Lavinkurs

ToveWahlin

Ny medlem
Heeej!

Någon som har koll på en bra lavinkurs? Drar till Chamonix nu i januari för säsongen och skulle vilja få mer koll på sånt. :)

Ha det bäst!

/ Tove

johngustafsson

Aktiv medlem
Sen förra året har Naturvårdsverket och SLAO (rätta mig om jag har fel) dragit igång ett nationellt utbildningssystem. Detta är uppdelat i 2 grenar, en gren för yrkesbruk och en del för civil användning. Detta innebär att alla kurser som har denna SLAO/Naturvårdsverket-stämpel ska ha samma innehåll. Jag gick Svelav Pro 1 (den första kursen av de för yrkesbruk) i våras hos
@centralbyrakraten på Åre Lavincenter(http://www.arelavincenter.se/index.php), och jag är fruktansvärt nöjd.

Senast ändrad:

chrtur

Medlem
Jag har tidigare vintrar haft lavinkurser i Champoluc för svenska skidåkare och det skulle inte vara några problem att göra den i Chamonix med omnejd (ex Courmayer).

Kursen kan anpassas väldigt mycket där teori varvas med mycket praktik. Se tex: http://gadanguides.com/off-piste-skiing-avalanche-training/

Kursen går att göra 1-2 heldagar där man organiserar det på följande sätt:

1 dag:

- Vi går igenom grundläggande teori kring skidåkningen och utrustningen
- Praktiska övningar med utrustningen
- Ut i skid-terräng där vi forsätter med praktiska övningar kopplat till utrustningen samt vägval inför skidåkningen

2 dag (beroende på hur det går under dag 1):

- Återkoppling till dag 1 där ni säkert har fått olika funderingar/frågor
- En skidtur med liftar/stighudar där vi försöker applicera det vi gjort på en vanlig skiddag i bergen. Här fokuserar vi planering, vägval, grupphantering, grundläggande tankar och förberedelser innan man åker, etc.

Ju färre man är desto bättre är det generellt, det blir oftast enklare för deltagare att ta åt sig information och det går att skapa en bra dialog mellan deltagarna och mig. Då vi även kommer att befinna oss i skid-terräng så är max antalet 6 st deltagare.

Hälsningar Christian

Bikeaholic

Ny medlem
Någon som vet om det finns några bra kurser i Göteborg? Det mesta verkar fullbokat så här nära inpå säsongen, och det jag hittat verkar väldigt kort. Fanns någon gratiskurs på två timmar, men det kan jag inte tänka mig räcker för att få en bra grund att stå på.

Eller om det finns kurser man kan göra online och sedan öva själv hemma i snön?

Schwimp

Ny medlem
Avalanche Academy Länk till deras FB håller föreläsningar som är gratis under vinterns gång nere i cham de ger en lite info som är värt att lyssna på samt skriva ner i ett anteckningsblock, de är ju dock inte samma som en praktisk lektion men alltid nåt! I vinter kommer de ha sina kvällar på BigHorn som ligger i Cham Sud!

Senast ändrad:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp