letar ny longboard för cruising

stinarosenqvist

Ny medlem
hej!

är väldigt sugen på en ny bräda, men har inte jättestor ekonomi att röra mig med. (ca 3000)
den kommer användas med som transportmedel och ett bra rull är viktigt och tycker det är gött med lite mjukare truckar. men det kanske man anpassar efter vikten ändå?

ser mig själv som lite bättre än nybörjare. är tjej och väger 53 kg.

Vad har du för bräda för tillfället?

En ekonomi på ca 3000kr för en longboard kommer man väldigt långt med :)
Lägg till några hundralappar och du har i princip råd med vilken bräda som helst ur Loaded's sortiment, vilket är ett riktigt bra alternativ för crusing. Brädorna är enormt flexiga och sköna samtidigt som du kan alltid kan välja dessa brädor med antingen Randall eller Paris-truckar.

En riktigt bra, men också väldigt vanlig bräda är ju Loaded Dervish.
http://www.maxeffekt.se/product.php?id_product=10
Går absolut inte bli besviken på denna bräda, men det är som sagt väldigt många som äger den.

Så vill du vara lite ensammare om din longboard kan du kolla in modeller som tex. Loaded Vanguard och Pintail.
http://www.maxeffekt.se/product.php?id_product=9
http://www.maxeffekt.se/product.php?id_product=8

just nu har jag en layback rising sun 36. ganska basic nybörjarbräda - därför jag letar efter en ny.
och tyvärr så kan jag inte överskrida gränsen på 3000 kr. det är redan absolut max.

randal/paristruckar, orangatang freerides (durian, stimulus eller fat free) lila, och typ kahalani surf. om du aspelut inte ska ägna dig åt att slajda någonting går Abec11 Gumball hjul jättebra :)

104cm lång är en alldeles perfekt cruiselängd! hellre det än typ 80cm ;)

abec 11 gumballs sägs rulla jättebra på både jämna och ojämna underlag (typ dålig/gammal asfalt...) men slits däremot ned snabbt om du slajdar mycket. Seismic hotspots har jag ingen aning om, du kan läsa recensioner på silverfish longboarding

jag köpte nyligen en kahalani Surf för just cruising. Grymt skön bräda med riktigt bra flex!

Allt som allt, gick på 2900.
- Kahalani Surf
- Paris truckar
- orangatang hjul, 4 president
- kahalani kullager

Fett värt pengarna, im telling you! Dem sätter även ihop bräda på typ 10 min om du köper i markbutik om du är slö som jag..

jag skulle rekomendera holey 180 har inte testat några andra än warp truckar;) men det e sjukt sköna att cruisa med och är lättsvängda iallafall med min 85cm långa bräda:Dfast dom e lite wobbliga om man kommer upp i lite fart;)

KasperT sa:
jag skulle rekomendera holey 180 har inte testat några andra än warp truckar;) men det e sjukt sköna att cruisa med och är lättsvängda iallafall med min 85cm långa bräda:Dfast dom e lite wobbliga om man kommer upp i lite fart;)
ok så om jag inte ska köra så mycket dh så gåre bra med holey eller ??

flippzii sa:
KasperT sa:
jo nog tror jag det jag e då riktigt nöjd med dom:D

KasperT sa:
flippzii sa:
KasperT sa:
jo nog tror jag det jag e då riktigt nöjd med dom:D
okej hmm jag har en som säger att holey är bäst och att en annan säger att paris är bäst hmm :P så paris är inte lika svängiga men kan ta backar bättre men holey är bättre på att svänga och tar inte backar så bra eller??:P

beror mest på vad du har för bushings (den mjuka gummidelen i mitten), kostar cirkus en hundring att byta ut, men paris original är bra ^^ Holey har inte lika bra kvalitet på aluminiumet har jag för mig, och använder ofta aluminium igen som har blivit över, medans paris alltid har ny aluminium till alla truckar... vissa tycker ju även att holey är snyggare, men jag tycker de är asfula :P paris har ju mycket snyggar färger, de nya vita/lila är ju sjukt 6iga, själv kör jag på Paris Colton truckar (vita me svarta figurer på ^^)

Paris truckarna är ju 50kr billigare.. vill du betala 50kr mer för att få tråkigare färg och hål i truckarna, kör på de :P
PARIS FTW!!!

om du har en kompis som ska köpa kan ni ju köpa 2 blåa och två röda och byta ut hanger (där hjulen sitter) och baseplate ( mellan hanger och bräda) så blir de blå/röda truckar, sjukt skoj juh! :D

Senast ändrad:
fanns på kahalani förut, men är väl slutsålt nu... fast det där är ju bara 150mm truckar, och var lite tråkiga imho :P vet inte vad hollywood har för paristruckar, men kahalani har iaf en del på kahalani.se

