Line Opus vs. Atomic Automatic?

vaghals

Medlem
Jag funderar på att köpa Line Opus i 192cm, men undrar om den passar mig.
Jag är 195cm, 90kg. Åker ca 20 dagar om året.
Så mycket rena off-pist resor som möjligt, men ibland blir det utan guide dvs. pist och "närapiståkning".

Hyrde en Atomic Automatic förra året i 193cm som jag gillade, bortsett från utseendet :)

Hur är Opusen i jämförelse till Automaticen?

Har du andra förslag på en liknande skida som du kan jämföra med Automaticen så är jag också tacksam.

TPF,
Jens

Opusen är mer åt det jibbiga hållet och Automatic är en neutralare skida som går mer mot åkning. Dvs att jag tror att du blir väldigt nöjd med ett par Automatic.
För den saken skulle så finns det andra skidor som hade kunnat vara ngt för dig med tanke på att du är ganska tung. Extreme Project 110 190cm, Down skis CD3, Moment Deathwish 190, Icelantiv Keeper 190, K2 Side Seth 188, 4frnt Devastator 194, 4frnt Hoji 195.

Av dessa så är de Extrem p110, Deathwish, Side Seth188, 4frnt Devastator 194 skidor med bra eller mycket bra (särskilt P110 och Deathwish) pistegenskaper. De andra skidorna gör sig bra i pisten men bättre i puder tack vare annan shape och rakare skärning.

Jag har själv inte åkt Opusarna, men jag tror precis som PNyberg att de kan komma att bli för mjuka för dig. Jag baserar det på att jag vet personer som är betydligt nättare och åker förhållandevis lugnt och sansat som tycker att de är väldigt trevliga sällskapplankor.

Jag har inte testat automaticarna i 192, men 186 har jag kört en del. Personligen tycker jag den var lite för benägen att svänga, sökte lite för mycket sväng. Det gjorde förvisso att den gick pinsamt bra för att vara så pass bred i pist, men jag tyckte den blev jobbig att köra i större sammanhang. För trädåkning tycker jag den gick bra, men stökig vid större åkning så att säga. Jag har ingen aning om du upplever samma sak med 193an, men då vet du i alla fal lvad jag tycker om 186an, så har du någon slags referens.

Av de skidor PNyberg nämner ytterligare har jag snabbtestat keepern, vilket jag själv upplevde som väldigt lik automaticarna, men något sämre på det mesta. Sedan har jag åkt mycket på sideseth 188 (som har en "riktig" längd på ~192), som jag hade som förstaskida under förra säsongen. I kontrast till auton är den mer offpist- och storbergsinriktad. Den är inte lika svängbenägen och har ett betydligt mycket mer förutsägbar i de flesta fören. Priset man betalar är att den har en under hastighetsgräns som är högre än auton, setharna måste upp relativt högt i hastighet för att komma till liv och göra sig till sin rätt. Personligen skulle jag dock kasta om och säga att keepern hamnar i "pist-segmentet" av PNybergs indelning och sideseth i så fall snarare är mer åt offpistsegmentet till (åtminstone i 188-längden).

*Skamlös reklam*
Jag säljer min sideseth till frömån för att par extrem Opinion. I sammanhanget kanske Opinion 194 också kan vara något att kolla in, men då ska du ha möjlighet att vänta till ~Januari.

Tillbaka
Topp