Tips skidköp "allmountain"

nisse4

Medlem
Hej,
Har inte ägt ett par egna skidor sedan jag var knodd, utan antingen hyrt eller åkt med UCPA. Ska dock flytta till Norrland, och räknar med att det blir mer åkning framöver (kanske 30+ dagar/säsong), varför jag vill satsa på ett nytt par skidor. Jag är 185cm lång, väger 95 kg och är en bra åkare i pist och utanför, men helt ointresserad av parker, tricks motsv. Jag föredrar att köra offpist och gillar toppturer, men man kan räkna antalet riktigt bra puderdagar jag varit med om de senaste åren på en inavlad hands fingrar, och jag vill inte bli stående med ett par vattenskidor när jag ska köra puckel eller hårdpackad pist, vilket väl har varit det vanligaste när jag inte åkt med ucpa. Förstår att det blir en kompromiss, så säg 40-60 pist-offpist. Har tidigare med UCPA kört på rossignols sin7, som jag gillade i lössnön, körde dock för lite i pisten för att ha något riktigt omdöme.

Jag vill alltså ha tips på vad jag ska leta efter i ett par nya skidor - längd, bredd, camber, rocker osv., har alldeles för lite koll på vad termerna rent praktiskt innebär, så förklara gärna - och bindningar. Har ni konkreta tips på skidmodeller som skulle passa är det ännu bättre

N

Har kört på mina Blizzard Bonafide nu i 2 år och är alltid lika glad när jag åker på dem! Likt dig så är parken inget jag hänger i, bortsett från att dra någon repa i nåt hopp och hoppa rakt fram. Jag är 187 och väger 90 kg, jag kör på 187cm och de kräver sin insats trots att jag arbetat som skidlärare i ett gäng år och tycker att jag kan åka skidor. De har bra grepp i pist, sköna att sladda runt med om det är en sån dag eller om det är vårslask. Flytet i lösnön är bra, klart att bredare skidor flyter bättre men tycker de fungerar bra för den åkningen de är tänkta till.
Bonafide har vanligt spann under foten för att få grepp i pist, men lite moderat rocker fram för att lättare svänga och lite mer lyft i lössnön, även en kort rocker i tailen för att kunna sladda lättare i svängen. Skidan har väl inte förändrats något bortsett från design senaste åren så det finns säkert nyutvecklade skidor som är mer moderna men för mig passar skidan perfekt.

Eftersom jag nött otroligt mycket pist som skidlärare gillar jag ju såklart känslan av att ha en pistskida när jag åker pist vilket leder till att jag inte gillar bredare skidor än runt 100mm för att åka pist, bredare funkar så klart också jättebra men jag upplever inte känslan som likadan om man nu ska åka pist. Mina Opinion 108 går fint i pisten men inte som mina Bonafide, eller mina pistskidor.

Hoppas att det gav nåt och att du kanske får en skida att lägga till i listan över skidor att testa :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp