Les Arcs

Magnus Dahl

Ny medlem
Les Arcs
Jag ska aka till Les Arcs 16/3-22/3 men mina polare ar inte sarsklit bra skidakare. Sjalv vill jag aka sa mycket offpist som mojligt o letar efter folk som kommer vara dar samtigt o ar lite mer avancerade akare. Om du/ni ska ner samma tid o ar sugen pa offpist, hor av dig.

/Mange...

Les Arcs
Tjena Magnus
Jag ska inte till Les Arcs själv. Är på annan ort vid tidpunkten för din resa. Men jag förstår ditt problem. Har själv åkt en hel del i området och har som du haft sämre skidåkare med mej.
Gå till skidskolan och fråga efter en grupp som kör offpist.
Oftast har dom öppna grupper där du kan hoppa in en eller flera dar, och det kostar inte mer än ca 30 Euro för en heldag.
Ok du vet ju inte vilka dina medåkare är och har du otur kan nivån vara ojämn, Men jag lovar dej om du är litet öppen för att träffa kul folk har du komit rätt.
I Les Arcs finns några klassiska offpist åk. Dom mest kända, Grand Col Och Augille Rouge är nästan 2000 fallmeter men där behövs lokalkännedom inget man åker med någon självutnämd expert.
När du är i Les Arcs är La Plagne ett måste för en endagstur, Tror att lifrkortet gäller en dag där. Du tar dej upp i systemet via Montchavin. Taxi från Peisy.Sen skall du opp till Bellecotteglacieren. Tar en stund så starta tidigt Därifrån når man nordsidan efter 2000 fallmeter hamnar du i Peiseydalen där.
går en navette till Landry där liften tar dej tillbaka till Lea Arcs.
Men även här måste du han en local som hittar och framför allt har koll på lavinfaran. Skidskolan / bergsguiderna brukar köra här.
Om du hamnar i en bra grupp och om snöläget tillåter be guiden
att ta Culoir Canadienne. Ett av Alpernas bästa odffpiståk.
Det finns ju offpist litet här och där men dom flesta åken kräver lokalkännedom. Ett bra område där det inte är så mycket folk är skogen ner mot Villa Roger. Fast delar av skogen är avstängd för där fredar man The Black cook. Det var ingen fräckis. Black Cook är motsvarigheten till vår Orre, fågel, alltså. Där kostar det dryga böter om man blir haffad.
Lycka till
Köp en 25000 delskarta och studera

Les Arcs
Tack for det... aker nu pa fredag....

Haller bara pa att leta igenom hela London efter ett par Salomon X-wave 9.0 i storlek 27.5. O det ar inte det lattaste... tro mig...

Tillbaka
Topp