Ligament skada i knä

PO_ljung

Medlem
Ligament skada i knä
Hej,
Tjejen vred knät så illa igår att det slutade med en fraktur precis vid fästet till främre ligamentet. Hon svängde höger skidan vänster. Läkarna här nere i Italien vill operera in en liten platta och skuva fast ligamentfästet.(Om det nu heter så) Operationen blir troligen på onsdag.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Är det rätt behandling eller är det bättre att gipsa som är det andra alternativet.

Tacksam för upplysningar.
P-O

Ligament skada i knä
Tack för infon!

Nu har hon genom gått en operation så jag kan skriva lite info om vad som hände.

Vi hade nog lite flyt som hamnade på ett riktigt bra sjukhus, om det är nånstans de kan knäskador och benbrott så är det i Alpländerna. I alla fall så var det inre ligamentet (lite svårt att förstå vart men vi tror att det är inreligamentet) i princip av dvs det satt forfarande kvar men en smäll till så hade det snäppt loss. Detta kunde konstateras efter en som oven beskrivet "spaningsoperation" med fiberoptik. Det var först efter denna "titt" som läkaren kunde konstatera faktum. Genom lite smart microkirurgi så har läkaren nu skruvat fast ligamentet med liten platta. (Tror vi) Det verkar lyckat och hon är hemma igen. Ont som fan såklart och uttråkad. Inget gips krävdes, att gipsa ett knä verkade märkligt. Nu sitter där ett stort stöd som går efter hela benet.
När skall man börja röra på knät igen? Läkarna har sagt fixed position i tom. den 15 Feb då återbesök är planerat. dvs totalt två veckor efter op. Jag tror också på att röra på knät så tidigt som möjligt men frågan är när är det?

Ja just det, måste göra ett tillägg. För att förhindra proppar så har vi fått en näve sprutor att injisera (stavning?) själva. Känns lite ovant men det går. Här är det inte tal om distriktssköterska som hjälper dig.

// P-O

Ligament skada i knä
En fråga bara... Är ni kvar i Italien eller är ni tillbaks i Sverige? Vad gäller att röra knät så är min rekommendation, efter ett par knäskador på alltifrån ruptur på ledband till korsband och annat, att försöka börja röra på knät så snart som möjligt men UTAN BELASTNING! Försök böja och så men du gör inte mer än det absolut känns ok!
Självinjiceringen utav anti-propp medlet känns ju lite spartanskt men det är förmodligen ok!

Hoppas det går bra i framtiden. Fortsätt gärna berätta hur det går för "er"...

Ligament skada i knä
Kul med bra svar, tack!

Diagnosen är:
"Frattura spina tibiale anteriore ginocchio destro e lesione legamentos comparto mediale"
Anteriore är latin och bör betyda främre med efter som jag inte hittar något ledband fram på knät så borde det betyda som "Hitme" beskrev korsbandet som fått sig en rejäl utsträckning och frakturer en micro sprickan är precis där korsbandet blir till ben. Försökt hitta bilde på nätet men bara hittat nån vettig bild. Ja i alla det är vänta och se och träna igång knät. På Tisdag är det återbesök ska ta med stora lexiconet och försöka hänga med. (Vi bor i spaggelandet)

Tack

P-O

Tillbaka
Topp