Lavin Åre, duved

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 136817
  • Start datum Start datum
Lavin Åre, duved
Helt sinnessjukt hur man kan ge sig upp där, i detta kraftiga snöfallet som varit och är, lösa ut en lavin som når hela vägen till liftspåret när det bara timmar tidigare släppt en mindre lavin precis i närheten! Inte mycket konsekvenstänk hos den personen, vare sig på sig själv eller andra. Skönt att personen blev hittad men kan inte undgå att bli förbannad.

Lavin Åre, duved
jonaslukarlsson sa:
Helt sinnessjukt hur man kan ge sig upp där, i detta kraftiga snöfallet som varit och är, lösa ut en lavin som når hela vägen till liftspåret när det bara timmar tidigare släppt en mindre lavin precis i närheten! Inte mycket konsekvenstänk hos den personen, vare sig på sig själv eller andra. Skönt att personen blev hittad men kan inte undgå att bli förbannad.
Sant, var det han själv som drogs med eller var det nån annan?

Lavin Åre, duved
oliveraberglund sa:
Festligt när försåsigpåare uttalar sig innan fakta är ute. Eller skulle liftåkaren ha gjort en säkerhetsbedömning innan han ställde sig i kön?
Men nu är väll fallet så att i nuläget är faktan att 2 laviner har gått på en plats som är en vanligt "face" för hike, så att chansen att det var en skidåkarutlöst lavin är väll inte helt osannolikt!?
Men vi får vänta och se om en rapport kommer som vet mer..
Så han syftar nog mer på utlösaren och inte personerna i liften... Tänk lite nästa gång!

Sen är väll snarare diskussionen om att "snöhets" tar över konsekvenstänkandet..

Lavin Åre, duved
http://www.expressen.se/nyheter/skistar-vi-har-brustit-i-vara-rutiner/

artikeln säger att det är en fyra pa skalan för lavinrisk i omradet, men det journalisten säger i slutet av artikeln är väl en trea??? som vanligt vad gäller svensk dagspress, nollkoll,, passande efternamn pa skribenten:) glad att skidakaren klarade sig

kan centralbyrakraten komma till tals här och ev rätta mig om jag har fel,, en tolkningsfraga om ordvalet i beskrivningen pa olika sprak,,

Senast ändrad:
Lavin Åre, duved
jufvas sa:
"Mannen stod i en släplift när lavinen kom farande nerför branten och drog honom med sig."
Vem är du förbannad på?
http://op.se/lanet/are/1.5639591-en-person-framgravd-ur-lavin
Innan rapporten om att det var en liftåkare som dragits med uppgav polisen att lavinen troligtvis orsakats av en skidåkare enligt TT
http://mobil.dn.se/c.jsp?cid=254942...ile/article?id=893629__Article&rssid=25487531

"Troligen utlöstes lavinen som en kombination av
den hårda blåsten och skidkåkaren, uppger polisen."

Lavin Åre, duved
oliveraberglund sa:
Festligt när försåsigpåare uttalar sig innan fakta är ute. Eller skulle liftåkaren ha gjort en säkerhetsbedömning innan han ställde sig i kön?
Om det visar sig att det var en skidåkarutlöst lavin, vilket är högst troligt här i Åre där hetsen för puder är större än konsekvenstänket, så har man all rätt att bli förbannad då personen i fråga utsatt andra för fara, däribland 3 kollegor som stod i liften när lavinen gick. Om det var en spontan lavin så är det ren otur att den gick så långt.
Senaste stora lavinen i Duved som gick i Fjällvallen efter nyår var skidåkarutlöst där åkaren uttryckte efteråt till pistör att "jag hade gärna gjort det igen". Så fungerar det här och man blir bara mer och mer less på folk.

Lavin Åre, duved
Joye sa:
jufvas sa:
"Mannen stod i en släplift när lavinen kom farande nerför branten och drog honom med sig."
Vem är du förbannad på?
http://op.se/lanet/are/1.5639591-en-person-framgravd-ur-lavin
Innan rapporten om att det var en liftåkare som dragits med uppgav polisen att lavinen troligtvis orsakats av en skidåkare enligt TT
http://mobil.dn.se/c.jsp?cid=254942...ile/article?id=893629__Article&rssid=25487531

"Troligen utlöstes lavinen som en kombination av
den hårda blåsten och skidkåkaren, uppger polisen."
Jovisst såg jag de tidigare artiklarna, trodde som troligtvis de flesta andra att det var en skidåkarutlöst lavin.
Min avsikt var inte att vara dryg även om det helt klart ser så ut på min kommentar. Frågan är väl mer allmänt riktad, vem ska man vara förbannad på när en lavin in i preparerat område. Ska det vara nåt man ska vara beredd på eller borde liften vara avstängd. Spelar det någon roll om den var skidåkarutlöst eller släppte spontant? Det händer väl att det släpper där ibland, borde det finnas skydd där uppe, om får de ens bygga skydd där?

Lavin Åre, duved
I nuläget verkar skidåkaren vara ett oskyldigt offer o då behöver han inte höra att han e en idiot (eller att beteendet var sinnessjukt..). Rikta isåfall ilskan mot skistar som verkar ha slarvat. Lavinrisken var väl 4? O lokalt sannolikt ännu högre så det kan mycket väl ha varit en spontanlavin. Jag manar bara till lite sans, nyhetsmediernas info är ju, som många vet, initialt ofta bristfällig.

Lavin Åre, duved
Vill bara tillägga att det inte är så konstigt att det är delade uppgifter om lavinfaran då den höjdes till 4 under dagen, möjligt att det var i samband med den lavinen. När jag frågade hade det gått 5 laviner och på morgonen var det en trea tror jag så att den ökades e ju inte så konstigt.
Blir nog värre i morgon dock, har för mig att vädret skulle bli bättre och då blir det antagligen till att jobba för pistörerna, tyvärr.

Lavin Åre, duved
Lavinen var spontan.
Däremot kan man diskutera varför sådana sidor som tyskhuvudet inte är bättre säkrad. De ställen som det finns risk att laviner går in i systemet borde enligt mig säkras upp med lavinstaket. Man ska aldrig behöva utsättas för risken inne i ett system. Här är något som alperna är betydligt bättre på.
Alternativt bli bättre på att stänga av delar a la kanada. Det är ju inte många år sedan lavinen från mörvikshummeln gick över transporten.

Lavin Åre, duved
Håller med Berggrund. Vid Tyskhuvuded går ofta mindre spontana laviner som når nästan fram till liften. Där borde definitivt finnas ett lavinstaket. Dessutom är det populärt att skråa ut under Tyskhuvuded och det går då lätt mindre laviner. Visst, man kan tycka att det är dumt, men som liftåkare är man ganska oskyldig och borde vara säker!

Tillbaka
Topp