Lins för skitväder och flatljus?

Niiiicke

Medlem
Har beställt Oakleys lins high intensive yellow på en crowbarbåge. Gult måste väl vara den absolut bästa linsen för riktigt skitväder när det snöar, blåser hårt, är dåligt väder och om det skulle vara flatljus? Eller kan eventuellt orange vara bättre eller. Kan nämna att jag har ett par a -frame brunoranga typ från oakley också samt att jag beställer även ett par fire iridum från oakley så jag täcker upp rubb och stubb.

Din lins kommer fungera perfekt som kontrasthöjare i kassa förhållanden!

jag har H.I. yellow på mina crowbar och de e väl ganska funktionsdugliga tycker jag inte så överdrivet bra i dåligt väder. Kunde ha varit bättre i sol för den delen ochså:S

Urfadern sa:
jag har H.I. yellow på mina crowbar och de e väl ganska funktionsdugliga tycker jag inte så överdrivet bra i dåligt väder. Kunde ha varit bättre i sol för den delen ochså:S
Vilka tror du är bättre i riktigt kassa förhållanden då?

Gul lins ska väl vara konstrast höjande, alltså vid flatljus.
Orange är väl en slags allaround lins.
Spegel lins vid starkt ljus.
Clear lins funkar ju till allt då det egenligen inte ändrar något, mer som ett skydd, perfekt till kvällsåk.

Men det här har varit uppe förut så prova att söka på forumet så hittar du nog massa.

OlofM sa:
Gul lins ska väl vara konstrast höjande, alltså vid flatljus.
Orange är väl en slags allaround lins.
Spegel lins vid starkt ljus.
Clear lins funkar ju till allt då det egenligen inte ändrar något, mer som ett skydd, perfekt till kvällsåk.

Men det här har varit uppe förut så prova att söka på forumet så hittar du nog massa.
Tack för lite förklaringar ang. linserna. Sökte på forumet men hittade inget om linser. Men nu har jag koll! :-)

Senast ändrad:
Jag har just den linsen.

Grymt kontrasthöjande. Jag kunde knappt åka med den i mulet/lite snöandes i vintras för jag blev bländad. Är som att åka med en ficklampa mot en.. Om solen tittade fram var man blind :/...

Jag är ganska ljus känsliga av mig och det är troligen därför, jag åkte EN dag på min säsong då jag var nöjd att jag tog denna gula lins istället för min halv spegel orange (vad den nu heter). För mig är det helt onödigt med en gul lins men vissa gillar det. Jag var tvungen att ha med mig mina andra för att klara en hel dag då vädret skiftade.

har haft hi intensity yellow på ett par aframe, så jeeeela skön lins!!! perfekt i snöoväder och flatljus, höjer kontrasten as bra, skit skön lins, står mellan att gå på den nu till mina gogglar eller helt genomskinlig, inte kontrasthöjande men skönt med riktig syn,, typ:P

Håller med Nosskire, den kan bli väldigt ljus typ så att man blir bländad men är det lite mörkare ute eller kvällsåkning är den riktigt bra. Funderar på att köpa ett till par gogglar med någon lins mitt emellan mina fire och HI yellow

Gul eller genomskinlig vid dålig sikt. Helst gul efter som den framhäver kontraster bättre.
Vid solsken, spegel eller en röd lins.
Vid kvällsåkning funkar både gul,genomskinlig och blå.

Tror det är svårt att få mycket bättre än HI yellow när allt är grått. Det är ju fortfarande inte perfekt, men en klar skillnad även mot utan/clear och speciellt mot spegelglas. Sen får man ju leva med att allt ser gult ut. Hellre gult och kontrast än en solid grå =)

Ballon sa:
Tror det är svårt att få mycket bättre än HI yellow när allt är grått. Det är ju fortfarande inte perfekt, men en klar skillnad även mot utan/clear och speciellt mot spegelglas. Sen får man ju leva med att allt ser gult ut. Hellre gult och kontrast än en solid grå =)
Jag köpte Hi yellow och är väldigt nöjd! :-)

Återskapar denna tråd då jag ska beställa ett par A-frame med linser, har sedan tidigare en spegel Carrera och en mörk orange Scott, men jag åkte dimma och flatljus i Val Thorens tre dagar förra året, och såg inte ett dugg.

Om man tittar på Hi Intensive Yellow har den en Light Transmission på 81 och Protection på 0
High Intensive Persimmon har en LT på 63 och Protection 1.

Är Persimmon ett bättre val för flatljus?

Senast ändrad:
Rand sa:
Återskapar denna tråd då jag ska beställa ett par A-frame med linser, har sedan tidigare en spegel Carrera och en mörk orange Scott, men jag åkte dimma och flatljus i Val Thorens tre dagar förra året, och såg inte ett dugg.

Om man tittar på Hi Intensive Yellow har den en Light Transmission på 81 och Protection på 0
High Intensive Persimmon har en LT på 63 och Protection 1.

Är Persimmon ett bättre val för flatljus?
Jag har HI persiomon och jag föredrar den emot HI yellow eftersom om solen skulle komma fram är det bekvämare med röd lins än gul.

Har använt den den senaste veckan här i åre då det har varit mycket flatljus och jag kommer antagligen använda den resten av tiden här i åre.

Vet dock inte vilken som är bäst i flatljus men jag rekomderar HI persimon.

Tillbaka
Topp