Limma / Klistra om Stighudar

MoraMartin

Medlem
Hej!
Är någon som vill dela lite tipps om hur man förnyar klistret på stighudar. Har ett par gamla Montana hudar som jag inte är värda många ören, men vore kul att ha dem till telisskidorna vid lite enklare turer.

Tänkte pröva att ta bort det gamla skitiga klistret med lacknafta. Låter det som en dum ide?
Köpte mig en tub montanaklister, "Haftkleber" - to recoat self adhesive skins. Några tipps om hur man applicerar detta?

Glid Gött // Martin

Det är svårt att ta bort det gamla klistret med lösningsmedel. Använd istället tidningspapper och ett inte alltför varmt strykjärn. Lägg på pappret och värm lite lätt så att det blir lite uppblötat av klistret och dra bort och ta en ny bit papper. Upprepa tills att du har fått bort det mesta. Helt rent behöver det ju naturligtvis inte vara iom att du ändå ska lägga på nytt. Försök dock få bort så mycket smuts som möjligt.

Det nya klistret applicerar du med någon form av plastsickel som verktyg. Om du har vallat längdskidor med klister någongång känner du igen handgreppen. Lägg inte på för mycket. Nu vet jag inte vilken storlek på tuben som du har köpt, men om det är en som är något mindre än en normal tandkrämstub ska den räcka till 2-3 par hudar. Det ger en fingervisning om hur mkt klister du ska lägga på.

Tackar för tipsen

Surfade in på http://www.math.utah.edu/~eyre/rsbfaq/ och hittade en liten guide:

To recoat skins with glue:

• Lay skin flat on a firm surface with glue side up.
• Lay strips of brown paper bags on top of the skins.
• Run a hot iron (cotton setting) over the paper, this removes most of the glue.
• Pull paper bag strips off while still warm.
• Using an old putty knife, scrape way any glue that is left.
• Clean the putty knife.
• Apply a thin, even and covering coat of glue with the putty knife to the clean skins.
• Allow the skins/glue to dry at least 24 hours.
• Do your best to keep the glue off the fur.

Spänn upp hudarna upp och ner på en jämn arbetsbänk. Ta fram varmluftpickan, värm upp klistret och skrapa med en spackel som är lite bredare en huden. När allt är borta apllicerar du det nya klistret med spackeln och låter torka ett dygn innan du viker ihop dom.

Tillbaka
Topp