Langely - ski around the rockies

Megadozer

Medlem
Jag har just bokat en resa med Langley - Ski around the rockis den 16 feb. Är det någon som har samma planer eller gjort denna trip förrut? Intresserad av tips och synpunkter på denna rundresa.

Hej!

Jag arbetade som ski around guide för Langley i vintras! Du kommer få en oförglömlig resa! Du har valt ett bra datum också! Förbered dig på låånga mil i bilen vid kraftiga snöfall:)

Kanonresa för dig som inte har något emot att spendera många timmar i bil. Förhoppningsvis kommer du få många puderdagar! Se till att åka mycket catski och heliski om du har möjlighet. Kolla med din guide så snabbt du kan så alla platser inte är fullbokade. Detta var förekommande under den tidsperioden du skall resa.

Vet inte vilka operations dom kommer arbeta med i vinter, men guiden kan/ska vara flexibel och kunna boka in dej hos alla dem befintliga på de olika orterna. Tips: Boka helst catski med valhalla powdercats(rossland/nelson) eller K3 catski(revelstoke). Åk INTE heliski med purcell heliski i Golden pga av dåligt område då vi talar om lutning och terräng. Åk hellre med Selkirk i Revelstoke eller med great canadian (Golden).

Resan riktar sig till alla typer av skidåkare. Vissa åkte ensamma, vissa var kompisgäng och vissa var par och mamma/son. Det är alltid roligare att hålla ihop gruppen för gemenskap, men som man säger: No friends on a powderday! Jag ropade: No guests on a powderday! Sen drog jag iväg. Nejdå. Skämtåsido. Man är väldigt fri, om man så önskar.

Svarar mer än gärna på övriga frågor kring resan! Vill du se bilder från vinterns ski around är du välkommen att lägga till mig på facebook. Tror det skall finnas över 300 bilder där.

Senast ändrad:
Det var verkligen bästa tänkbara kontakt för mina frågor, super-schyst med all information :D Sitte på jobbet just nu och kan inte skriva så mycket, jag återkommer under kvällen. Men tack så länge.

Ja, jag tänkte det när jag såg din tråd! :) Bara höra av sig!

Hej Micke, har du varit i Canada tidigare säsonger oxå eller var det förra vintern? Vilka andra orter har du isf erfarenheter ifrån? Det man undrar lite över är kostnader när man är där. Vad är normalpriset för heli- och catski? Kan/bör man boka heli hemifrån eller hur går det till så man är säker på plats? Jag läste tidiare om att heli i Golden var lite sådär, men det kanske bara beror på operatören, Purcell?
/Uffe

Det var första säsongen i Kanada. Har dock varit på flera säsonger. Bland annat i Utah, frankrike och flertalet i Åre.
Orterna som ni kommer besöka i vinter är fantastiska skidberg. Stora möjligheter till bra åkning! Om du turar kan du hitta puder långt efter snöfall också.

Kostnader som ni kommer ha utöver det som inkluderas i priset för resan är mat och liftkort. Min erfarenhet av just mat kostnaden är att det blev väsentligt högre än gästerna räknat med. Vi åt alltid tillsammans frukost, lunch, middag. Man väljer självklart själv om man vill äta med gruppen eller inte.

Vad beträffar liftkortet betalas detta kontant till guiden på plats. Om jag inte missminner mig kostade liftkortspaketet (liftkort alla dagar i alla system) kring 695 dollar. Av du av någon anledning står över en dags skidåkning(sjukdom eller om du åker heli/catski) återfås den dagens liftkortskostnad direkt av guiden.

Nu ska vi se om jag minns kostnaderna för catskiing. Låt säga 400-450 dollar för en dag. Priserna är ganska lika oberoende ort. Det utlovas minst 6-8 åk för dom pengarna, men ofta får man runt 9-10. Jag vet att Big red cats i Rossland har sista minuten priser, dessa kan bokas tidigt på morgonen. Då kan en dagstur med catski kosta 150-299 dollar. Värt att kolla upp med guiden (dom ringer och kollar/bokar åt dig). Dock har big red cats lite dåligt rykte pga flackt område. Hade några gäster som åkte med dem och var jättenöjda så kanske är myten inte sann.

Angående heliskiing finns olika varianter. Great canadian kör från solen går upp tills solen går ner, så många åk du bara orkar för 1700 dollar. Låter dyrt, men det är en upplevelse du sent kommer glömma. En gäst fick ihop 19 åk på en dag. Övriga operations har antingen 3 lyft eller 5 lyft. I ärlighetens namn minns jag inte dessa priser, men gissar på runt 600-800 dollar.

Angående bokning. Jag gjorde så att jag första dagen ringde runt till samtliga operations, både heli och catskiing, för att kolla lediga platser och kostnader. Detta antecknades och framfördes till gästerna som sade till mig vilket/vilka alternativ man ville köpa. Vissa veckor var det som sagt tvärstopp, alltså fullbokat. Det löste sig dock ganska bra då det blev lite avbokningar som vi kunde fylla. Vill du vara 100% säker för en plats i helikopter eller snowcat så skicka ett mail till langley och be om mailadressen till din guide så löser han förhoppningsvis detta. Jag kan inte svara eller lova hur detta kommer hanteras, men så gjorde jag förra året. Skall inte vara några problem. Det är samma platschef i Kanada i år som förra året.

Helikopterskidåkning i Kanada är legendariskt och jag måste hålla med. Det är verkligen fantastiskt. Vädergudarna kan vi dock inte påverka, men dom tar dig dit där det är som bäst snö. Åker du i februari bör du inte vara orolig för snöbrist. Jag vill verkligen rekommendera dig att åka med great canadian heliskiing om du ska åka helikopter. Det kan verka dyrt, men det är värt varenda öre och risken för besvikelse är lika med noll. Annars bör du titta på eagles pass och sedan selkirk tangiers.

