Line Sakana

omp

Ny medlem
Sugen på ett par Line Sakana, verkar passa min åkstil. Finns som längst i 181, line rekommenderar att gå ner en storlek i längd, då de saknar taper och rocker bak. Enligt dem beter den sig som en skida som är 10cm längre.

Jag är 193cm, ca 80kg, åker skapligt hårt. Känns spontant som en skida som är på gränsen till för kort. Eller?

Någon annan 190+ som har testat firren i 181cm?

dallan

Medlem
Skulle köra längre, va ju knappast så att man körde freeride skidor i kortare längd innan rocker och taper kom med i leken.

sajo

Ny medlem
Hej!
Jag är lika lång som du och provåkte Sakana i Hemsedal i december. Tyvärr endast i pist. Då det inte fanns tillräckligt med snö utanför. Skidan känndes fin att åka på och "sval-stjärt" kan ju aldrig vara fel.
Om jag skulle slå till och köpa så skulle jag gå för de längre skidorna.
/Sajo

MnO

Aktiv medlem
Jag har kört ett par åk på Sakana 181cm och väger 80kg fördelat på 180cm. Jag tyckte den kändes ganska lagom i längd för mig. Den är ju väldigt pistig i känslan och i pistskidor med den typen av radie åker jag oftast runt 177-183cm ca så den hamnar mitt i det intervallet. Efter test är jag mycket tveksam till att den skulle kunna prestera bra i djupare snö i den längden och med den spårigheten, men jag lägger ingen prestige i om jag skulle bli motbevisad. För dig blir det en pistinriktad freerider som kommer kännas helt perfekt tror jag så länge det är preparerat underlag. Men den kommer att kännas kort och flyta ganska dåligt i puder. Då kanske man tar någon annan skida dock så det kanske inte spelar så stor roll.

Flexmässigt blir det inga problem. Jag upplevde det som att den svarade riktigt bra vid lite tryck, dock får jag slänga in brasklappen att jag var skadad i foten vid testtillfället så jag kunde inte gasa på fullt.

Köp dom längre! Jag är 50 år, 172/72kg och skulle inte köpa kortare. Har ca 60-80 skiddagar/år och åker på 181. Har sällan haft så kul på en skida. Sätt på en "läg" bindning som Tyrolia attack och ett par pjäxor m alpinsula. En kanonskida för mig som jag åkt på i både riktigt mkt snö och även pist. Svalstjärten tror jag mer är design, men helt klart tilltalande.... Ska du tura är de för tunga och breda fram/bak. Fel köp då tycker jag. Faction 4.0 (som är 118 breda) är en bubblare i sammanhanget och har lite samma filosofi konstruktion/tänk.

Senast ändrad:

Berglund16

Ny medlem
Jag gick på rekommendation att köpa 10 cm kortare än jag normalt åker på. Är 176 cm och brukar åka 186 cm. Premiären blir till helgen, hoppas jag inte köpt för korta skidor???

omp

Ny medlem
Starcommander sa:
Köp dom längre! Jag är 50 år, 172/72kg och skulle inte köpa kortare. Har ca 60-80 skiddagar/år och åker på 181. Har sällan haft så kul på en skida. Sätt på en "läg" bindning som Tyrolia attack och ett par pjäxor m alpinsula. En kanonskida för mig som jag åkt på i både riktigt mkt snö och även pist. Svalstjärten tror jag mer är design, men helt klart tilltalande.... Ska du tura är de för tunga och breda fram/bak. Fel köp då tycker jag. Faction 4.0 (som är 118 breda) är en bubblare i sammanhanget och har lite samma filosofi konstruktion/tänk.
MnO sa:
Jag har kört ett par åk på Sakana 181cm och väger 80kg fördelat på 180cm. Jag tyckte den kändes ganska lagom i längd för mig. Den är ju väldigt pistig i känslan och i pistskidor med den typen av radie åker jag oftast runt 177-183cm ca så den hamnar mitt i det intervallet. Efter test är jag mycket tveksam till att den skulle kunna prestera bra i djupare snö i den längden och med den spårigheten, men jag lägger ingen prestige i om jag skulle bli motbevisad. För dig blir det en pistinriktad freerider som kommer kännas helt perfekt tror jag så länge det är preparerat underlag. Men den kommer att kännas kort och flyta ganska dåligt i puder. Då kanske man tar någon annan skida dock så det kanske inte spelar så stor roll.

Flexmässigt blir det inga problem. Jag upplevde det som att den svarade riktigt bra vid lite tryck, dock får jag slänga in brasklappen att jag var skadad i foten vid testtillfället så jag kunde inte gasa på fullt.
Tack för input!

Låter ju som en kul skida, om det blir ett köp så blir det föstås 181. Det jag är orolig för är om även den längden blir kort? Hade skidan varit 5cm längre hade det inte varit några problem alls tror jag.

Väger 1770g i den kortare längden, så borde inte vara helt fel att ta nån topptur med då och då. Kommer sitta en shift på, så möjligheten finns.

bykan76

Medlem
Starcommander sa:
Fråga till Starcommander, och andra förstås. Hur har ni gjort med montering av bindning? Bootcenter eller lite bakmonterat?

LuxLuthor

Medlem
Jag är 181 cm/85 kg och valde efter tvekan 174:eek:rna, men har inte ångrat mig en sekund. De som är i min längd och kortare men ändå rekommenderar 181:eek:rna har inte förstått grejen med skidans design.

Ett par 174:eek:r har kantkontakt på hårdare underlag motsvarande en ca 1 dm längre skida märkte jag när jag gjorde jämförelser innan köpet. 181:eek:rna bör då motsvara ett par ca 190 cm långa skidor, vilket det är relativt få som har behov av - eller ens vill ha - i pisten. Samtidigt som du får en skida som motsvarar ca 185 cm i pisten får du ur samma en kort och väldigt lättkontrollerad skida i skog som gärna sänker sin kluvna tail när det är löst. Har fått några riktigt fina skogsåk på dem i vinter.

Jag lät montera Salomon Shift på mina Sakana, men har inte turat på dem alls i vinter. Nästa säsong ska turande testas och enligt vad jag läst (bl a på Blister Gear Review) ska de vara riktigt fina för sånt också.

Svagheten hos skidan som jag känt efter ca 15 dagar på dem denna säsong är att de inte är världens stabilaste när föret är stökigt. Inte något jätteproblem, men det är den svaga punkten. Har därför kompletterat skidbeståndet med ett par Sick Day 114 för djupare och/eller stökigare före.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp