenhet av modellen som törs uttala sig? Är det stor skillnad åkmässigt mellan 176 och 181?

Med vänlig hälsning,
Carl

Längd på Völkl RTM 84?
Gå för 181 cm. Modellen upplevs som väldigt kort och är otroligt lättkörd. Du vinner lite extra stabilitet i att välja 181 och förlorar i min mening ingenting mot 176 cm.
Har du inte möjligheten att pröva skidorna på någon utav alla skidtester som snart stundar?
Vart är närmaste fjäll/skidsystem för dig?

Längd på Völkl RTM 84?
Jo, jag borde väl försöka testa. Är uppe i Vemdalen rätt ofta så jag får väl försöka pricka in något där.

Jag är ute efter en skida att ersätta mina gamla Völkl Supersport 5* som jag har i 175. Upplever det som en ok längd för den skidan men den har ju något tightare radie än RTM84 och därigenom inte samma krav på högfartsstabilitet. Vill inte ha en skida som känns för kort.

Längd på Völkl RTM 84?
I och med att RTM 84 är en fullrocker så kommer du uppleva den som kortare än sina 181 cm. Därför rekommenderar jag 181 cm då 176 kommer kännas kortare än just 176 samt att du vinner en del stabilitet i att gå på 181 cm.

Skidtest som Völkl är med på är väl bl.a Hemsedal 1-2 Dec, Sälen 7-9 Dec, Åre 14-16 Dec.
Kan berätta att det är kanonförhållanden i Hemsedal för stunden så väldigt god möjlighet till skidprovande :)

Längd på Völkl RTM 84?
Hur har Völkl tänkt när folket rekommenderar den längsta modellen till en man som endast är 1,81 lång och väger 78kg? En man som är 195 och väger 90kg, vilken ska han välja?

Längd på Völkl RTM 84?
Hej,
Har efter många timmars läsande och funderande över skidval, längd etc. beställt och fått hem ett par RTM 84 i 176 cm längd, jag själv är 180 samt 75 kg utan utrustning, detta kändes som bästa valet för mig och min åkstil, men det är ju högst individuellt vad man har för stil och vad man är van vid, tror inte du blir besviken på verken 176 eller 181.

men är du osäker är ett skidtest som ovan väl nämnt bästa vägen :)

Tillbaka
Topp