Hör gärna av dig med fler frågor!

Tillägg ang. bokning av heli/cat ski.

Låt säg att du väljer great canadian heliskiing. Detta måste då guiden meddela dem och för att hålla en plats till dig. Detta görs genom att ett mail skickas till dem innehållande ditt namn och kontokortsuppgifter. Detta var känsligt för vissa, att skicka sina kortuppgifter med mail, men tyvärr enda sättet. Avboka sin plats och återfå alla pengarna kan göras i regel 24 timmar innan. Avbokar du senare än så dras hela summan eller en stor del av den.

Detta görs för att du inte ska boka och sen inte dyka upp.

Vilken ort är bäst när det gäller heli- alt. Catski? Jag tänkte om man skulle försöke boka hemmifrån.

Låt langley guiden göra bokningen om möjligt. Ni har en van och 10 skidåkare vilket kan resultera i olika viljor och mycket svårt för guiden att känna att han MÅSTE köra dig till ett visst ställe en viss tid. Som sagt, maila langley och be dem boka. Guiden kommer troligvis vara på plats i Fernie i början av December.

Men till din fråga. Önskemål om vilka operations du vill att guiden skall boka kan man alltid ha! Jag vet inte om du läste de svaren jag skrev ovan ? Cat och heli skiing är inte ortsberoende vad gäller kvaliten egentligen. Det är vilket område dem har om man ser till rolig terräng (brant, pillows osv). Fernie wilderness (catski) är bra, k3 catski i Revelstoke är bra och även valhalla powdercats är bra. Om du ska åka heli så rekommenderar jag Great Canadian (deras lodge ligger mitt i rogers pass, mellan revelstoke och Golden).

/Micke

Jo, jag har har sett det du skrivit och det är ovärderlig information. Man blir lite nojjig och vill ha ut så mycket som möjligt av resan, men det är väl som vanligt att är det snö och vädret är bra så ordnar det sig. Då man bara är på orterna ett par dagar vill man ju dessutom hitta de bästa åken direkt, man har ju inte tid att leta direkt. Får plugga på lite innan om orterna och lita på att guiden kan visa till guld-åken :)

kan komma med lite kompletterande information.

Catskiing områderna tycker jag att Valhalla powdercats är overlägsa. Dels därför att de har mycket bra terräng men kanske framförallt därför att de får betydligt mer snö än Fernie och Rossland (vet ej K3).
Fernie tycker jag personligen är sämst av dessa tre, helt klart flackast terräng och dessutom inte alls lika bra guider som Big red cats.
Big red cats är riktigt bra och har bra terräng om det precis har snöat. De riktigt bra åken är betydligt mycket färre än hos Valhalla men de finns.

Personligen rekommenderar jag helt klart Catskiing före heliskiing. Ungefär halva priset och enligt mig en bättre tur. Man åker betydligt fler åk och det blir mer av en heldags upplevelse även om inte fallhöjden blir större. Så om inte kan spendera hur mycket pengar som helst så får du en bättre och mer prisvärd upplevelse med cat.

Häng på guiden du. Han/hon har förmodligen bättre koll än vad du kan läsa dig till. Är ni en hyfsad jämn grupp kan guiden också hitta det som är bäst för er alla.

Är en sjukt kul tur. Räkna med att det kommer gå en hel del pengar på cat, liftkort och restaurant men det är som regel värt det. Glöm inte att testa det kanadensiska vinet!

Berggrund har rätt! Jag är av samma åsikt att catskiingen är mer prisvärd! Sen vilken recension man ger de olika cat operations beror på vilka åk man fått åka/snötillgång och dylikt. Tex har väl Fernie Wilderness ett 30 tal olika åk!
Vissa sämre än andra och vice versa!

Oavsett snötillgång vill du inte åka flackt. Det rent ut sagt suger. En vecka åkte mina gäster med Purcell som sagt. Jag fick efteråt se hjälmkamera filmen. Det var pinsamt flackt och korta åk. Avstå!

Catskiing sker på väldig hög höjd och är därmed ganska snösäkert oavsett! Dom ser alltid till att du får åka ospårat. Men jag håller med Berggrund, åk med valhalla powdercats! .. alternativt K3 i Revelstoke som förstahandsval!

Guiden ni kommer ha är reseledare och inte bergsguide. Men om du åker 16e feb så kommer han ha hunnit åka lite i alla systemen och bör hitta någorlunda! Skriv till mej i vinter när ni närmar er så ska jag rita in lite bra linjer på pistkartorna och skicka till dej!

Nä, Fernie e faktiskt sämre. Åkt tre gånger med varje. Tätare skog, flackare terräng, mindre snö och kortare åk. Kan dock vara bra "uppvärmning".

Ok! Då viker jag ned mig! :) Åkt med dom 1 gång!

Men i övrigt kan du nog lita på mig, megadozer!

/Micke

Hej Micke och Berggrund, jag tacka ödmjukast för era synpunkter och jag är säker på att ni gjort så min resa har dom bästa förustättningarna att blir riktigt lyckad. Micke, jag återkommer lite längre fram för att få lite tips på linjer, det skulle vara perfekt.

Ha det bra och hoppas ni får en riktigt bra höst/vinter.

Hälsningar / Uffe (Megadozer) :D

Finns det nagra lokala bolag som kor ungefar samma upplagg? Har en bokning pa g med Langley, da deras datum passar mig battre, men efter vad jag last har sa verkar det som att det kan vara lite si och sa med standarden pa deltagarna?

Tillbaka
Topp