Det var första säsongen i Kanada. Har dock varit på flera säsonger. Bland annat i Utah, frankrike och flertalet i Åre.
Orterna som ni kommer besöka i vinter är fantastiska skidberg. Stora möjligheter till bra åkning! Om du turar kan du hitta puder långt efter snöfall också.
Kostnader som ni kommer ha utöver det som inkluderas i priset för resan är mat och liftkort. Min erfarenhet av just mat kostnaden är att det blev väsentligt högre än gästerna räknat med. Vi åt alltid tillsammans frukost, lunch, middag. Man väljer självklart själv om man vill äta med gruppen eller inte.
Vad beträffar liftkortet betalas detta kontant till guiden på plats. Om jag inte missminner mig kostade liftkortspaketet (liftkort alla dagar i alla system) kring 695 dollar. Av du av någon anledning står över en dags skidåkning(sjukdom eller om du åker heli/catski) återfås den dagens liftkortskostnad direkt av guiden.
Nu ska vi se om jag minns kostnaderna för catskiing. Låt säga 400-450 dollar för en dag. Priserna är ganska lika oberoende ort. Det utlovas minst 6-8 åk för dom pengarna, men ofta får man runt 9-10. Jag vet att Big red cats i Rossland har sista minuten priser, dessa kan bokas tidigt på morgonen. Då kan en dagstur med catski kosta 150-299 dollar. Värt att kolla upp med guiden (dom ringer och kollar/bokar åt dig). Dock har big red cats lite dåligt rykte pga flackt område. Hade några gäster som åkte med dem och var jättenöjda så kanske är myten inte sann.
Angående heliskiing finns olika varianter. Great canadian kör från solen går upp tills solen går ner, så många åk du bara orkar för 1700 dollar. Låter dyrt, men det är en upplevelse du sent kommer glömma. En gäst fick ihop 19 åk på en dag. Övriga operations har antingen 3 lyft eller 5 lyft. I ärlighetens namn minns jag inte dessa priser, men gissar på runt 600-800 dollar.
Angående bokning. Jag gjorde så att jag första dagen ringde runt till samtliga operations, både heli och catskiing, för att kolla lediga platser och kostnader. Detta antecknades och framfördes till gästerna som sade till mig vilket/vilka alternativ man ville köpa. Vissa veckor var det som sagt tvärstopp, alltså fullbokat. Det löste sig dock ganska bra då det blev lite avbokningar som vi kunde fylla. Vill du vara 100% säker för en plats i helikopter eller snowcat så skicka ett mail till langley och be om mailadressen till din guide så löser han förhoppningsvis detta. Jag kan inte svara eller lova hur detta kommer hanteras, men så gjorde jag förra året. Skall inte vara några problem. Det är samma platschef i Kanada i år som förra året.
Helikopterskidåkning i Kanada är legendariskt och jag måste hålla med. Det är verkligen fantastiskt. Vädergudarna kan vi dock inte påverka, men dom tar dig dit där det är som bäst snö. Åker du i februari bör du inte vara orolig för snöbrist. Jag vill verkligen rekommendera dig att åka med great canadian heliskiing om du ska åka helikopter. Det kan verka dyrt, men det är värt varenda öre och risken för besvikelse är lika med noll. Annars bör du titta på eagles pass och sedan selkirk tangiers.
Hör gärna av dig med fler frågor!