Foxxi sa:
fanns på kahalani förut, men är väl slutsålt nu... fast det där är ju bara 150mm truckar, och var lite tråkiga imho :P vet inte vad hollywood har för paristruckar, men kahalani har iaf en del på kahalani.se
aa men tack för hjälpen du fick mig att välja paris :D
men vet inte riktigt än jag tror jag ska göra lite slide också, några hjul att rekomendera som har bra grepp för crusing men ändå kan göra slides :P

Senast ändrad:
flippzii sa:
Foxxi sa:
aa men tack för hjälpen du fick mig att välja paris :D
men vet inte riktigt än jag tror jag ska göra lite slide också, några hjul att rekomendera som har bra grepp för crusing men ändå kan göra slides :P
tror du man kan ta ett par zigzagz i typ 86a och slajda eller räker det med typ 83:or

räcker med 83a, 86a slajdar oftast lite fööör mycket, tycker jag iaf :) bästa är juh orangatang durian/stimulus/fat free (75mm, 70mm, 65mm) lila, alltså 83a. Abec11 har ju bra hjul, men har aldrig provat dem själv :/

Hjul är ju lite olika, några hjul som är 80a kanske slajdar bättre än några andra som är 83a, det beror på vad det är gjort av och hur formen är och så :) men generellt sett så är 83a bra för slajd/cruise ;) om du tycker att det vibrerar eller låter mer än din kompis bräda (eller vilken annan bräda som helst) så kan det vara för att det sitter mjukare hjul på den brädan :) kör på 83a

ok tack för info har kollat på de här tror du att dessa är bra :P retro hjul freerideäre någon skilnad på storleken äre bättre att slajda med mindrea hjul eller tvärtom ??:P oragantang är ju dyrare :( räcker det inte med typ abec 11

Senast ändrad:
jodå, det räcker absolut med abec11 :) de där blir nog sketbra hjul, du! ;)
jag skulle snarare kolla på annat när jag väljer storlek. Jag som varje dag åker på dålig asfalt påväg till skolan valde något större hjul, för de rullar bättre på dåligt underlag. Det sägs att mindre hjul slajdar lite mer, men jag har inte åkt tillräckligt mycket för att kunna avgöra det haha :D har ett par 70mm 78a (kryptonics classic K) och ett par 75mm 83a (Orangatang Durian), kan slajda med båda, det är inte så att bara för att du har lite större/mindre hjul så går det inte att slajda.
Tänk på att om du har för stora hjul kan du få wheelbite.
Formel: För mjuka truckar + för stora hjul + inga riser pads => hjulen nuddar brädan när du svänger => jävligt snabb inbromsning => fail!
Jag brydde mig inte om det så mycket eftersom min Loaded Dervish har bra "wheel cutouts" så hjulen liksom kommer bredvid brädan och aldrig kan få kontakt med själva brädan. Om du skulle få wheelbite är det bara att skruva åt truckarna lite, alternativt kalla så kallade riser pads, som sitter mellan brädan och truckarna. Kolla under hardware på kahalanis hemsida, där tror jag det finns :)

Foxxi sa:
jodå, det räcker absolut med abec11 :) de där blir nog sketbra hjul, du! ;)
jag skulle snarare kolla på annat när jag väljer storlek. Jag som varje dag åker på dålig asfalt påväg till skolan valde något större hjul, för de rullar bättre på dåligt underlag. Det sägs att mindre hjul slajdar lite mer, men jag har inte åkt tillräckligt mycket för att kunna avgöra det haha :D har ett par 70mm 78a (kryptonics classic K) och ett par 75mm 83a (Orangatang Durian), kan slajda med båda, det är inte så att bara för att du har lite större/mindre hjul så går det inte att slajda.
Tänk på att om du har för stora hjul kan du få wheelbite.
Formel: För mjuka truckar + för stora hjul + inga riser pads => hjulen nuddar brädan när du svänger => jävligt snabb inbromsning => fail!
Jag brydde mig inte om det så mycket eftersom min Loaded Dervish har bra "wheel cutouts" så hjulen liksom kommer bredvid brädan och aldrig kan få kontakt med själva brädan. Om du skulle få wheelbite är det bara att skruva åt truckarna lite, alternativt kalla så kallade riser pads, som sitter mellan brädan och truckarna. Kolla under hardware på kahalanis hemsida, där tror jag det finns :)
HEHE inga problem med wheel bite på min bräda har enorma cut-outs :P ok då vet jag att jag har hittat ett par bra hjul :D tack för all hjälp :D

Tillbaka
Topp