Lavin spade

skanken

Aktiv medlem
Lavin spade
Har läst runt här på forumet å lite överallt försökt hitta nått vettigt om spadar. voile å G3 avitech verkar ju vara the shit, men såg på åre lavin centers hemsida en G3 som handtaget hade gått av på ganska omgående..

Tänkte köpa en deploy 3, den har jag läst endel gött om men sen hitta jag mycke skit oxo.

Vi är några stycken som tänkte beställa varist kitt å det verkar som det ska beställas från sport-conrad.
Nån som har nån erfarenhet av deras spadar(stubai,vaude) ingen av spadarna är ju härdad till T6 som jag förstår? Mer än G3an då, Men hantaget?

Hittade en voile spade på subzero.se från sverige men då blir ju paketet genast mkt dyrare, å jag får nog vara nöjd med att det övriga jag reser med köper utrustning överhuvud taget så det kommer väll tyvärr inte på frågan att köpa nån annan stans då det brakar iväg i pris direkt.. korkat, yes.

Men nån utrustning är ju bättre än ingen.
Arva evo 3, BD super tour probe 265 å en spade, men som sagt, vilken ?

Funderar på att beställa en Voile XLM t6 separat då det fortfarnade är 1lakan ett paket utan en voile spade från sverige. fast det lär väll bara vara jag som gör det om det inte visar sig att nån av spadarna på conrads sida är nått att gräva upp nån med.

Så vilken spade ska snåljåparna köpa för att kunna gräva upp mig?

Finns det kanske nån annan sida med bättre utbud av billiga bra grejjer?

länk till conrads sida.
http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=kategorie&kat_id=35&art1=79109001

Är tacksam för alla svar!

Lavin spade
Är det så mkt att fundera över?

Så länge den har metallblad (jo jag vet att plast håller, men plast är kass att gräva med), vikten är ok, skaftlängdden känns rätt och att den får plats i ryggan ihopfälld.

Jag kör en av black diamonds nyare spadar, sjukt snabb att sätta ihop. Gillar den skarpt!
Jag tycker black diamonds nya sonder är bra, bra lösning på låsningsmekanism och ändarna på delarna är konformade vilket gör det smidigare att sätta ihop sonden snabbt. Ett ryck i snöret och så *tadaa*, 2,65m sond utan något kärvande.

När det kommer till transor är jag konservativ och röstar mammut barryvox i alla väder.

Lavin spade
Nojlas sa:
Är det så mkt att fundera över?

Så länge den har metallblad (jo jag vet att plast håller, men plast är kass att gräva med), vikten är ok, skaftlängdden känns rätt och att den får plats i ryggan ihopfälld.

Jag kör en av black diamonds nyare spadar, sjukt snabb att sätta ihop. Gillar den skarpt!
Jag tycker black diamonds nya sonder är bra, bra lösning på låsningsmekanism och ändarna på delarna är konformade vilket gör det smidigare att sätta ihop sonden snabbt. Ett ryck i snöret och så *tadaa*, 2,65m sond utan något kärvande.

När det kommer till transor är jag konservativ och röstar mammut barryvox i alla väder.
så deploy 3 är en bra spade menar du eller? vill inte köpa en förstor häller så dem blir hemma, transfer 3 och 7 är väll rättså långa. 3an är ju pågränsen till va som går i väskan men.

Läste nått AAA test av spadar å alla Black diamond sparna hamnade i "hellish" kategorin om jag inte mins fel.

Lavin spade
Beställade ett kit ifrån SC förra veckan och fick hem grejorna igår. Jag tog en G3 avitech spade och den verkar vara väldigt robust. Framförallt är bladet och infästningen till skaftet väldigt solitt, handtaget verkar också vara av ganska bra kvalite. Men skulle jag få gissa vad som kan gå sönder på spaden så är det väl just handtaget.

Lavin spade
Du har läst runt och ändå missat centralbyrakratens utläggning om spadar?

BD-spaden är bra (deploy 3'an), god kvalité, lätt och hållbar (inte grävt i timtals i is, men...) men jag gillar inte den korta längden och den sluttande överkanten. Det GÅR inte att gräva riktigt effektivt med den. Försök att överföra kraft från pjäxa via spaden ner i snön, inte sååå jäkla lätt.

Lavin spade
Carled - Det sa jag inte att jag hade gjort.

Det senaste jag läste som han skrev om spadar då hänvisade han till AAAs spad test ,och att det är voile å G3 avitech som gäller g3an får jag inte i väskan, å på årelavin centrets sida så vare nån som hade haft av handtaget på sin på engång, å voile har dom inte på conrad, så jag tänkte höra om nån visste nått om nån annan spade, det var ju inte många av dom på conrad som va mä i AAA testet.

Men jag har köpt en Deploy 3 nu hur som hälst.

Lavin spade
Hmmm, Skanken, läste du verkligen noga på lavincentrets forum?

Det står att Avi Tech spaden gick av efter flera års användande, och jag gräver dagligen...

Lavin spade
hehe, okej,då läste jag uppenbarligen fel. den är förstor i alla fall :) vet du nått stubai lr vaude? å va har du för åsikit om deploy 3an, vet inte om det var din lr carleds åsikt han postat åvanför här.

Lavin spade
Jag väntar med att kommentera Stubia och Vaude tills jag testat dem ordentligt.

När det gäller Deployen så håller jag med Carled kommentar med förbehållet att jag inte tycker den är bra med god kvalitet och hållbar. Förra vintern så var det många som valde att slänga sina Deploy på plats uppe på lavincentret efter att de gått sönder när vi var ute, i mina ögon är det en dinkey-toy spade med snygg design. OBS! Den kommer antagligen att hålla för en eller två räddningsinsatser och den går inte sönder på att katastrofalt sätt, så du behöver inte rusa iväg och köpa en ny bara för att jag dissat den.

Tillbaka
Topp