Led- och korsbandsskada

Fredrik66

Medlem
Led- och korsbandsskada
Lyckades för en månad sen slita av inre ledbandet på ena knät och korsbanden på det andra och är 35+. Efter mycket om och men skall jag bli kallad till "knägruppen" på lasarettet för rehab. Har tränat själv tills nu, men vad säger ni - kan man träna hårdare än sjukgymnasten säger eller skall man strikt hålla sig till deras rekommendationer? Jag har bestämt mig för att jag skall upp på skidorna igen nästa år, är det för optimistiskt? De jag pratat med säger unisont att köra muskelträning först och i värsta fall operation pga att knäoperationer inte är någon garanti utan egentligen sista utvägen. Kommentar till detta? Hur mycket hjälper rejäla knäskydd med skenor - nån som provat?

Led- och korsbandsskada
Hej. Jag har också dragit av korsbandet och pajat minisken nu i vintras på skidor. Bajsont! Ska opereras nu i början av april, och har den senaste tiden blivit rätt insatt i dessa knäskador. Operation är sista utvägen, och det avgörs på hur aktiv man är. Vid skidåkning är man beroende av ett starkt och helt knä och operation är nog det bästa för att det ska hålla även i framtiden. Det är sjukt viktigt att lyda skymgymnasten för att inte förstöra knäet ännu mer, absolut inte mindre träning än sagt, lite mer kan man nog dra på, men man ska inte va dumdristik å bli allt för vild, som jag, då blir knäet ännu mer kaputt. Gå till en ortoped som kan avgöra å säg att du villa kunna åka skidor igen, så avgör dom!

Led- och korsbandsskada
hmm.. jag rekommenderar att ha knä skydd/stöd, finns på vanlig sportaffär, det har varit min rädding!

Led- och korsbandsskada
exakt, försök att sätta upp mål med din sjukgymnast. säg precis som det är och att du inte är någon soffpotatis som gillar att ligga hemma sjukskriven framför tv:n med en bunke chips.

har själv varit i din situation, nästan, och kom tillbaka säsongen efter. jag slet av korsbandet i ena knät och blev tömd på närmare 40cl blod i knät. jag tränade själv upp mitt knä genom sjukgymnastens råd, men när det gick för långsamt uppsökte jag en personlig tränare på gym. jag förklarade som det var och han förstod precis vad jag ville uppnå. han fixade biffen och jag är idag helt återsälld. jag kör dock med rehbands knäskydd med skenor vilket ger ett fint stöd för knät, dock inte fullt stöd vilket är svårt att få.

jag håller tummarna för att du blir fullt frisk till nästa säsong.

lycka till!

Led- och korsbandsskada
Jag slet båda knäna ur led förra våren och kunde knappt gå på nån månad. jag väntar fortfarande på undersökning.. så hoppas du inte bor i jämtland för detta landsting är fan värre än själva skadan.

hursom så cyklade jag hela sommaren och försökte träna så gott det gick i höstas. så när vintern väl var här gav jag mig glatt ut med rebandskydd och körde några dar men helt trevligt var det ej då vänsterknä vek sig innåt med rätt rejäl smärta som följd och höger underben "ploppade" fram vid belastning och att få riktiga skydd från landstinget var bara att glömma!
Tillslut hittade jag ett par cross-skydd som jag köpte från ebay och kan nu åka helt obehindrat!

http://www.asterisk.com/ kostar typ 8k i svea och lite drygt hälften från staterna.. värt vart enda öre för mig.

Lyckatill och hoppas du klarar dig med endast träning.

Led- och korsbandsskada
Jag slet av korsbandet förra vintern när jag hoppade och en lång väntetid på operation gjorde att jag tränade benen mycket och chansade med skidåkning i vinter. Det lyckades, har åkt fem veckor i år mestadels i Alperna och det har funkat jättebra, både i puder och pist. Dock har jag inte droppat eller hoppat något eftersom knät inte känts helt tipptopp i sådana lägen. Men att bara åka rätt ner har fungerat kanon! Det kanske ska tilläggas att jag åkt med knäskydd som har skenor på sidorna, men det finns att köpa i vanliga sportaffärer.

Led- och korsbandsskada
Operation är sista utvägen skrev någon. Det är en sanning med VÄLDIGT mycket modifikation. Om landstingets ekonomi får styra är operation sista utvägen och det finns också studier som visar att en "normal människa" ofta klarar sig bättre utan operation. För skidåkning är det dock givet att ett korsband skall opereras och att åka utan medför bara enorma risker för ett totalhavererat knä. För information har körde jag 3-4 år utan korsband så jag har lite koll på vad jag pratar om. Det går, och man kan köra rätt hårt också, men som sagt finns liksom ingen reserv om man ballar ur lite.

