Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?

• Trådstartare Trådstartare FF
  • Start datum Start datum
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
"Haglöfs ABS" har samma system som en vanlig ABS, dvs Haglöfs använder också samma patroner som ABS. Alltså, man kan byta ut patronen i butik mot en avgift. Patronerna fylls av ABS i Tyskland. Man kan inte fylla dem själv.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Ortovox har flera väskor denna säsong med urtagbar ABS. Går ju inte att byta volym men köper man två olika storlek på väskor så kan man ju bara flytta ABS systemet mellan dem.
ABS systemet är det som säljs mest i Europa iallafall och fördelen är att den har två ballonger så om det skulle bli något fel på den ena så blåser iallafall den andra upp sig.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Redundans är alltid bra ur en säkerhetsaspekt, men jag tror inte man ska hoppas för mycket på det i ABS-systemet.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Köpte en Snowpulse lite 35 i Kanada förra säsongen i Golden/kicking horse. Jag var in i en butik som bara säljer lavinsäckar, speciellt så säljer de till räddningspatruller runt om i Kanada. Han beskrev de olika för och nackdelarna med alla säckar de hade i butik dvs. Alla märken som finns. Jag var helt säker på att jag skulle gå ut med en ABS i handen, men så vart det ju inte.
Det som var intressant för mig var i vilket läge som jag skulle hamna i en lavin när jag drog handtaget.
Dom beskrev att med ABS så hamnar man på mage och ska simma med lavinen, detta ökar då risken att få hjärnskador då huvudet är längst fram och tar dom första stötarna om man ex är i en skog. Inte bra tänkte jag.
Då förklarade han att med Snowpulse så bildas en typ av viplersskydd och att du kommer hamna på rygg, alltså benen nedåt, då är det benen som tar första stötarna och inte huvudet. Mammuts stora ballong som blåser upp bakom huvudet som en stor krage funkar tydligen på samma sätt.

Självklart så spelar det roll hur jag befinner mig i lavinen när jag blåser upp säcken om jag kommer ligga på mage eller rygg.

Men jag valde iaf Snowpulse för att jag har hellre brutna ben än än hjärnskada, sen så är det ju bra att ballongen sjunker ihop och en luftficka skapas och att luften som kommer från ballongen går att andas.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Patronen skruvas i en gänga som sitter på utlösningsmekanismen. Mammutsäcken går att lyfta ur ballongen ur och byta mellan kompatibla ryggsäckar om man vill, tycker det är en fördel. Underlättar vid flygresor, då jag normalt tar hela ballongsystemet i incheckat baggage och endast ryggsäcken som handbaggage.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Vattendroppe sa:
Patronen skruvas i en gänga som sitter på utlösningsmekanismen. Mammutsäcken går att lyfta ur ballongen ur och byta mellan kompatibla ryggsäckar om man vill, tycker det är en fördel. Underlättar vid flygresor, då jag normalt tar hela ballongsystemet i incheckat baggage och endast ryggsäcken som handbaggage.
Alright, tack så mycket! Får bli Mammutryggan, känns gott å kunna alternera mellan vanlig ryggsäck och lavin.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Tänk på att det många klagar på med Snowpulse är just att man hamnar upprätt i lavinen. Om du klarar dig utan att bli begravt helt så har du ändå oftast endast huvudet och möjlighet axlarna ovanför snön. Eftersom olika djup av lavinen stannar olika tidigt är är det tydligen stor risk för sönderslitna knän med Snowpulse. Känner mig knappast kvalificerad att svara på vilken som är bäst i slutändan men kanske är något att ta med i beräkningen.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
havreboll sa:
Tänk på att det många klagar på med Snowpulse är just att man hamnar upprätt i lavinen. Om du klarar dig utan att bli begravt helt så har du ändå oftast endast huvudet och möjlighet axlarna ovanför snön. Eftersom olika djup av lavinen stannar olika tidigt är är det tydligen stor risk för sönderslitna knän med Snowpulse. Känner mig knappast kvalificerad att svara på vilken som är bäst i slutändan men kanske är något att ta med i beräkningen.
Alltså, en docka har inte muskler heller.... själv har jag tänkt på att jag skulle försöka dra upp benen både för att skydda dom men också för att skydda torson och bröst med de organ som finns däri. En docka kan inte lyfta sina ben. Det är ju från tester där man satt en snowpulseryggsäck på en docka och utlöst en lavin som det kommer att man kan ha sönder knän. När så många procent som dör av yttre traumai laviner föredrar iaf jag det skydd jag kan få mot detta samtidigt som att ballongen ska se till att jag inte blir begravd. Poängen är ju att vi ska klara oss till dess att lavinen stannar inte vara orolig för ett knä när den stannat.

Jag tänker också såhär... Om du inte hade kunnat göra något åt din situation, skulle du helst åka ner för ett berg på mage eller med ryggen först där du har ryggsäck och en stor ballong runt huvud och nacka?

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
LawndartGustav sa:
havreboll sa:
Alltså, en docka har inte muskler heller.... själv har jag tänkt på att jag skulle försöka dra upp benen både för att skydda dom men också för att skydda torson och bröst med de organ som finns däri. En docka kan inte lyfta sina ben. Det är ju från tester där man satt en snowpulseryggsäck på en docka och utlöst en lavin som det kommer att man kan ha sönder knän. När så många procent som dör av yttre traumai laviner föredrar iaf jag det skydd jag kan få mot detta samtidigt som att ballongen ska se till att jag inte blir begravd. Poängen är ju att vi ska klara oss till dess att lavinen stannar inte vara orolig för ett knä när den stannat.

Jag tänker också såhär... Om du inte hade kunnat göra något åt din situation, skulle du helst åka ner för ett berg på mage eller med ryggen först där du har ryggsäck och en stor ballong runt huvud och nacka?
Nu tar vi det lugnt här, jag är inte på något märkes sida utan bara tar upp saker som skulle kunna vara relevant i trådskaparen beslut. Jag håller helt med om att trauma är en väldigt vanlig dödsorsak i lavineroch det är Snowpulseryggsäckar mycket bättre på att skydda emot. Dock är det många som klagat på att inte kunna se ordentligt för ballongen och därför inte kunnat skydda sig ordentligt så myntet har två sidor. Dessutom har jag sett en del personer på filmer som blivit delvis begravda och som har just den positionen jag talar om så det är inte bara dockor. Sen har man ju problemet med att det bara är en ballong så om den blir punkterad då försvinner hela funktionen. Men som sagt, båda systemen har för och nackdelar och enda anledningen till att jag valde ABS från North face var för att den satt lite bättre och var ganska mycket billigare när jag köpte.

Senast ändrad:
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Lugn är jag =) försökte bara förklara hur jag tänker =)
Att man hamnar i en upprätt position försöker jag inte betvivla.

Senast ändrad:
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Man mular ju bra mycket hellre knäna än torso och huvud tänker jag. Det där med att man inte ser riktigt när den är uppblåst kan nog göra att man väntar in i det sista med att utlösa den. Oavsett vilken rygga man väljer är de ju iallafall alltid bättre än att ha ingen.

Tillbaka
Topp