Längdtips nitro swindle

• Trådstartare Trådstartare dtb
  • Start datum Start datum

dtb

Ny medlem
Längdtips nitro swindle
Tjena!
Har lurkat på forummet ett tag, plöjt köptipstråden som är klistrad samt googlat och haft mig men nu måste jag nog ändå be om lite tips.
Ska köpa ny bräda inför säsongen och har fastnat lite för Nitro T1 och Swindle. Men nu är det ju så att alla nämner 'gå ner i längd' om swindlen..

Jag är ~176cm, 55-60kg och spanar på en 152cm swindle (rea på bla boardstore) 155 är till hakan på mig..
Är lite fundersam på om det blir kort nog så att säga. Det fanns bara 152;or inne som jag sett.

Nästa lilla tanke är om mina boots får plats ordentligt då dom är dryga 30cm långa (glömde storleken, men kanske 11-11,5 USA) och enligt pryldatabasen här så är midjan 248mm på tunnaste stället..

Annars kanske en T1 153 blir mer lagom, men den är dessutom ytterligare ett par mm smalare i midjan.

Swindlen och T1;an i fråga är 2010 års modeller.

Hoppas jag fått med allt nu så jag inte blir helt idiotförklarad redan på första posten! :)

Längdtips nitro swindle
Hej!
Jag köpte mig två begade brädor, en 156 Capita Indoor survival o en Forum mjuksomfan 152. Bara för att testa lite innan jag handla nyare grejer. Med Forum får jag ingen fart i blötsnö:/, känns som att både mjukheten och den lilla längden är bidragande orsaker. Med Capitan flyter det på mycket bättre men inte alls så bra som med min gamla styva Sims 159.
Har nu köpt mig en Swindle 155 och en T1 159. Bara längtar till snön kommer så jag kan testa dem.
Är 176cm väger 78kg. Är gammal o styv i kroppen så jag lär mig sakta o försiktigt men har iallafall börjat hoppa o snurra o åka lite boxar. Skulle råda dig att inte köpa kortare än 155, går inte att tricka om inte man får upp farten ju. Kanske lite annorlunda med din vikt men jag skulle ändå inte vara rädd att ta i på längden, hemskt om du köper för kort och upplever samma som jag med min Forum.
Hittade båda mina Nitro begagnade annars hade jag nog köpt ännu längre. Tror att Swindlen är lite styvare än Forumbrädan + har ju kortare spetsar så åkytan är ju säkert längre än på Capitan trots 1cm kortare bräda.

Senast ändrad:
Längdtips nitro swindle
Angående bredden så hade jag köpt wide om jag haft så stora boots. Mina gamla 42:or tar i ofta. Mina nya Nitroboots är dock smidigt rundade i tå och häl men kommer nog ändå ta i ibland då man lägger feta djupa carves ;)

Längdtips nitro swindle
Brädan känner inte av hur lång du är utan bara hur mycket kraft du sätter ner i den I och med att du är lite lättare så bör 152cm gå bra om du vill åka park och svenska berg. Om du däremot är ute efter de fina vita fluffet i alperna så bör du köpa en annan längd men främst en annan modell. Antar att du är ute efter att åka park och eftersom du har spanat på dessa 2 brädor. Midjan på brädan brukar gå att lösa med lite bredare stance samt lite större vinklar. Har själv 10,5 44 och har utan problem lyckats med att kör en bräda som hade 246mm i midja en säsong.

Längdtips nitro swindle
Jo precis, park fjäll och mellantingen är det jag är ute efter.
Blir inga alper i år utan mer troligen lite urban isf..

Min förra bräda var 153 och även om den var både gammal och tung så vill jag nog inte gå över den i längd, så det här blir kanske rätt bra ändå.

Det jag tänkte på med den längre åkytan på swindlen var att den kanske skulle kännas trögstyrd eller så då den skulle motsvara en längre bräda i yta mot snön.

Tillbaka
Topp