När det gäller träning, som frågan egentligen gällde, så har jag den bestämda känslan att det skiljer sig rätt mycket mellan olika sjukgymnaster. Se helt enkelt till att få en "sportorienterad" sjukgymnast och berätta att du är inställd på hård träning och kan tåla att ha ont i knät - att du prioriterar prestanda före smärtlöshet, helt enkelt. Jag har efter båda mina korsbandsoperationer, speciellt efter den senaste, fått träna mycket hårt direkt efter operationen (jag har dock inte haft några broskskador och bara små meniskskador). I princip har det varit när knät svullnat extra mycket efter träning och liknande saker som fått reglera träningen, inte huruvida det gör lite ont eller ej.

Knäskydd med skenor hjälper egentligen ingenting när det gäller korsband. Professionell tejpning kan hjälpa lite, men egentligen handlar det mest om psykologi. Den effekt man får är del att knät hålls ihop lite vilket kan vara skönt om det är lite svullet och dessutom att knäskyddet gör dig lite mer påmind om att du "har ditt knä" och därmed att du inte luras att slappna av vid fel tillfälle. Skillnaden i hur jag åker nu relativt innan knskadorna är inte så mycket hur hårt jag åker när jag åker hårt utan snarare att jag är väldigt noga med att "hålla ihop" även när det är slapp åkning typ transportsträckor och annat. Jag slappnar helt enkelt aldrig av. Det är förvånansvärt många knäskador som händer på strnasporteer eller vid anda löjliga vurpor i låg fart. Skall jag skada knäet igen (vilken jag i princip är inställd på att jag kommer göra förr eller senare) så skall det vara när jag laddar för fullt.

HitMe

Led- och korsbandsskada
Tjo!
Det är ju inte dåliga skador du fått, 3 ledband av.... Sidoledbanden förhindrar knät att vackla i sidled o korsbanden att underbenet förskjuts framåt resp bakåt.. Sen så läker det bakre av sig själv men ej det främre, det måste opereras......
Jag tycker ändå det låter lite märkligt att du inte ska operera främre korsbandet. Är man väldigt aktiv vill man ju ha ett så stabilt knä som möjligt och de jag känner som dragit av det har alla opererat...och alla åker mkt skidor/snowboard tex. Men det är ingen jättebrådska, bra att träna upp sig innan.
Men ta det lite lugnt med träningen o låt det ta tid tror ja..
Lycka till!

Led- och korsbandsskada
Tjena!

Har också skadat knäet, drog av främre korsbandet, va jävligt oförsiktig i början så efter en ganska kort tids rehab började jag med fotbollen igen, tog max 5 min så va det skadat igen. Sen gick det några månader så gick det sönder igen... jävligt jobbigt! Men sen jag började med mer seriös rehab, väntade dock med operation, gjorde sen en säsong utan några som helst problem, körde också med knäskydd med stålskenor. Knäet blev faktiskt mkt bättre eftersom man blev så stark i benen efter så mkt skidåkning.

Men en sak kan jag säga, jag är jävligt missnöjd nu att jag inte operarade direkt, inget att vänta på! Blir operation iår och känns jävligt segt nu när jag blivit ganska bra.

Lycka till och vänta inte för länge!

Led- och korsbandsskada
Tack för all uppmuntran. Nu skall vi inte övredriva för om jag fattade det rätt på sjukgymnasten på ortopeden är det "bara" främre korsbanden i höger knä samt inre ledbandet i vänster som gått i sönder. När man promenerar som vanligt känns det just inget i korsbandsskadeknät, däremot känns det ganska rejält visset i ledbandsskadeknät, framförallt om underlaget är ojämnt - är det normalt? Den enda övning som jag inte kan göra pga smärta är omvänd bencurl (baktassen upp mot baken). Nä, inga vikter utan bara ett gummiband. Ni som har lyckat med samma bedrift som jag, ungefär hur lång tid tog det innan det kändes skapligt med hjälp av träning? Dessutom, ni som gjort operation, antingen kors- eller ledband, hur länge efter operation kändes det OK?

Börjar bli rejält förbannad på att inte kan röra sig normalt. Mitt tips till alla om inte gjort sig illa är TRÄNA benen på gym eller bara med er egen kroppsvikt innan skidsäsongen. Se framförallt till att träna musklerna som har stödjande funktion runt knäna. Det har jag inte gjort, bara typ friskis gympa, och det ångrar jag idag.

Led- och korsbandsskada
Efter att jag haft av främre korsband och inte opererat tog det ca 3 månader innan jag körde ganska hårt igen. Efter en operation börjar det bli rätt OK efter 4 men man bör i allmänhet vänta 6 månader innan man åker skidorn för fullt. Det som händer efter operationen relativt efter själva skadan är att man tappar mycket mer koordination i knät och även själva koordinationen i musklerna. Det är det som gör att det tar längre tid att komma rtillbaka, skulle jag säga.

