Les Arcs eller Argentiere för en vecka

Gazza1

Aktiv medlem
Som tråden säger så står jag och väljer mellan Les Arcs och Argentiere för en vecka i mitten på februari. Jag kommer att åka själv dit med UCPA. Eftersom jag alldrig varit i Frankrike för att åka skidor och det finns minst sagt sparsamt med recensioner om dessa två ställen på Freeride tänkte jag slänga ut frågan på forumet.

Vilket av dessa två ställen skulle ni rekommendera och varför?

Tack för hjälpen

Tjenare.

Jag åkte en vecka med UCPA i Argentiere 2008 och säsongade i Les Arcs 09/10. Vilken typ av åkning är det du är ute efter, vilket "program" med UCPA har du tänkt åka?

Offpist för hela slanten blir det. Är inte det minsta intresserad av hur deras pister är

Båda är kanonställen. Nackdelen med Argentiere är att det är sådan konkurrens om det orörda efter snöfall att det snabbt blir uppåkt. Men UCPAs guider är ju grymma att hitta orört, så det brukar bli bra ändå. Les Arcs är lite mer Laid Back och inte samma puderhets. När det gäller UCPAs grupper så har Argentieres Offpistgrupper den mest avancerade åkningen och kräver minimum Expert-nivå. Där är guiden Bergsguide och får köra på glaciärer. Argentiere har också något som kallas Tout Neige och det är en specialgrupp för svenska medelgoda åkare och duktiga åkare som vill åka Offpist.

Les Grand Montets anses av många vara ett av världens bästa berg för Offpist, och när man bor i Argentiere bor man 5 minuters promenad därifrån till skillnad från de som bor i Chamonix och måste åka buss i typ 20 minuter. Då är det ju inte helt fel att bo i Argentiere efter en natts dump...

Jag håller helt med Leol70, att tillägga till det sista är att man på UCPA-centret i Les Arcs bor mitt i backen, man kliver rakt i bindningarna :P

Finns mycket kul off-piståkning på båda ställena, men som sagt, lite mer avslappnat i Les Arcs.

Tack så mycket för hjälpen. Då har jag bestämt mig för Les Arcs. Ska åka skidor 3 veckor innan det så jag pallar inte med hetsa den sista veckan :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp