Lära sig snowboard

ScottyJames

Ny medlem
Lära sig snowboard
Har bara testat på bräda en gång och älskade det. Sjukt mycket roligare än skidor, enligt mig. Det gick rätt bra att åka, klarade släplift utan problem och kunde carva några få svängar.
Vill verkligen lära mig åka mer än något annat. Frågan är bara hur lång tid det kommer att ta. Ska iväg om två veckor med ett gäng kompisar som vill att jag ska ta med brädan. Har bara chans att träna på två tillfällen innan detta. Hur långt tror ni jag kommer? Hur lång tid behövde ni på er för att bli hyffsade?

Lära sig snowboard
Bräda is the shit! :D. Kan du åka släplift så är ju hälften vunnet. Träna/åk med någon som redan åker bräda för att få bra tips, det underlättar mycket. Är nog ganska olika hur lång tid det tar att lära sig men en dag i backen med någon som har tid att vänta och lära ut så börjar det nog kännas bra. Du kan ju ta med både skidor och bräda... Lycka till!

Lära sig snowboard
Mitt tips är att inte börja försvårt. Jättebra om du har någon som kan lära ut tips och sånt, men glöm inte att ha tålamod och jämför dig inte! Det tar tid att lära sig och ibland är det inte alltid jätteroligt att köra barnbacken medan de andra åker högre upp, men min erfarenhet är att göra det ordentligt och inte stressa fram ngt så går det allra bäst! ;)

Senast ändrad:
Lära sig snowboard
Väldigt svårt att svara på då det beror på så många olika parametrar, om du är atletisk, förhållandena den dagen, lutning på backe, utrustning och så vidare. Har du funderat på att ta några lektioner?

Senast ändrad:
Lära sig snowboard
Två dagar räker nog om du vågar ramla mycket. En bra förutsättning är ju då att det inte är isigt i backen.
Ett par tips. Våga ställa brädan i rätt riktning, ploga inte för mycket. Väl i rätt riktning, ha tyngden på frambenet och "styr" med bakbenet.
Ta hand om svanskotan och bakhuvudet. ;)

Lära sig snowboard
Det beror dom sagt på mycket omständigheter och vilken utrustning man har men även förutsättningar som ålder, kondition, balans osv. Jag körde första gången i Åre på ny bräda å boots och fel stance. Hade inte läst på alls om hur boots ska sitta så hade ett par för stora utan hälgrepp som jag spännde alldeles för hårt och fick kramp i fötterna. Brädan är en mjuk lekfull en men funkade inte så bra när jag åkte upp wm8:an och skulle ner för röd pist. Sen visste jag inte hur man motverkar att få hugg på transporterna så jag var alltid sist och ramla och slog mig mest.
Så läs igenom de fina tipsen här och kolla över sakerna du ska åka på. Hjälm och ryggplatta är 2 väldigt bra investeringar och jag överväger även knä å handleds skydd nu. Så vågar du mer i backen och lär dig fortare. Lär dig åka å carva i blå pist först så du inte gör som jag och bromsar dig nerför röd pist i början.

Tillbaka
Topp