Liftkort Val Thorens?

stiffen

Ny medlem
Liftkort Val Thorens?
Hallå där!

Min flickvän är ännu mer min största idol efter att ha vunnit en resa för två till Val Thorens, flyg, boende och liftkort inkluderat (!!!) .
Och ja, det blir jag som får ta den andra platsen :-D

Frågan lyder: Ett "lokalt" liftkort för VT ingår, är det nödvändigt/motiverat att köpa till så man får för hela 3 dalar eller räcker VT till gott&väl? Har aldrig åkt skidor med min f-vän förut men jag antar att åkningen kommer bli lite lugnare än den varitom man åkt själv...
Så, hur stort är VT och hur bra är backarna där? Är det onödigt att köpa till 3dalar när det ändå "bara" är 6 dagar man ska vara där?
Vet någon prisskillnaden på lokalt VT-liftkort och kort för hela systemet?

Alla åsikter välkomna...
//Staffan, mycket lycklig freebee...

Liftkort Val Thorens?
Nej förfan, har ni vunnit resan å allt är gratis behöver ni väl inte snåla?? lägg till några hundra och åk i alla dalar. det är ju halva grejen när man åker på resa med sin bättre halva.

köp kortet å trevlig resa!
ps. önskar att min tjej kunde vinna en resa :)

Liftkort Val Thorens?
Grattis får man väl börja med...

Ett Valthorens-Orelle (de ni får) kostar 151 Euro och hela tre dalarna kostar 198 Euro.
Ett tilläg för att åka i hela systemet på ert VT kort kostar 19 Euro för en dag.

Den klart bästa åkningen finns i VT systemet, bäst snö, samma sorts pister och bäst offpist.
Är man inte en sån som vill åka långt bort bara för att det skall så vara, så finns det ingen poäng med att köpa hela tre dalarna kortet (min åsikt i alla fall).
Var nöjda med ert VT kort och köp till ett tilläg en dag och dra iväg då, VT är stort nog för att räcka i sex dagar (och ett år).
När mina kompisar kommer ner och hälsar på så köper dom bara VT kort för det är där man alltid åker.
jag har gjort fem säsonger där och har bara köpt tre dalarna kortet en gång och det var bortkastade pengar för man åker nästan aldrig över.

Ha en bra resa i ett bra skidsystem.

Den bästa åkningen och minst folk är det i Orelle dalen, finns både snäll och mycket osnäll åkning där, bra offpist oxå.

Mvh

Liftkort Val Thorens?
Tack för all input.
Har ringt och kollat med Langley, och de tar 432:- för att uppgradera det lokala liftkortet till ett som gäller hela området.
Får väl se vad ekonomin tillåter, själv hinner man ju knappt komma hem från VT förrän flyget går till Calgary och 3v floff-floff i British Columbia:-D

Liftkort Val Thorens?
Enligt min mening är en uppgradering av det "lokala" liftkortet väl investerade pengar. I Val Thorens kan det ofta bli köer och särskilt upp till Cime De Caron. När polarna stod i kön till caron kabinen i en timme kunde jag köra flertalet åk på La Masse i Les Menuires eller på Mont Vallon i Meribel. I de andra dalarna får du även paradoxalt nog längre åk än i Val Thorens. Visst finns den bästa offpisten i Val Thorens och då företrädelsevis i "fjärde dalen", Orelle dalen men det finns även mycket lättåtkomlig offpist i Meribel och på La Masse.

Hoppas ni får en trevlig resa och grattis. Själv har man tackvare hårt arbete i sitt anletes svett skrapat ihop stålare och bokat Val D´isére v.12 med Langley.

Jocke

Liftkort Val Thorens?
Ja du guitarrspelarn. Varit i Va Tho så mycket men ändå så begränsad.
Aldrig hört talas om Col D Fruit. La Masse baksidan ner till Belleville, Glacier Gebroulaz ner till Meribel eller Prolognan, Couloirerna under Courchevellkabinen mfl. mfl, mfl.
Synd om dej.

Liftkort Val Thorens?
Hej, Grattis du kommer få en grym vecka!!!=)

Jag va där i februari & tycker absolut att du ska
lägga till så du får tillgång till "alla tre dalarna" Verkligen värt pengarna & om ja inte minns fel va det
inte många extra hundralappar direkt.
Jätte skön skidåkning i meribel o corcivel, även fast
VT tycker ja har den bästa off pisten!!

Ha de grymt!

Liftkort Val Thorens?
Tilläggas bör, att det kommer inte bli någon avancerad offpist att tala om för oss. Kan tänka mig att det blir isåfall begränsat, och endast om det är MYCKET nära pisten (tror inte min f-vän vill ge sig av i periferin alltför mycket, länge sen hon åkte). Långa sjyssta avlägsna repor kommer jag nog få avstå ifrån nu.

Eller som min UCPA-guide så klockrent på franskaccentad engelska kläckte ur sig när en polare valde att åka pist med sin flickvän istället för att haka på oss på en lång offpistrepa i områdena kring Val d´Isere:
- Well, jo cänt häv a good woman and good powdör at ze zame time.
Touché

//S

Liftkort Val Thorens?
Till Kartong.