HitMe

Led- och korsbandsskada
Jag och många med mig pajade knät (främre korsbandet) när jag körde wakeboard, för att kunna åka igen har jag köpt ett EVS Web http://www.buywake.com/catalog/detail/EV_Co8rD utan knäkopp och http://www.slyfoxmx.com/pd_evs_web_knee.cfm med knäkopp, jag köpte hos slyfoxmx vilket fungerade utmärkt då jag beställde till en kompis i USA som i sin tur skickade det hem till mig.

Jag köper inte riktigt att ett skydd inte hjälper till något.
Det fungerar riktigt bra både i vattnet och i backen.
Eller så gör du dig ett avgjutet skydd via sjukhuset och betalar 8.000:-

Led- och korsbandsskada
Wakejohan:

Möjligen utryckte jag mig oklart. Jag menar inte att inte skydd kan hjälpa för "välbefinnandet". Jag kör själv med (enkla) skydd och de håller ihop knät lite vilket dels ger en skön psykologisk effekt (icke att underskatta) och dessutom stabiliserar upp knät en aning i "obelastat läge" vilket gör det mindre "svalpigt". Faktum är att även jag känner mig väldigt naken om jag åker utan mina knäskydd.

Däremot så är jag rätt säker på att knäskydden inte kommer hjälpa i den meningen att de kan förhindra en ny korsbandskada. Trots allt är de inte fast förbundna med skelettet utan det sitter både hud och andra mjuldela mellan. De rörelser som behöver uppkomma för att ett korsband skall gå är rätt små och kan lätt hända även med mycket stabila skydd på.

HitMe

Led- och korsbandsskada
till torparn:

Om du inte redan har fått svar än så är det vad jag har förstått så att man inte har någon känsel i främre korsbandet. Det skulle förklara att du inte har ont i det knät utan bara i det där du skadat ledbanden.

mvh

/Daniel

Senast ändrad:
Led- och korsbandsskada
Slet av korsbandet förra vintern, men har nu lyckats återhämta mig ganska bra och känner nästan aldrig av några sviter från skadan, men för att vara på säkra sidan denna vintern har jag tänkt att skaffa mig något form av knäskydd. Jag har kollat lite på http://vulkanskydd.com/produkt-etikett/knaskydd-korsband/ och det tycker jag verkar som bra skydd till ett rimligt pris, när man köper Vulkan vet man ju också vad man får. Men alltid bra att kolla efter något annat också, har ni några andra skydd att rekommendera eller ska jag köra på Vulkan?

Led- och korsbandsskada
rickard89 sa:
Slet av korsbandet förra vintern, men har nu lyckats återhämta mig ganska bra och känner nästan aldrig av några sviter från skadan, men för att vara på säkra sidan denna vintern har jag tänkt att skaffa mig något form av knäskydd. Jag har kollat lite på http://vulkanskydd.com/produkt-etikett/knaskydd-korsband/ och det tycker jag verkar som bra skydd till ett rimligt pris, när man köper Vulkan vet man ju också vad man får. Men alltid bra att kolla efter något annat också, har ni några andra skydd att rekommendera eller ska jag köra på Vulkan?
Det är säkert bra att ha också. Men det ersätter (tyvärr) inte styrke- och koordinationsträning.

Led- och korsbandsskada
Hej,
Jag drog av ledbandet, skadade menisken och tänjde inre ledband igår morse och opererade på kvällen igår innan inflammationen satte in. Trodde jag skulle kunna börja röra mig men nu säger dom att jag skall ligga stilla för att ledband skall börja läka.

Det är österrikiska läkare, har någon fått liknande rekommendation från svenska läkare?
M

Led- och korsbandsskada
Hej!

Är inte en doktor, men du ska nog vänta 7-14 dagar tills stygnen och korsbanden har fått en chans att läka fast i benet igen

När dom sen väl sitter fast ordentligt så är det ett race att så snabbt som möjligt stretcha ut dem så dom inte blir för korta och resten av rehabben kommer ta lång tid. Låt det ta tid nu för får du inte bort inflammationen så kommer du ändå inte ha plats i knät för någon rörelse/rehab ändå.

Det suger att va skadad, men det är bara att kämpa sig tillbaka och fördelen med att skada sig tidigt är att nästa vinter är ett bra mål för att stå på skidor igen!:)

Led- och korsbandsskada
...haka på en 11 år gammal tråd!
...suck!
Håller med föregående skribent.
/A

P.S. Får se om jag startar en egen tråd i ämnet "knäskador". Har ju i o f s redan skrivits rätt mycket i ämnet tidigare på FR.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp