Lavinrisker? Utrustning? Inbillning?

wessozi

Medlem
Hej allesammans!
Jag som inte är helt high på lavinsäkerthet och så vidare ska på en toute-niege kurs med UCPA i Argentiniere nästa vecka. Jag har blivit lite ängslig när det på en månads tid varit relativt sett många dödsfall i europeiska alperna pga laviner. Det är ju ganska varmt i år som jag har förstått det också. Men vad vet jag? Det kanske är normalmycket? Jag kanske inte borde oroa mig? Bör jag införskaffa lavinutrustning trots att vi inte far ut på oberäknerlig mark? (ok man ska alltid ha utrustning)

Tackar för svar.

Det är ju alltid förknippat med risk att köra op så det är ju viktigt att göra en bedömning inför varje åk...
Lavinutrustning ingår men alltid bra att ha en egen sändare som du lär dig. Men vad menar du med " trots att vi inte far ut på oberäknerlig mark?"

Det jag tänker på är finns det en överhängande ÖKAD risk JÄMFÖRT med föregående säsong baserat på dödstalet so far? Eller ter det sig som vanligt (och att jag kanske bara att är mer medveten om det?).

Oberäknerlig mark... typ.. scetchy åk? Men jag vet ju egentligen inte var vi kommer åka

wessozi sa:
Det jag tänker på är finns det en överhängande ÖKAD risk JÄMFÖRT med föregående säsong baserat på dödstalet so far? Eller ter det sig som vanligt (och att jag kanske bara att är mer medveten om det?).

Oberäknerlig mark... typ.. scetchy åk? Men jag vet ju egentligen inte var vi kommer åka
Åker du i lavinterräng ska du alltid ha utbildning och lavinutrustning. Inte så mycket mer att säga.

Du kommer ha en bergsguide som leder gruppen och få låna spade+sond+sändare. Möjligen kan du köpa/hyra abs-ryggsäck men det är väl att ta i.

Senast ändrad:
Är väl aldrig att ta i. En guide har ju mkt erfarenhet men är aldrig något att tänka på som 100% säkerhet, de är bara människor och människor kan göra fel. Naturen är heller inte helt 100% förutsägbar och som folk ovan sagt så är det alltid risk för laviner i lavinterräng.

Vill inte göra dig ännu oroligare, men.....
En guide är absolut ingen garanti för att en lavin inte kan inträffa!!!
Det dör ett antal guider med gäster i laviner varje år....

wessozi sa:

Nu har jag inte koll på läget i Argentiniere, men tycker inte jag sett mer om lavinolyckor än vanligt i Schweiz i år jämfört med de senaste vintrarna. Såg statistik för ett par veckor sedan som stödde den känslan. Är ju alltid så att det finns vissa regioner/expositioner som har sämre uppbyggnad i snötäcket, brukar vara nämnt i lavinbullentinerna här.

@wessozi
Utgångspunkten är att all åkning utanför preparerade pister innebär risk och att hänsyn ska beaktas avseende laviner och andra risker. Det bästa förberedelsen du kan göra på en vecka näst att gå en kurs är att läsa på avseende lavinsäkerhet. https://www.freeride.se/tag/lavinsakerhet/

Varifrån kommer uppgifterna att dödsfallen i alperna varit ovanligt stora i vinter? Och om det är så, gäller det även förhållandena i Chamonix? Det kan skilja enormt mellan olika delar av alperna.

/MM

Niblet sa:
Du kommer ha en bergsguide som leder gruppen och få låna spade+sond+sändare. Möjligen kan du köpa/hyra abs-ryggsäck men det är väl att ta i.
Jag tror iof inte att de kommer att åka med bergsguide. UCPA har oftast en egen nivå som de kallar Offpist-guide eller motsvarande. Bergsguide är ju en skyddad titel och kräver smått absurd tid.

Jag kan dock säga att jag åkt med UCPA ca 10 ggr och aldrig känt mig speciellt osäker. På de 10 veckorna har vi iof varit med om två laviner så risken finns ju. Oftast har dock guiderna förklarat varför vi åker/inte åker på många ställen. Känslan utifrån det är att UCPA har ett säkerhetstänk som är ganska defensivt. Om en vanlig guide som vill locka kunder väljer att köra så bangar UCPA-guiden, typ.

UCPA-guiderna har ju dessutom löpande diskussioner om snötäcket och åker tillsammans för att analysera. Visst är det bra att gå en egen utbildning men du kommer inte att komma i närheten av guidens kunnande i vilket fall. Passa istället på att fråga och lyssna massor när det rör laviner så får du nästan en veckas lavinkurs på plats på snön.

Pillard sa:
Niblet sa:
Jag tror iof inte att de kommer att åka med bergsguide. UCPA har oftast en egen nivå som de kallar Offpist-guide eller motsvarande. Bergsguide är ju en skyddad titel och kräver smått absurd tid.

Jag kan dock säga att jag åkt med UCPA ca 10 ggr och aldrig känt mig speciellt osäker. På de 10 veckorna har vi iof varit med om två laviner så risken finns ju. Oftast har dock guiderna förklarat varför vi åker/inte åker på många ställen. Känslan utifrån det är att UCPA har ett säkerhetstänk som är ganska defensivt. Om en vanlig guide som vill locka kunder väljer att köra så bangar UCPA-guiden, typ.

UCPA-guiderna har ju dessutom löpande diskussioner om snötäcket och åker tillsammans för att analysera. Visst är det bra att gå en egen utbildning men du kommer inte att komma i närheten av guidens kunnande i vilket fall. Passa istället på att fråga och lyssna massor när det rör laviner så får du nästan en veckas lavinkurs på plats på snön.
Det kan ju ha ändrats på ett år men förra gången jag åkte med UCPA i just Argentiere så var alla offpistguiderna bergsguider. Däremot är dom väl inte det på andra orter. Håller med dig i övrigt.

Niblet sa:
Pillard sa:
Niblet sa:

Det kan ju ha ändrats på ett år men förra gången jag åkte med UCPA i just Argentiere så var alla offpistguiderna bergsguider. Däremot är dom väl inte det på andra orter. Håller med dig i övrigt.
Du kan ha rätt, jag har också haft bergsguide den enda gången i Argentiere. Vi var dock inte i Tout Neige utan Offpist

Om jag har hajjat rätt har UCPA alltid bergsguide om det är glaciärer - tror att det är lag på det.

Senast ändrad:
erik_lagg sa:
Om jag har hajjat rätt har UCPA alltid bergsguide om det är glaciärer - tror att det är lag på det.
Man kan nog vända på det. Om det ska åkas glaciär måste man ha bergsguide. På de flesta ställen blir dock inte följden att UCPA har bergsguider utan att man snarare skiter i glaciärerna...

Sen var väl senaste olyckan med dödlig utgång utlöst ovanför de som dog av andra åkare från ett annat sällskap.

De som dog hikade uppåt vad jag förstått.

Hur som haver. Guide är säkrare. UCPA tar inga risker. Otroligt bra säkerhetstänkande. Som sagt de har koll på snön legat hela säsongen. Sen kan ju oturen vara framme. Men sannolikheten är liten. Risken är större att du ramlar på fel ställe..Dvs in i ett träd.

Utrustning får du låna. ABS inte nödvändigt.

Tillbaka
Topp