Låsa Shift bromsar ordentligt

DrPepper

Aktiv medlem
Vet inte om detta är allmänbildning, men jag har hört så många klaga på shiftbromsarna i gåläge, och har inte hört om den här finessen någonstans innan, så here goes..

Jag har precis införskaffat ett par salomon shift. Tvekade lite när jag läste alla klagomål om att bromsarna gärna aktiverar medan man är i gåläget, men tänkte att det finns ju alltid gummisnoddar. Testade givetvis känsligheten hos bromsen hemma, och mycket riktigt, den hoppade ned vid en ganska lätt beröring. Men, MEN sedan upptäckte jag att det fanns ytterligare ett "läge" för flärpen som man stampar ner för att låsa bromsen. Det läget kommer man inte åt med pjäxan, för häldelen tar i, men lyft pjäxan, tryck till samma flärp något bestämt med finger eller stav tills det hörs ett tydligt knäpp (flärpen rör sig minimalt neråt, kanske 1mm). Nu är bromsen låst riktigt hårt, och jag kunde inte alls få släpp på den genom att dra och hålla på!

Vet inte om detta är en tyst uppdatering, och kanske inte fungerar på samtliga modeller, men tänkte jag skulle nämna i det fall det inte är allmänt känt.

Jag har första årsmodellen och den har också två lägen. Andra läget låser bättre men den släpper ändå direkt om man trycker ner stoppern. Man kan ju hoppas på att dom har justerat en aning.

Instämmer helt med TS. Med den metoden har jag, efter sparsamt turande förvisso, inte haft något krångel med bromsarna.

/drH

Tillbaka
Topp