Lekfulla puderlagg

kevinMEkepil

Ny medlem
Lekfulla puderlagg
Tjena!
Lyckades nyligen vinna till mig ett par parkskidor på en tävling men kände att "faan jag har ju redan ett par parkskidor!" Så tänker sälja de och införskaffa mig ett par lekfulla puderlagg istället (jag jag vet att jag kommer behöva lägga emellan pengar för att puderskidor är dyrare).

Till min fråga då!

Någon som har tips på ett par väldigt mjuka lekfulla puderskidor kring 170-175 cm ungefär? Behöver inte vara de allra bredaste, något i stil med cmd the Wizard http://cmdskis.com/en/skis/the-wizard/ hade varit toppen men funderar om de är för långa för mig (jag är 166cm de finns som kortast i 181). Vad tror ni? Är det gränsfall?
Känns svårt att hitta puderskidor i kortlängd men här på Freeride finns det alltid någon rutinerad!
Gör inget om skidorna är beggade.

PEACE

Senast ändrad:
Lekfulla puderlagg
Inom avdelningen mjuka hamnar väl Armada JJ och Rossignol S7, brukar finnas beg på köp&sälj. Poppis i sammanhanget brukar även Moment Bibby och Nordica Patron vara fast de kanske inte är lika mjuka som de förra. Salomons Rocker2 122 är en till som borde klara det du söker.

Lekfulla puderlagg
Armada TsT är hyfsat mjuk för mig (175 Cm, 55 pannor) jag kör på 176 i längd. Dock är väl den inte 100% lössnö och mer åt allround hållet. Kan ju kanske vara värt att kika på.

Lekfulla puderlagg
Epic planks Crop Duster är de mest lekfulla skidorna jag provat. Mycket roligare är t.ex pollard som jag uppfattade som livlös i jämförelse. Planar sjukt fint i snö och smearar på en femöring.

Lekfulla puderlagg
Kan starkt rekommendera Armada JJ. En riktigt lekfull och lättåkt skida som du kommer kunna ha grymt kul med. Välj 175 cm. Kolla annonserna här, det verkar finnas två par till salu och jag kan rekommedera dig att handla av Schulle.
Ett annat alternativ om du i princip bara kommer åka puder med skidorna är Armada´s Magic J. Lite bredare, lite längre svängradie, men fortfarande lekfull. Välj 170 cm.

Armada TST 174 cm skall du välja om du vill ha en skida som går bra offpist, men samtidigt funkar kanon allround och som du kan ha som enda skida under en hel säsong i t.ex Åre, där dagarna med bottenlöst champangepuder är begränsade. Den går riktigt stabilt och bra i pisten pga att det är camberkonstruktion med tip-rocker. Något styvare och stabilare än JJ, men fortfarande lättsvängd.

Armada Norwalk är byggd likadant som TST, men är något bredare. En riktigt bra skida när du skall dra på och söker stabilitet och fart framför att puffa runt bland pillows i skogen.

Lekfulla puderlagg
Jag har åkt hela vintern på Salomon Rocker 2 122, men bytte precis till Völkl Kuro och jag måste säga att Kuron, trots att den är bredare, är mycket skönare att åka på. Således rekommenderar jag Kuro.

Lekfulla puderlagg
Kristian83 sa:
Jag har åkt hela vintern på Salomon Rocker 2 122, men bytte precis till Völkl Kuro och jag måste säga att Kuron, trots att den är bredare, är mycket skönare att åka på. Således rekommenderar jag Kuro.
av rent egenintresse, var det årets kuro som är betydligt styvare än sina föregångare?

/C

Snödjup

Tillbaka
Topp