Jo, jag har åkt alla åk du nämner och många till (och många gånger) och visst är dom bra (förutom Glacier Gebroulaz som är en rätt lång transport sträcka). Även om jag respekterar din åsikt om saken så vill jag bara säga att det inte handlar om att begränsa sig, det handlar om att man vet var man skall åka och när man skall åka där. Och när det är bra snön någon annanstans så köper jag ett tillägg på mitt liftkort.
Jag blir glad av bra snö och åker där den är, har man redan åkt dom flest åken så slutar man jaga omkring överallt, gräset är inte grönare på andra sidan. Man går upp på någon top där man vet det är bra snö och stannar där.
Det är synd om mig som inte förstår mitt eget bästa och jagar över till andra sidan.
Jag och nästan alla andra säsongare i VT, som också har VT kort, stackars oss.

Killen ville åka pist med flickan sin, spelar det då någon roll om man har 20 röda pister att välja på eller om man har 60? Blir han gladare då?
Och det är så mycket åkning av alla sorter i VT så att man inte hinner åka det på en vecka ändå.

En fråga till alla, vilket är bäst.
Hitta ett bra åk och åka det till det är slut eller jaga nya hela tiden?
Jag vet ju vad jag väljer...

Tillsist vill jag bara tillägga att köer är det överallt i Tre Dalarna om du kommer vid fel tid och det spelar ingen större roll vart du åker utan när du åker där.

Mvh

Liftkort Val Thorens?
Ibanez
Jag kanske missbedömde ditt inlägg. Sorry om du tog åt dej.
Men du skrev att du på 5 säsonger endast köpt ett tillägg en gång. I mina öron lät det kanska begränsat. Och är man i ett så stort skidområde är det väl naturligt att kolla in hela området.
Att det sällan är grönare på andra sidan håller jag fullständigt med om och det räcker ju med ett berg och en lift om man inte föredrar hudar om man får vara hyfsat ensam. Vilket sällan är fallet i Val Tho. Lac Lou blir ju puckelpist på nolltid efter ett snöfall. Och Orellesidan var ju bra så länge det inte var en massa pister ner till sitten.
Därför föredrar jag små okända skidområden.
Beträffande Gebroulaz tog jag den ur högen för att det är en lämplig offpisttur att börja med för en icke så van skidåkande tjej eller kille. I lämpligt sällskap naturligtvis eftersom det är glacier i början. Visst är den ganska flack om man väljer repan till Meribel men det är ju det mesta inom skidområdet i hela 3 Vallees. Med vissa undantag som Caron tex.
Ha en bra vinter

Liftkort Val Thorens?
Hallå, Kartong.

Ingen fara, jag tog inte åt mig.
Jag har givetvis inte köpt tillägg 1 gång, vad jag menade var att jag köpt tre dalarna kort (för hela säsongen) bara en gång.
Tillägg köper jag varje gång det är bra snö där över.
När man jobbar där får man rabatt på VT kort och kan köpa ca 50 endags tillägg innan man är uppe i priset av ett tre dalarna kort och så mycket åker man inte över.

Och nästan alla vecko turister åker bara över en eller två gånger och då blir det billigare att köpa tillägg två gånger och ett VT kort.

Själv är jag där du går utan lift (oftast) och då spelar det liksom ingen roll hur stort systemet är, det finns alla sorters backar överallt.
Det fullkomligt dräller av berg där nere och gud vad jag tycker om det.
Det är ju som du säger lite för mycket folk i VT annars.

Mvh och mycket snö

Liftkort Val Thorens?
Kartongen och Ibanezen,

Tack för att ni redde ut ert potentiella munhuggande, eftersom det medförde både lugn i lägret, samt mer info åt mig :-D
Snacka om att det killar i skidnerven nu, man har ju precis införskaffat ett par Monster70 dessutom. Premiären går av stapeln på telishelgen i Tandådalen 4-7 dec (tänkte varva med lite telis och mina Monster).

Har fått reda på att det blir på Temple du Soleil vi ska bo, så det blir väl till att knata till Tango, där Langley själva påstår att grym AfterSki hålls. Återstår att se.

Tack än en gång för bra input, lutar nog åt att köpa till kort när man kännt på området lite, om jag inte råkar ha en tusing över och kan bjuda tösen på tillägget för hela området.

Ciao4now!
//S

Liftkort Val Thorens?
Hallå, Stiffen!

På stället du bor jobbar jag som afterski musiker så titta in där så kan jag vissa er lite trevlig åkning.
Jag spelar på en pub som heter Sherlok med afterski för ving och sport resor.
Det är nog ett smart beslut att köpa till när du kännt dig för lite.
Tango är helt ok men vi är bättre :)

Liftkort Val Thorens?
se bara till att inte åka ner på fel ställe i Orelledalen! Det är mycket långt ner till den långa Orelleilften, 1000 fallhöjdsmeter utan lutning! och utan snö så småningom!

Jag och några polare råkade åka ner på fel ställe förra januari och det var inte vidare kul om man säger så! Vi hade med oss en person som sa att han hade koll, så vi litade på honom, men tji fick vi! Det hade snöat ca 80cm senaste 2 dagarna så det var underbar offpist överallt, men istället för att spruta puder en hel dag så fick vi bara några timmar på förmiddan, sedan ner i Orelle... Akta dig för det misstaget!!!

Det sliter på dig själv och din utrustning!!!

Liftkort Val Thorens?
Klart du ska köpa tilläggskort för hela området! Lätt värt det! Särskilt om du planerar att ligga och dra i långa repor och inte tänker ge dig ut i alltför mycket offpist. Från byn Val Thorens behöver ni bara glida och ta sammanlagt tre liftar för att komma ända till Courchevel och där kan du hitta en hel del glidaråkning åt din flickvän! Lite mindre snö dock, eftersom det ligger så mycket lägre.

Tillbaka
Topp