Lära sig åka skidor - hur lång tid?

ZiMON

Ny medlem
Hej,

Tänkte börja lära mig åka utför nu till vintern. Hur många lektioner tror ni man behöver innan man åker som killen på bilden nedan? Inget avancerat, bara så man tar sig ner för backarna och inte ser ut som en total amatör. Vet att det är svårt att svara på men om vi försöker oss på en kvalificerad gissning, mellan tummen och pekfingret? Har aldrig stått på ett par skidor innan. Tänkt ta lite privatlektioner. Hur många tror ni man bör boka?

1xsj9w.gif

Mvh
ZiMON

2 dagar. För att åka som han åker där. Jag är övertygad om att snubben på bilden kan åka bättre än så.

det beror helt på personen skulle jag säga. är du en sån som har lätt för att lära dig nya saker (fysiskt/motoriskt), är i någorlunda god form och inte är rädd för att ramla en hel del i början kan det gå fort. är du rädd och/eller väldigt otränad tar det längre tid.
sysslar du med andra sporter som har med balans att göra är det nog ingen nackdel heller, typ brädsporter och cykel.

boka en privatlektion till att börja med och beroende på hur den går och vad du känner att du behöver för att komma vidare – boka fler, eller gå i gruppskidskola (om det finns där du åker). alla tycker inte att det är kul, men det finns något härligt i att vingla runt i backen med ett gäng andra blåbär, plus att man kan sporras av varandra. :)

(parentes: ska du åka till större ort i fjällen under sportlovsveckorna är det bra att ha framförhållning vad gäller bokandet av lektioner, skidskolor blir fullbokade de veckorna)

håller med. Det kan variera en hel del. Det är mycket svårare att lära personer som aldrig har glidit på skridskor eller längdskidor men det har väl de flesta. Om man har åkt längd och kan ploga eller kan göra en sladd på skridskor är det enklare. Då kan man ju redan reglera farten.

Jag har åkt till och från sedan jag var två går gammal, kan fortfarande inte åka. Det är så jävla mycket att hålla reda på!!!1

Jibberisch sa:
Jag har åkt till och från sedan jag var två går gammal, kan fortfarande inte åka. Det är så jävla mycket att hålla reda på!!!1
onekligen: två stavar och två skidor. Fast jibbers har ju inte alltid stavar. Då återstår två skidor. Men man kan ju gå över till monoski (utan stavar). Då har man ju bara en sak att hålla reda på istället för fyra... eller bräda, fast då åker man ju inte skidor.

Ja, han på videon hade inte behövt ha dem :) Tog rätt många år innan jag började lära mig använda dem (då räknar jag inte att trycka på andras bindningar för att pjäxan skulle lossna :) )

Tillbaka
Topp