Lavin i Tegefjäll

Lavin i Tegefjäll
Ja, en riktig mördare! Killarna kom lindrigt undan. Det intressanta är att när man tittar på de gamla skadorna i skogen så inser man att det här inte var den största lavinen i området de senaste åren utan att det gått betydligt större någon gång de senaste 10-15 åren.

Killarna som utlöste var inte de mest erfarna eller kunniga, tror inte de skulle förstått vad de hade hittat om de grävt en profil. Å andra sidan så var sluttningen rejält laddad och skrek rakt ut -"ÅK INTE HÄR!!!".

Lavin i Tegefjäll
Bilderna på skogen säger en hel del..det är trasigt liksom.

Hm..alltså jag gillar inte riktigt väderupplägget inför min långhelg i Sylarna. Och sånt här vill jag ju inte verkligen inte läsa om inför det.

Lavin i Tegefjäll
är det inte i den ravinen 2 pistörer blev begravda med skotrar för en några år sen....den historian har väl cirkulerat på freeride ett par gånger ?

Lavin i Tegefjäll
centralbyrakraten sa:
Ja, en riktig mördare! Killarna kom lindrigt undan. Det intressanta är att när man tittar på de gamla skadorna i skogen så inser man att det här inte var den största lavinen i området de senaste åren utan att det gått betydligt större någon gång de senaste 10-15 åren.

Killarna som utlöste var inte de mest erfarna eller kunniga, tror inte de skulle förstått vad de hade hittat om de grävt en profil. Å andra sidan så var sluttningen rejält laddad och skrek rakt ut -"ÅK INTE HÄR!!!".
Olyckligtvis har även de mest kunniga och erfarna utlöst laviner och tragiskt nog omkommit. Man kan gräva upp profiler över hela fjället, men ändå inte veta exakt att en lavin kommer att utlösas eller ej.

Dessa killars spetskompetens kanske inte var lavinkunskap, men de överlevde och ingen skadades så man kanske kan utesluta att de inte var helt oerfarna.

Lavin i Tegefjäll

@Joel_80
Oavsett vad de var innan är de ju definitivt en erfarenhet rikare nu ... Lavinkunskap är ju inte i första hand hur man klarar sig undan en lavin utan hur man undviker att ulösa någon!

/MM

Lavin i Tegefjäll
Joel_80 sa:
Olyckligtvis har även de mest kunniga och erfarna utlöst laviner och tragiskt nog omkommit. Man kan gräva upp profiler över hela fjället, men ändå inte veta exakt att en lavin kommer att utlösas eller ej.

Dessa killars spetskompetens kanske inte var lavinkunskap, men de överlevde och ingen skadades så man kanske kan utesluta att de inte var helt oerfarna.
Låter som jag trampat någon på tårna! Ber om ursäkt för det i så fall. Efter att ha tillbringat hela gårdagen med att utreda vad som egentligen skedde i snötäcket när lavinen i gunnilravinen utlöstes så måste jag säga att jag blir jättenyfiken om du säger att de som utlöste lavinen faktiskt hade kunskap om laviner. Det var ingen brist på varningssignaler i området den dagen, så vad var det som fick dem att fatta beslut att åka där ändå? Är det möjligen så att du var i närheten när lavinen gick?

Jag är defintivt den första att skriva under på att kunniga och erfarna också hamnar i laviner. Lavinen skiter fullständig i om vi är nybörjare eller experter.

Lavin i Tegefjäll
Mårten, vilket av lagren var det som släppte denna gången?
Var det bara nysnö eller någon av de äldre lagren?

Lavin i Tegefjäll
Tancoll sa:
På åre lavincenters hemsida framgår det att brottkanten var upp till 3 meter hög. Om jag inte har tänkt fel skulle det innebära att det skulle ha behövt komma 3 meter nysnö under en kortare tidsperiod för att det skulle vara nysnö som släpper. Eller cyklar jag då?

Senast ändrad:
Lavin i Tegefjäll
Vattendroppe sa:
Tancoll sa:
På åre lavincenters hemsida framgår det att brottkanten var upp till 3 meter hög. Om jag inte har tänkt fel skulle det innebära att det skulle ha behövt komma 3 meter nysnö under en kortare tidsperiod för att det skulle vara nysnö som släpper. Eller cyklar jag då?
Kan lätt driva upp över 3m på ett dygn.
Den som gick i rödkullen i mitten av feb va ju ca 1,5m brottkant och allt hade drivit under natten.

Jag är ju inte uppe i Åre nu (lov is teh shit), annars hade jag själv besökt platsen idag och försökt förstå lite till om laviner.

Lavin i Tegefjäll
Tancoll sa:
Kan lätt driva upp över 3m på ett dygn.
Den som gick i rödkullen i mitten av feb va ju ca 1,5m brottkant och allt hade drivit under natten.

Jag är ju inte uppe i Åre nu (lov is teh shit), annars hade jag själv besökt platsen idag och försökt förstå lite till om laviner.
Nu vet jag inte vars i tegefjäll lavinen utlöstes, men jag tänkte mest på att min erfarenhet av tege är att snön driver därifrån snarare än dit :P

Lavin i Tegefjäll
Tancoll sa:
Det var djupare begravda facetter som spelade en roll i dramat, det tillsammans med att hängdrivan också rasade gjorde att lavinen fick igång även bottenlagret med bägarkristaller och storskredet var ett faktum.

Obs! Det hade inte inträffat om sluttningen inte laddats och stressats av en stor mängd drevsnö under helgen.

Lavin i Tegefjäll
centralbyrakraten sa:
Tancoll sa:
Det var djupare begravda facetter som spelade en roll i dramat, det tillsammans med att hängdrivan också rasade gjorde att lavinen fick igång även bottenlagret med bägarkristaller och storskredet var ett faktum.

Obs! Det hade inte inträffat om sluttningen inte laddats och stressats av en stor mängd drevsnö under helgen.
Tack.

Låter lite som situationen du beskrev på skutan/snasahögarna på fjällsäkerhetsrådets sida.
Svårt att lösa ut för en åkare men lättare för en skoter.
Om det inte ligger massa nysnö över då.

Stämmer mina iakttagelser?

Lavin i Tegefjäll
http://www.fjallsakerhetsradet.se/f...na/?guid=36846bc4-ffd5-46af-a1fa-ec687bb9db07

Prognosen stämde väldigt väl, för att få igång de djupare lagren så måste man också hitta en svag punkt. Och nysnön kan vara ett problem i sig, den snön som drevat in under natten efter lavinen i Gunnilravinen släppte väldigt lätt.

Jag börjar sammanställningen av rapporter och observationer i eftermiddag inför helgens prognos, ska bli intressant att se hur trenden går.

Lavin i Tegefjäll
Centralb: ja, är uppe just nu. Funderar på om det var vi som skidade rakt igenom er lavinsök-övning i eftermiddags? Vi fortsätter tura imorgon, mot Lill-sylen tror jag det blir.

Tillbaka
Topp