Lavinkurser

File

Ny medlem
Lavinkurser
Tänkte gå en lavinkurs i vinter inför kommande resa till Kicking horse nästa säsong . Nu undrar jag lite om standarden på de kurser som går i sverige mot de som CAA Anordnar i kanada ?

De kurser som jag hittils har kollat på i sverige är
http://www.69gradernord.se/index.php?option=com_content&view=article&id=36&catid=8&Itemid=23
http://www.mountainevent.se/lavinkurs_riksgransen.asp
http://www.arelavincenter.se/lavin_grund.php

Lade märke till att det var en enorm prisskillnad om man gämför Mountain events kurs mot Borga och åres
är det någon som har erfarenhet/vet någonting om Mountain event, varför denna enorma prisskillnad ?

Lavinkurser
Hej!
Jag vet inte varför Mountain Event är så mycket dyrare, däremot gick jag Åre Lavincenters kavinkurs 1 i helgen och är grymt nöjd. Otroligt kunnig personal och intressant och lärorikt innehåll 8-17 i tre dagar. Jag rekommenderar dig varmt att kontakta dem!

Lavinkurser
Jag kan reda ut några av dina frågor.

Åre Lavincenter och 69 Grader Nord arrangerar lavinkurser i SLAO:s utbildningssystem. Just de kurser du länkar till motsvarar väldigt väl CAA:s Recreational Avalanche Course (RAC). Faktum är att SLAO samarbetar med CAA i flera lavinfrågor. Vi använder t.ex deras kursmaterial i flera av våra utbildningar.

Det framgår inte om Mountain Event utbildar enligt SLAO:s kursnorm men vad jag vet så gör de inte det. Kanske någon av Mountain Eventarna kan komma med svar på det?

När gäller Lavincentret och 69 Grader Nord så tror jag det mest är en fråga om var och när det passar dig bäst. Urban som är kursledare på 69 Grader Nord är en av sveriges mest kompetenta lavininstruktörer, hur bra lavincentret är lämnar jag till andra att berätta.

Senast ändrad:
Lavinkurser
Jag kan inte säga nàgot om standarden pà lavinkurserna vare sig i sverige eller kanada.

En rekommendation är dock att göra kursen pà plats i kicking horse med instruktörer som kan just de bergen. Det ger en extra dimension när du stàr och diskuterar face som du vill/kommer att àka samt att under säsongen se laviner som gàtt just där. Du lär dig bergen och vilka effekter som väder och vind kan resultera i eller brukar resultera i.

Ska ni inte säsonga sà gör kursen i sverige sà ni fà mer tid att àka när ni väl är där. Toppa det hela med att hyra en bergsguide i början av trippen sà blir ni bra uppdaterade om vad som gäller säkerhetsmässigt just där och i nutid.

Lavinkurser
Befinner mig just nu i Kicking Horse.
Här anordnar dom lavinkurser varannan helg under vintersäsongen.
Har inte kikat så noga men dom verkar bra och priset är bra jämfört med Sverige.

Kör hårt

Lavinkurser
Kinga sa:
Har inte kikat så noga men dom verkar bra och priset är bra jämfört med Sverige.

Kör hårt
Kolla bara så instruktörerna är anslutna till Canadian Avalanche Association så att det inte är AB Fulkurs som håller kursen. CAA borgar för att det är ett bra och riktigt kursinnehåll.

Lavinkurser
centralbyrakraten sa:
Kinga sa:

Kör hårt
Kolla bara så instruktörerna är anslutna till Canadian Avalanche Association så att det inte är AB Fulkurs som håller kursen. CAA borgar för att det är ett bra och riktigt kursinnehåll.
Kikade lite bättre.
Instruktörerna är anslutna till CAA.
Kursen är 2 dagar och går loss på ~ $200

Lavinkurser
Lavinkurs i Sälen?

Skratta inte nu ... det finns goda förutsättningar för både teoretiska och praktiska övningar. Jag skulle gärna gå en lavinkurs typ "Lavin Grund" i Sälenfjällen. Arrangeras det någon sådan i vinter?

/MM

Lavinkurser
Mountain_Man sa:
Lavinkurs i Sälen?

Skratta inte nu ... det finns goda förutsättningar för både teoretiska och praktiska övningar. Jag skulle gärna gå en lavinkurs typ "Lavin Grund" i Sälenfjällen. Arrangeras det någon sådan i vinter?

/MM
Hihi.. Ungefär som att ta en surfkurs Växjö? :)

Närå, efter en snabb googling hittade jag faktiskt det här: http://www.arelavincenter.se/index....1481&archive=&start_from=&ucat=1&mo=9&yr=2007 (Lavinkurs i Tandådalen) Ser fint ut.

Lavinkurser
Njae ... snarare som en surfkurs i Varberg ... det går det med ... alla åker inte till Hawaii!

Jodå, jag vet att Centralbyråkraten haft utbildning i Tandådalen/Hundfjället. Jag tror att bilderna är från 2008 (?). Någon upprepning?

/MM

Lavinkurser
Har tyvärr inte någon planerad i vinter.

Jag har haft 2 kurser i Sälen och tycker att det är ett jättebra kursområde. Allt som behövs för en lavinkurs finns där.

Du får agera lobbyist och mejlbomba SLAO om att de ska utlokalisera sina lavinkurser, jag åker gärna ner och kör en kurs men har inte möjligheten att stå för arrangemanget.

Om någon skidskola eller guidefirma känner för att ordna en kurs så får ni gärna kontakta mig så kanske vi kan inleda ett samarbete.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp