Söker tips på en turskida, ersätta line opus

Vannish

Medlem
Har kört 3 säsonger på mina line opus nu och har funkat riktigt bra här i Japan. Men nu vill jag gå över till dynafit-bindning och även byta ut mina tunga skidor. Redan börjat kolla på dynafit tlt radical. Men skidorna är en gåta. Detta är saker jag vill och inte vill ha:

+ca 185cm långa
+ca 100-115 under foten
+kort radie <20m
+gärna traditionellt spann under foten, men får gärna ha rocker i tip/tail
+"vanlig" all mountain montering som standard (make senses?)
+gärna lättare än mina opus (inkluderar väl stort sett alla skidor?)

-ingen metall
-inte för tung
-inte full rocker
-inte för styv

Jag är en bra åkare med några säsonger bakom mig, 75-80kg, 177 lång. Föredrar att svänga framför att straight line'a. Hoppar inte mycket, åker inte baklänges i puder.

Några tips på vad jag faktiskt letar efter?

Ser ut som att du har satt upp en bra specifikation på skidan :)

Vad som är lätt eller inte är lite av en definitionsfråga, många nu går för toklätta skidor (runt 1200-1500g för en bred skida) medan andra tycker att det funkar fint med skidor runt 2000g.
Du avgör själv hur mycket du vill hetsa med vikten :) Men personligen så tycker jag att så länge man kommer ned till 2000g så är det helt ok.

Vi har sålt en hel del SGN Rakkar med den typen av set-up, och folk är väldigt happy med det!
Den är tyvärr slutsåld i 185cm men finns fortfarande några kvar i 175cm. Kommer en ny version nästa år som blir riktigt bra!

Av andra märken så är väl Black crows Atris ett bra val. Faction gör flera bra skidor också som är lätta och kul att köra på (candide 3.0 till exempel). Movement bygger också flera riktigt bra lättskidor, men har kanske något för traditionell shape på de flesta.

Skall du ha en turskida. Välj en kortare längd utan bakrocker då får du samma åklängd som en lång normalrocker, Det räcker bra med 180. Titta på bla Dynastars Chamserie dom är raka i bak. Scotts lätta touringskidor har heller ingen bakrocker Kickturnen betydligt enklare med en kortare skida + mindre vikt. Movement har lätta skidor i samma stuk.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp