Line Prophet 98 vs. K2 Hardside

Hej,
Jag ska köpa mina första skidor på länge och behöver lite hjälp att välja. Jag är 174cm lång och väger 60kg, är en duktig åkare i pisten men nybörjare utanför pisten. Jag som många andra letar efter ett par allmountain skidor som man kan piska på ordentligt med i pisten på både hårt och mjukt underlag samt få lite offpist glädje också. Eftersom jag nyligen har kommit igång med skidåkningen efter många år på brädan behöver jag ett par skidor som jag kan utvecklas på ha kul med och köra på ett par år framöver. Fördelningen kommer nog bli 60/40 pist/offpist (ingen parkåkning). Eftersom jag inte väger så mycket och inte är en extremåkare (än) tror jag inte att jag ska ha en stenhård skida. Var lite inne på Mantran först men den verkar kräva en hel del. Jag har kollat runt en del på nätet och för mig står det mellan Line Prophet 98 och K2 Hardside. Verkar vara bra skidor båda två och man kan få dom till ett bra pris på skidbutiken.com. Just nu lutar det lite mer åt Line Prophet 98 då den fått riktigt bra betyg. Funderar på att klippa ett par 172cm med Griffon bindningar. Vad säger ni? Ett bra val eller?

Tacksam för svar!

Gå upp en längd till 179. Jag har tidigare åkt på prophet 100 i 186 och jag är 168/65.

Tack för tipsen! Då blir det nog ett par 179 istället. Har mest hållit mig i pisten tidigare och därför åkt på kortare skidor. Är det någon som har testat Prophet 98? Hur håller de måttet i 98mm klassen? Och på olika underlag och i olika farter?

Körde på de för ett par år sedan en hel säsong och då var min favoritskida och jag tror inte den har blivit sämre. Sen vet jag inte hur den står sig mot Project 100 med flera nya skidor då jag inte har testat den mot de de senaste åren. Men svårt att tro att den har tappat mot de.

Jag har kört Profhet i 98 och upplever den som extremt lekfull och kvick. Det ända minuset är att den kan vara lite klen om du vill gasa på och kanske inte det bästa isgreppet. Men som allroundskida är den grym i synnerhet om du kompletterar med en renodlad pistskida för de isiga dagarna.

Om du skall komplettera med en pistskida så skulle jag rekommendera att du går upp till Line Influence 105 eller 115.

De funkar nog båda bra som allmountain. 99an är ju mer mot pist och 115 är mer mot offpist. 105 är mer mellan...

Jag tror som andra att bägge blir väldigt bra. Dock har jag inte kört Prophet själv mer än något kortare teståk och har inte alls samma erfarenhet som jag har med K2:an. Men baserat på det så känns Hardsiden lite styvare och farttåligare med snäppet bättre isgrepp, medan Propheten är mer lekfull.

Jag kan tillägga att ska du köra Hardsiden så bör du inte ha längre än 174 cm då dom är ca 177 cm i verkligheten. Jag är själv 175/70 och har kört på ett par i 174 cm. Kanske lite kort för mig om man vill stå på ordentligt men med dina 60 kilo så räcker den mer än väl. Man kan kanske också tillägga att för 399 Euro + frakt inkl Griffon hos tysken så sparar du ytterligare 10% jämfört med finnarna:
http://www.sport-conrad.com/page/pr...117/__/shop/prod/19305/2/1/5/446/8/162/6/4/i/

Hmm, nu blev det svårt att välja. Jag kan få ett par Hardside 11/12 med griffon för 3500kr eller ett par line prophet 12/13 med griffon för 4700kr. Hur stor är egentligen skillnaden mellan dessa och vilka skulle ni välja?

Jag har kört Hardside men inte Line 98. Lekfullhet är inte det första man förknippar med Hardside, snarare stabilitet, farttålighet och allsidighet. Helt enkelt en skida som tål fart och kraft och aldrig sviker dig. Däremot tycks Line 98 kännetecknas av mer " lekfullhet ".

Så ... jag tror du väljer mellan stabilitet och lekfullhet! Vad prioriterar du? Låt det bestämma ditt val. Bra skidor båda två!

/MM

Mountain_Man sa:
Lekfullhet är inte det första man förknippar med Hardside, snarare stabilitet, farttålighet och allsidighet.

[...]

Så ... jag tror du väljer mellan stabilitet och lekfullhet! Vad prioriterar du? Låt det bestämma ditt val. Bra skidor båda två!
This. Jag kör hardside och bortsett från tipen är det lite som att flexa en i-balk.

Hardsiden låter lite väl stiff. Men hur klarar sig Propheten i pistsen på lite hårdare underlag? Har även kikat på Mantra och Kendo som många rekommenderar, men de ska tydligen vara rätt stela. Bonafiden har ju fått fantastiska recensioner, men kostar ett antal tusenlappar mer än Propheten. Tanken är att jag ska köra mer och mer blandad terräng (kör nästan bara pist idag) både tekniskt och lekfullt. En skida för allt helt enkelt. Kan även tillägga att jag precis kommit igång med skidåkningen igen efter många år så jag är definitivt ingen expert skier (än) men jag lär mig snabbt. Vad säger ni? Låter Line Prophet 98, 179cm som det bästa valet (och för det priset)?

Jag tror att du i princip fått den info du kan få och nu får söka svaret i dig själv.

Låt mig förklara vad jag menar: Jag har alltid åkt race-skidor och nu precis upptäckt poängen med andra skidor. Just nu använder jag tre par skidor, ett par Fischer RC4 GS Race Stock 193, Hendryx Kobra 172 och Line Influence 179. Vilka av dessa som är "bästa valet" är en omöjlig fråga. När jag skall till alperna i år måste jag göra just det valet. Kan bara flyga med ett par. Tar jag Kobra får jag en bättre skida de dagar underlaget är hårt och tar jag Influence får jag en bättre skida de dagar de är mjukt (eller vi åker off-pist). Känner skidorna väl och tänkt på det i månader, men vet fortfarande inte vad jag skall ta. Ingen skida är bästa valet, det kommer att bero på hur vädret råkar bli etc.

Har inte provat K2:n och endast den bredare Line, men jag känner ändå att jag säkert kan säga att om du tar K2:n så blir den bättre när du åker fort på hårt underlag och Line kommer att bli roligare när du friåker, små-hoppar etc i uppkörd backe. Ditt val.

Om jag ändå skulle motsäga mig själv och ge en rekommendation säger jag Line. Om du nu är på väg tillbaka är detta en roligare start tror jag. Om några år vill du ändå köpa nya (fler) skidor om du fortsätter och utvecklas. Tar du Line kanske nästa skida blir en pistracer. Tar du K2 kanske nästa skida blir en parkskida. Ingen vet.

Är sjukt inne på att köpa Profeten har tidigare tittat på mantran, kendon och bonafiden. Och då jag frågat samma fråga i tre olika butiker får jag tre olika svar. Tror dock att det nu är fördel prophet. Tror nog att alla fyra är riktigt bra skidor. Men profeten verkar besitta alla de egenskaper som jag eftersöker och dessutom är den någon tusing billigare. Och där jag står idag åkmässigt utanför pisten, tror jag att jag kommer klara mig gott på den.

Kort sagt. Man kan få hjälp att välja ut ett par modeller att välja mellan. Men när det kommer till att peka ut en specifik skida får man troligen lika många olika svar som antalet personer man frågar. Till slut får man göra en chansning utifrån den fakta och preferenser man själv har.

Tillbaka
Topp