langde på sonde

fernie_skibum

Ny medlem
langde på sonde
hey

jeg skal ud at købe en sonde for første gang, men jeg er lidt i tvivl om hvilken længde jeg skal vælge ?

Jeg har kigget på nogle i længderne 180 cm, 240 cm , 260 cm og 320 cm.
Hvilken længde skal jeg vælge ?

/Dan

langde på sonde
Halloj...

jag tycker inte att det finns någon större anledning att välja en kort sond! Jag antar att du vill ha möjlighet att hitta någon som ligger en bit ner i snön också? Vet inte om sannolikheten att hitta levande på 3.80 är så stor, men antar att den dock finns så varför utesluta möjligheten att Sondera på den nivån?

/P

langde på sonde
Hej
Jag håller med Patrick om att inte köpa en för lång (3,8 m). Jag har en. Det tar tid att koppla ihop den och man måste fälla ut hela för att låsa stängerna. Den känns omständig och man blir stressad.

langde på sonde
3 m räcker. För långa sonder är krångliga att hantera och för korta räcker inte till. Det finns inget känt fall där en människa hittats överlevande på ett större djup än ca 2m i en lavin (Fjällsäkerhetsrådet, LAVINER - EN HANDBOK, 2000).
Nästan vitigare än den exakta längden är att du hittar en som har en smidig och lätthanterlig låsanordning, min erfarenhet säger att det kan strula en del.
Glöm inte att öva.

/Fredrik

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp