Långhelg/kortvecka i Alperna, -tips på destination

Almen1

Aktiv medlem
Hej,

Jag har några funderingar gällande möjligheten till en halv-vecka/långhelg i alperna.
När man pluggade hade man tiden, men inte de ekonomiska resurserna. Nu är läget det omvända, -tiden är bristvaran.

Vilka skidställen kan ni rekommendera där man kompromissar mellan hyfsat enkelt och snabbt resande, och bra skidåkning? Jag bor inte långt ifrån Arlanda, och de lågprisbolag som flyger från ARN är att föredra (bla Norwegian med destinationer som Milano, Geneve, München, Salzburg etc).
Någonstans går inte ränderna ur, -har man ryggsäcks luffat, säsongat , rest mellan sommar och vintersäsong, känns det konstigt att inte fixa ihop sina egna resor med flyg och boende. Charter och allt för uppstyrda resor känns inte helt rätt.

Jag kan i stället tänka mig att bjuda på fri bira och gott käk om någon säsongare skulle vilja visa oss runt en dag eller två på den skidort man landar:)

Alla tips mottages tacksamt!

Planeringen för 2012/2013 har precis börjat;)

Hälsningar Johan

Senast ändrad:
Kul jag börjar planera exakt samma sak som du :-)

Salzburg ligger rätt bra till men där verkar norwegian bara flyga onsdag/lördag och jag har inte hittat någon annan som har direktflyg. Jag hade helst flygit ner onsdag kväll eller torsdag och hem på söndag. Flyger man till Salzburg så ligger Schladming ca 8 mil därifrån.

Om jag planerade något sånt skulle jag bara boka flyget i förväg, och sen kolla vilka orter som verkar bäst med kort varsel (bland ett bestämt urval). Och för det är nog Zürich bästa flygplatsen, men dåligt med lågprisflyg där.

Tror Ryanair flyger "sthlm"-salzburg på vinterhalvåret. De flyger även till "munchen" (memmingen) och det är ju bra placerat för vorarlberg och graubunden.

Norwegian till munchen sen har du solfjädern utspänd: salzburgerland, tirol, sudtirol/dolomiterna, vorarlberg, graubunden allt inom 3h med bil.

Håller med Kalle_Bern. Flyg till Zürich. Swiss tar dig dit på ett civiliserat sätt för gissningsvis 2000 t or inkl skidfrakt och annat som lågprisarna tar betalt för. Direktflyg, ut ons kväll, hem med gryningsflyget på måndag ger dig fyra hela skiddagar. Hyrbil eller tåg är en smaksak.

Tack för tipsen ovan!

De handgripliga med dag för utfärd och hemförd är kanon att få med i planeringen.
Är Swiss bättre än Norwegian kör vi på det bättre alternativet. Prio är smidighet, bra ut och hemresa, rätt destinationer. Dock är det viktigt att aldrig känna sig skinnad eller lurad. Det är mot min natur.

Vilka skidorter skulle ni rekommendera med utgångspunkt från;

1. Zürich

2. Salzburg

3. Müchen

Vår skidnivå är något skild, jag åker i nästan alla miljöer, pist som offpist. Min respektive är driven, men har tidigare åkt mer telis, -idag på vanliga lagg. Vi har båda klättringsbakgrund (vinter och sommar).

Hälsningar Johan

la_grave sa:
Åk Norwegian till Grenoble. Betydligt större berg där i än i Österrike.
Nu vet jag att La grave gillar berg mer än puder eftersom han kan àka allt.
Men tittar man pà senaste vinterns snömängd sà verkar österrike inte sà illa. Innsbruck är ocksà ett alternativ att flyga till.

Blackriverpaint sa:
Men tittar man pà senaste vinterns snömängd sà verkar österrike inte sà illa.
Iof inte helt ovanligt med puderdump även i maj, juni, och till och med juli: men helt sjukt att idag 26 April haller park-crew:sen fortfarande pa att gräva fram parkerna efter de senaste veckans dump.

Hej,

Nu är resan bokad och biljetterna betalda. Det blir helgen v.13 vilket sparar ett antal semesterdagar..

Som nämt ovan fanns det riktigt bra flyg onsdag kväll ner till Zürich, och hem måndag morgon.
ToR 2139kr/person inkl skidor.

Vi kommer troligen att hyra bil för att få ett större utbud på boende strax utanför själva skidorten. Vi kikar Engelberg men är öppna för andra förslag om någon har bra stalltips. Det är ganska sent in på säsongen så detta kan kanske "ställa till det".

Om någon vet om bra skidorter/boenden och ev hyrpriser på bil är det toppen.
Alla tips mottages tacksamt.

Hälsningar Johan

Tillbaka
Topp