Lavinekursus

• Trådstartare Trådstartare rix
  • Start datum Start datum
Lavinekursus
Årelavincenter är jättebra, men ger dig några alternativ till.

www.abisko.nu/vinter07/intro/index.asp. ( Abisko har genom åren arrangerat flest kurser i sverige, men det är möjligt att CB går om i vinter)
eller gå in på slao.se och sök lavininstruktörer och kurser.

Lavinekursus
Gick Slao 1 frö 2 vintrar sen genom LTU. Om man ville fanns även mölighet att göra en hemupgift som tillsammans med kursen skulle ge 2 poäng. Hade dock lite ont om tid kring redovisningen så det blev inget av den delen för mig.
Vet inte hur ofta steg 2 går men steg 1 har jag då sett anons om nere på sporthallen vid universitetet

Lavinekursus
chrtur sa:
ville-vessla sa:
Har sett en och annan spanjor halka omkring i lågskor på fjället. 5 poäng snö och
vinter, Sen åker de hem till Barcelona med sina nya kunskaper om snökristaller och laviner. Helt
fantastiskt.
Jo, den kursen känner jag till och fanns även i Luleå (Vet ej om den finns ännu?).

En helt fantastisk kurs enligt deltagare och tog säkert med sig sina nyfunna kunskaper till Spanien.

Men det har även givits någon SLAO 1 eller 2 variant genom åren.

- C
Jajjamensan det finns i alla fall steg 1 kurs vid LTU.
Den ordnas genom studentidrottens Friluftssektion och ges till mer eller mindre självkostnadspris, väldigt prisvärd helt enkelt. Det brukar då vara en lång helg uppe i abisko. Det har länge varit prat om att ordna steg två kurs åxå, problemet har då varit att det då krävs två helger vilket har gjort att dte inte har blivit av, iaf som jag förstått det hela. Men finns det större intresse så skulle jag tro att dom ser till att styra upp en steg två.

Det är ju Abisko som håller i själva utbildningen och även om inte Studentidrotten ordnar steg 2 så har ju abisko dom kurserna. Det finns kanske mer info på:
www.ltu.se eller www.stil.lu

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp