Längdångest All-mountainskidor

mpburton

Ny medlem
Efter 10 år på bräda ska jag återuppta mitt skidåkande. Jag har kikat på lite billigare all-mountainskidor för att inte slänga pengarna i sjön om jag kommer sakna brädan allt för mycket. Skidan jag har fastnat för är denna https://www.stadium.se/sport/alpint/alpinskidor/236233101/head.strong-instinct-ti.black-yellow. Nu till det stora problemet... Vilken längd ska jag ha? Jag är 180 väger ca 80 kg och har åkt för det mesta pist men lite offpist skulle säga 80/20. Vilken av längderna 170 alt 177 skulle ni välja? Har ni något tips på någon liknande skida som skulle passa bra. Tack på förhand!! / Mattias

En kortare skida är förutom det uppenbara (längden) i allmänhet mjukare och med kortare svängradie för att passa en lättare och mindre avancerad åkare. Dvs. din egen längd har inte så stor betydelse (det känner inte skidan så mycket av) däremot din tyngd och hur fort och kraftfullt du åker.

Detta innebär att en kortare skida ofta upplevs som mer lättsvängd i lägre hastigheter eftersom den är mjukare och har kortare radie men riskerar samtidigt att bli nervös och instabil i högre hastigheter och kanske inte alls fungerar på riktigt hårt underlag (läs is).

Om du vill kunna trycka på lite med dina 80 kg ska du absolut gå på 177 cm för denna typ av skida (specad för medelgoda), jag misstänker starkt att den kortare kan vara för mjuk för dig.

En alternativ skida är Völkl RTM 81e som jag tror har betydligt större potential om du har ambitionen att utvecklas som skidåkare. https://www.stadium.se/sport/alpint/alpinskidor/236579101/volkl.rtm-81-efficiency.black-blue Kostar en tusenlapp mer, men jag är övertygad om att du får en betydligt mer kompetent skida!

/MM

Senast ändrad:
Tack för utförligt svar! Blir definitivt en skida att titta vidare på. Har även kikat lite på SALOMON X-DRIVE 8.3 har ni någon uppfattning om hur den står sig?

Är din tanke att fortsätta med 80/20 pist/offpist så någonstans runt 180, 177 för den modell du angivit. Om du siktar mot mer offpist/ lössnö så sikta mot 185/190.

Riktig offpist med dem laggen är nog inte optimalt, de är väldigt smala, men brevid pisten fungerar säkert lite grann. Om du också har Salomon i kikarn borde du sluta titta på x-driven och istället spana in X-race. Mycket mer kompetent skida, en riktigt go skida som biter i allt. Jag såg att den nu finns på en del sidor för kring 4500. X-driven är en ganska tråkig skida tycker jag, typisk hyrskida.
En kortare skida blir som tidigare skrivet lite mer enkeltsvängd men skulle säga att man nästan alltid kan hoppa upp en längd på skidor så ta 177 istället.

Senast ändrad:
Men? Är det inte läge och hjälpa vår nya vän in inskidåkningen på riktigt?

Ställ dig några frågor och gör sedan rekommendationstestet map längd.

Personligen (ca 30skiddgr/år) så tycker jag du ska gå för en skida som är runt 100mm i midjan. Allt blir mkt roligare förutom ren isåkning men vem vill ens köra då?

Har kittat min fru med ett par 102mm (Saffron 7)/162långa på sina 157cm långa kropp och efter sina första svängar igår var hon lyrisk. Även dottern på 12år kör längre på sina 162cm kropp - Dynastar Cham 87 - 166cm, hon är ifsg ganska duktig kan jag tycka

En helt annan känsla att köra uppepå snön än skära igenom som en smalare skida vill göra. Själv kör jag K2 Petitor 120 och med lite energi input så kan du ha grymt roligt även i pist. Rocker åtminstone fram rekomenderas skarpt då du får 2 skidor i en beroende på hur mkt du pressar.

Kör hårt och som många andra säger - ta chansen att testa innan köp.

Finns flexhyra där du kan byta under dagen. Då kan du nog komma ganska nära din vision

//Johan

Jag har också börjat skida efter 20 år med bara bräda. Ungarna har börjat åka skidor och det är ett h-vette att åka lift tillsammans med en unge på bräda.

Jag är 186, 105 pannor. Jag fick en bra deal på ett par Dynastar Cham 184. Jag tycker de är grymma i pist (har inte provat dem offpist eftersom är det puder så blir det bräda). Jag tävlade lite i slalom som ung så jag gillar att stå på och Chamsen klarar det utmärkt.

Däremot nu när unge nr två håller på att lära sig så åker jag mycket baklänges i barnbacken och där är de helt värdelösa. De hugger bara.

Så jag har funderat på att skaffa något mer twin och har blivit sugen på Extrem Opinion.
Mina skidåkande vänner har öst på med tyckande och vissa säger att jag behöver längre, 190+. Andra säger att 185-190 är vad jag ska ha.
Men grejen med twin vs Dynastar Cham är ju att formen skiljer sig. Skulle man twinna till Chansen skulle de ju bli 190... Så jag känner mig rätt osäker på vilken längd jag ska ha...

Jag kör ett par Extrem projekt 100 och kör mestadels pist men vill börja och tänker köra mer och mer OP är det tänkt:-) Kör mycket med mina barn och är en fruktansvärt allsidig skida som funkar grymt i pist med grepp och allt vad det innebär men även utanför;-)
Jag är 178 på 82 kg och kör P100 längd 186 och tycker det är grymt, skulle inte vilja ha kortare...

mattstar sa:
Jag kör ett par Extrem projekt 100 och kör mestadels pist men vill börja och tänker köra mer och mer OP är det tänkt:-) Kör mycket med mina barn och är en fruktansvärt allsidig skida som funkar grymt i pist med grepp och allt vad det innebär men även utanför;-)
Jag är 178 på 82 kg och kör P100 längd 186 och tycker det är grymt, skulle inte vilja ha kortare...
Men kan man lita på en gammal puckelåkare?

Kaskar sa:
mattstar sa:
Men kan man lita på en gammal puckelåkare?
Ha ha, näää det klart och än mindre när det är "Faggan" nu ser jag;-)

Den här tråden börjar nå helt nya dimensioner ... min personlig åsikt är (konstpaus) ... om du bara ska ha ett par skidor (vilket känns långt avlägset, åtminstone för mig) så är ett par omkring 100 mm i midjan en bra kompromiss, men betoning på kompromiss!

Visst, det går finfint att köra stenhård pist med ett par feta (riktigt feta) skidor och visst kan det vara kul, men växla till ett par racelagg med smal midja (typ 65 mm) och plattor och det blir som att byta från SUV till Supersport (typ Lambourghini). Och vilket är roligast på hårt och jämnt underlag, hehe! ;-)

Och om du sedan får chansen att köra "bottenlöst" powpowerpow vad ska du då ha på fötterna? Gissa!

Men tycker du att världens bästa bil heter Volvo V70 och att den fungerar för allt! Jamendå kommer du att bli jättenöjd med ett par AM runt 100 mm ... ;-) Valet är ditt!

/MM

Shit vad den tog fart den här tråden:cool: Ni är inne på rätt spår att min skidåkning inte kräver några värsting grejer. Har även kikat lite på Salomon qst 92 som verkar vara en schyst skida till bra pris, några tankar om en? Tack för all input!

Tillbaka
Topp