havreboll sa:
Tänk på att det många klagar på med Snowpulse är just att man hamnar upprätt i lavinen. Om du klarar dig utan att bli begravt helt så har du ändå oftast endast huvudet och möjlighet axlarna ovanför snön. Eftersom olika djup av lavinen stannar olika tidigt är är det tydligen stor risk för sönderslitna knän med Snowpulse. Känner mig knappast kvalificerad att svara på vilken som är bäst i slutändan men kanske är något att ta med i beräkningen.
Alltså, en docka har inte muskler heller.... själv har jag tänkt på att jag skulle försöka dra upp benen både för att skydda dom men också för att skydda torson och bröst med de organ som finns däri. En docka kan inte lyfta sina ben. Det är ju från tester där man satt en snowpulseryggsäck på en docka och utlöst en lavin som det kommer att man kan ha sönder knän. När så många procent som dör av yttre traumai laviner föredrar iaf jag det skydd jag kan få mot detta samtidigt som att ballongen ska se till att jag inte blir begravd. Poängen är ju att vi ska klara oss till dess att lavinen stannar inte vara orolig för ett knä när den stannat.
Jag tänker också såhär... Om du inte hade kunnat göra något åt din situation, skulle du helst åka ner för ett berg på mage eller med ryggen först där du har ryggsäck och en stor ballong runt huvud och nacka?