Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Line Sakana
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LuxLuthor" data-source="post: 1147075" data-attributes="member: 84027"><p>Jag är 181 cm/85 kg och valde efter tvekan 174:orna, men har inte ångrat mig en sekund. De som är i min längd och kortare men ändå rekommenderar 181:orna har inte förstått grejen med skidans design.</p><p></p><p>Ett par 174:or har kantkontakt på hårdare underlag motsvarande en ca 1 dm längre skida märkte jag när jag gjorde jämförelser innan köpet. 181:orna bör då motsvara ett par ca 190 cm långa skidor, vilket det är relativt få som har behov av - eller ens vill ha - i pisten. Samtidigt som du får en skida som motsvarar ca 185 cm i pisten får du ur samma en kort och väldigt lättkontrollerad skida i skog som gärna sänker sin kluvna tail när det är löst. Har fått några riktigt fina skogsåk på dem i vinter.</p><p></p><p>Jag lät montera Salomon Shift på mina Sakana, men har inte turat på dem alls i vinter. Nästa säsong ska turande testas och enligt vad jag läst (bl a på Blister Gear Review) ska de vara riktigt fina för sånt också.</p><p></p><p>Svagheten hos skidan som jag känt efter ca 15 dagar på dem denna säsong är att de inte är världens stabilaste när föret är stökigt. Inte något jätteproblem, men det är den svaga punkten. Har därför kompletterat skidbeståndet med ett par Sick Day 114 för djupare och/eller stökigare före.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LuxLuthor, post: 1147075, member: 84027"] Jag är 181 cm/85 kg och valde efter tvekan 174:orna, men har inte ångrat mig en sekund. De som är i min längd och kortare men ändå rekommenderar 181:orna har inte förstått grejen med skidans design. Ett par 174:or har kantkontakt på hårdare underlag motsvarande en ca 1 dm längre skida märkte jag när jag gjorde jämförelser innan köpet. 181:orna bör då motsvara ett par ca 190 cm långa skidor, vilket det är relativt få som har behov av - eller ens vill ha - i pisten. Samtidigt som du får en skida som motsvarar ca 185 cm i pisten får du ur samma en kort och väldigt lättkontrollerad skida i skog som gärna sänker sin kluvna tail när det är löst. Har fått några riktigt fina skogsåk på dem i vinter. Jag lät montera Salomon Shift på mina Sakana, men har inte turat på dem alls i vinter. Nästa säsong ska turande testas och enligt vad jag läst (bl a på Blister Gear Review) ska de vara riktigt fina för sånt också. Svagheten hos skidan som jag känt efter ca 15 dagar på dem denna säsong är att de inte är världens stabilaste när föret är stökigt. Inte något jätteproblem, men det är den svaga punkten. Har därför kompletterat skidbeståndet med ett par Sick Day 114 för djupare och/eller stökigare före. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Line Sakana
Tillbaka
Topp