Line Prophet!

cgare

Ny medlem
Line Prophet!
Är på jakt efter en ny \"everyday ski\"(pist/park och off). Parkegenskaperna sätts inte i främsta rummet. Kollat en del på Line Prophet 90 och 100.

Är det någon skillnad konstruktionsmässigt mellan dessa? På pappret ser de ut att vara likvärdiga, men kollar man på Lines spec. så väger 100 mindre än 90 i samma längd trots att den till ytan är en större skida. Kan det vara mindre metall i 100?
Läste även på tgr, eller var det nu var, att Lines mått på skidorna inte stämmer. De menade att skidorna var kortare än vad som anges, stämmer detta?

Någon som testat båda skidorna? Förlorar man mycket av kantgrepp etc av att gå upp på 100 från 90? verkar ju inte bara vara måtten som skiljer skidorna åt med tanke viktskillnaden.
Frågan är om det bara är onödigt att gå upp till 100 då jag ändå kommer skaffa en bredare skida för ren offp..

Har även tittat lite på Dynastar Big Trouble, några erfarenheter i jämförelse med Line skidorna?

Väger stadiga 70kg

Line Prophet!
Hej!
Jag har nyligen köpt ett par Karhu Team Edition 186cm vilken är samma skida som Prophet 100. Vad gäller längden så är kontaktytan mot snön kort i förhållande till längden eftersom det är twintip. På Prophet 100 186cm är kontaktytan 155cm vilket är samma som mina gamla K2 Apache Cheif 174cm. Mäter man längden från tippen till midsole-märket så är det samma mått på båda skidorna, 100cm.

Line Prophet!
Förstår att du tycker att 90 känns lite väl skinny för att bränna runt på limpan.

Kharu Team 100 och 130 är sjukt snygga, om det är samma skida skulle jag seriöst överväga Team 100 istället för Line, du slipper Indien dessutom..

Tycker du ska köra på Prohpet 90, men längden är knivigare, 179 kändes bra, men på papper skulle jag egentligen välja 186. Gå upp till Prophet 100 verkar lite onödigt, 90 i 176 vet vi redan är en grym grym grym skida. If it ain't broke...

Line Prophet!
Vem skulle tacka nej till att kliva upp på ett par "finska" björnar...
Du vet ju min svaghet för Finland POC, haha...

Line Prophet!
jag skulle def. valt 100 186. parkegenskaper var ju inte största prion. det ska ju va en sjukt bra skida. riktigt nyfiken och skulle gärna testa ett par själv.

Line Prophet!
Ytterliggare än skida som faller inom samma kategori, Fischer Misfit. Några erfarenheter? Vet att det finns en mängd olika skidor i detta segment. Måste säga att jag värdesätter skidans pist egenskaper relativt högt. Kommer som sagt ändå skaffa en ren offpistskida, tycker ni ändå att Prophet 100 är ett bättre val framför tex prophet 90, Bt eller Misfit? Fortfarande inte helt säker på att 100 har samma uppbyggnad med tanke viktskillnaden. Jonny, har du testat både 90 och 100?? Har själv åkt på 90:an i 179 och blev mycket positivt överraskad, dock i en hård sälen pist. Uppfattade den som stabil och trygg i skäret utan att för den delen kännas stum och död. Fin respons med en skön behaglig retur

Line Prophet!
Som jag skrev tidigare så har jag nyss köpt skidorna och har mao inte hunnit testa dem ännu. Skidpremiären blir nästa helg...

Line Prophet!
Tycker det verkar onödigt att gå på 100 när du ändå ska ha en annan rejäl off-pistplanka för de håriga dagarna.
Var och kände lite på prophet i affären, tyckte den verkade lite småtung... vet inte om det var 90 eller 100.

Line Prophet!
Är det någon som har koll på hur Line mäter sina skidor med tanke på vad dom säger där borta över den lilla pölen atlanten. Dom menar att Lines skidor är kortare än vad som anges, inte att effective edge är kortare för att det är en twin, utan att dom verkligen är kortare än angivna mått!! Exempelvis så mäter ju inte K2 sina skidor på samma sätt som de flesta andra tillverkarna, en K2 skida är ju som många vet i tex 179 längre än en salomon i samma längd.. Någon?

Lutar mycket åt ett par Prophet 100, har dock inte bestämt längd än ..

Senast ändrad:
Line Prophet!
186:an är 183,5cm om man mäter från tip till tail med en tumstock. Som jämförelse så mäter tjejens K2 Phat Luv (160cm) 163cm med tumstock. Mina gamla K2 Apache Cheif mäter 174cm, vilket är samma som K2 anger.

Senast ändrad:
Line Prophet!
Tack Jonny för dina mätningar. Har inte fått någon klarhet i hur line mäter sina skidor, dock kan man snabbt konstatera i en jämförelse med 4frnt att Lines skidor trots en längre total längd har en kortare eller liknande effective edge. Exempelvis har 4frnt msp 181, 1550mm i effective edge medan Line Prophet 186 har 1550. Samma gäller för 4frnt 182. Självklart har utformningen av tip&tail stor påverkan på effective edge men vad jag kan minnas så är varken tip eller tail särskillt "brutala" (långa) på Prophet skidorna. Kanske är så att Line skidorna är kortare än angiven spec

Line Prophet!
Inte några aktuella för dig men Line-mått:
Nya Mothership ska vara 188 i 185-längden.
Prophet 130 är 187 i 186
EP Pro är 187 i 185
Blend är 183 i 183
Invader 180 i 181
Chronic 180 i 180

Line Prophet!
burgars sa:
Inte några aktuella för dig men Line-mått:
Nya Mothership ska vara 188 i 185-längden.
Prophet 130 är 187 i 186
EP Pro är 187 i 185
Blend är 183 i 183
Invader 180 i 181
Chronic 180 i 180
Hmm, hur lång är Mothership i 195 i så fall. 198-200cm, blir mer och mer intressant. Kul att dom gjort en riktig storbergsskida vid sidan av sina överkokta nudlar.

Line Prophet!
Vilken logik i måtten på deras skidor, en lite kortare, en stämmer och några lite längre än angivna mått. Ingen som har Prophet som kan mäta?? Hur mätte du skidorna burgars, direkt från tip till tail eller längs med hela belaget? Moderskeppet ska vara riktigt fin har jag har hört om man vill lämna som Utter kallar dom nudlarna hemma för att åka ut och skjuta på riktigt..

Line Prophet!
Prophet är inga nudlar. Jag kan mäta om ni vill... Mothership är sjukt trevlig!

//H

Line Prophet!
Seriöst... Vad spelar det för roll med några centimeter hit eller dit???

Whats up med hela "jag måste finetuna min utrustning in på minsta millimeter så bäst att ringa NASA och få tillgång till den senaste nanotekniken så att allt verkligen blir perfekt" mentaliteten?

Helt perfekt blir det ju aldrig ändå. Alla snöflingor ser ju som bekant olika ut så det blir till att kompromissa hur ni än gör...

Lööve!
Jeffa

Line Prophet!
Line Prophet 186 cm är under belaget 186 cm.

//H

Edit: Konstigt skrivet men men..

Senast ändrad:
Line Prophet!
jeffa sa:
Whats up med hela "jag måste finetuna min utrustning in på minsta millimeter så bäst att ringa NASA och få tillgång till den senaste nanotekniken så att allt verkligen blir perfekt" mentaliteten?
Hahahaha! Köpa skidor är en process som förtjänar belysas från alla möjliga vinklar. Du har ingen aning om hur träffande det där var! cgare aka tomaten...

Det är ett tydligt tecken på att man får åka för lite och surfa på nätet för mycket.

Om den nu är 186 under belaget och inte från golv-till-tip så är det ju inget snacka om att det blir Prophet 100 i 186 längre. Go for it.

När faaen åker vi?

Line Prophet!
Tänk att det alltid ska till en Hasse, tack!

Nää, det är klart att det inte måste vara perfekt Jeffa. Men tänk så mycket några millimeter kan göra. Ett litet hål (någon millimeter)l på din kondom och du sitter som farsa i din lilla bummarlya!!!
Allt är relativt eller hur!!

Som den prylbög man är så kan frustrationen över att sitta inlåst i ett bibliotek istället för att få vara ute på berget leda till en perfektion i sina inköp istället...

Puss

Line Prophet!
Men vad spelar nån centimeter för roll på längden???

Finns det någon i världen som skulle känna skillnad på en centimeters skillnad i längden? Visst, när det börjar handla om 5cm kanske men en???

På en skida som är 186 cm lång så blir ju en cm en diff på mindre än 2% i längd. Vem känner av det?

Line Prophet!
Håller med om att en centimeter inte spelar någon roll, men utifrån den informationen jag hade fått så var skillnaden runt 4-5cm. Alltså av viss betydelse om du väljer mellan två längder på en skida eller om du ska ha den överhuvudtaget

Senast ändrad:
Line Prophet!
jeffa sa:
Men vad spelar nån centimeter för roll på längden???

Finns det någon i världen som skulle känna skillnad på en centimeters skillnad i längden? Visst, när det börjar handla om 5cm kanske men en???

På en skida som är 186 cm lång så blir ju en cm en diff på mindre än 2% i längd. Vem känner av det?
Det gör nog inte så mycket. Men hur i helvete kan det vara så svårt att mäta? Är tillverkaren lika oduglig med annat..?

Line Prophet!
Problemet är väl att alla tillverkare inte mäter på samma sätt, vissa mäter längs med belaget på undersidan med andra längden bara från tip till tail. På en twintip blir skillnaden ganska stor.

Brädtillverkarna har fattat grejen och mäter alltid effective edge vilket är det som är intressant. Om det inte är en rocker då, för vad är effective edge på en rocker liksom? Hellbent har väl typ 40 cm effective edge t ex... eller?

Anyways... skidorna görs ju i 179 ioch 186 så någon skillnad måste väl längden göra ändå..

Line Prophet!
Disskutionen går ju att dra hur långt som helst...

Är det länden mellan spetsarna, kontaktyta eller faktiskt längd inklusive tip och tail som räknas?

Nån som vet vad som är standard när tillverkarna mäter?

Sjukt många parametrar som måste tas i beräkning när man bestämmer sig för vad längden har för betydelse. Dessutom så känns ju alla skidor olika p.g.a en massa andra orsaker...

Längden borde ju vara det som påverkar en skidas egenskap minst av skärning, bredd och längd.

(såvida vi inte snackar decimetrar)

Line Prophet!
jeffa sa:
Disskutionen går ju att dra hur långt som helst...

Är det länden mellan spetsarna, kontaktyta eller faktiskt längd inklusive tip och tail som räknas?

Nån som vet vad som är standard när tillverkarna mäter?
Det är ju bristen på standard som gör det hela rörigt.
Längd är ju i alla andra samanhang det totala måttet mellan den bakre och den främre änden på ett föremål. Uppger man något annat borde man ju precisera vad, t ex belagets längd då det kommer att bli ett större mått.

Line Prophet!
jeffa sa:
Man kanske skulle uppge både kontaktayta och faktiskt längd i cm men ärligt talat... VEM BRYR SIG???
Jeffa, har du någonsin haft något konstruktivt att säga? Om du inte tillför något till tråden så ge fan i att svara.

Längden gör en oerhörd skillnad, även så små skillnader som 3cm kan märkas med lätthet.

Line Prophet!
cgare: Det är mått tagna ur FriFlyts tester. Längden är mätt golv-tip mot en vägg skulle jag tro, har inte sett det angivet, tyvärr.

jeffa: Vill du ha running edge, area, spann, rockerlängd, radie mm så finns det också...

Line Prophet!
Utter sa:
jeffa sa:
Man kanske skulle uppge både kontaktayta och faktiskt längd i cm men ärligt talat... VEM BRYR SIG???
Jeffa, har du någonsin haft något konstruktivt att säga? Om du inte tillför något till tråden så ge fan i att svara.

Längden gör en oerhörd skillnad, även så små skillnader som 3cm kan märkas med lätthet.
Varför så jävla aggressiv utter?

Tycker min kommentar var väldigt konstruktiv och intressant. Tror du jag skrev den för att jävlas? Vem ger DIG rätten att avgöra om den är konstruktiv eller inte?

Slappna av lite...

Senast ändrad:
Line Prophet!
jeffa sa:
Utter sa:
jeffa sa:

Varför så jävla aggressiv utter?

Tycker min kommentar var väldigt konstruktiv och intressant. Tror du jag skrev den för att jävlas? Vem ger DIG rätten att avgöra om den är konstruktiv eller inte?

Slappna av lite...
Det enda man läser från dig här på forumet är negativa kommentarer som i denna tråden eller nedklankningar på Hasse. Därför ansåg jag att det var hög tid att ryta till.
Du måste förstå att folk vill vara noga med sin utrustning, den är trots allt dyr och små skillnader kan kännas stora i slutändan.

Line Prophet!
Om det är det enda du läser så kanske du borde läsa på lite mera eller???

Det luktar Gestapo i utterreservatet...

Alla har väl rätt till sin åsikt eller? Fattar inte varför du är så gnällig. Sluta vara en sån Besserwisser hela tiden och lyssna på allas åsikter...

Mvh - Jeff "inga jävla longsticks" Rosén

Tillbaka
Topp