Lite klarhet plezz

mrlarsson

Ny medlem
Lite klarhet plezz
Hej !

Är inte så duktig när det gäller vilka skidor man skall ha osv.
Jag anser mig som en god åkare i pist är 182cm, 90KG.
I år skall jag ner till St Anton och skall därför inhandla nya skidor.
Kommer där försöka mig på lite mer offpist och hoppa lite.

Undrar lite saker. Är det lättare, roligare att åka med fet carvade skidor i pist eller skall dom bara vara lite?
Hyrde ett par förra året som var väldigt carvade och dom vägde BLY, kan inte vara lätta och hoppa med?

Hur långa skall skidorna vara för att det skall bli som roligast för både pist, offpist och lite hopp?

Hoppas på svar från er eftersom ni säkert kan mer än någon säljare i någon sport affär.

Har läst i stor sett alla inlägg ang skidor men alla säger olika.

// Daniel

Lite klarhet plezz
Naturligtvis så säger alla olika då alla upplever skidor på sitt sätt och utefter deras egen förmåga. Även du kommer ha din egen uppfattning vad det gäller olika typer av skidor. Det finns dock vissa "regler" som kan ge oss hjälp då vi ska välja skidor.

Gå till en bra butik, tex Alpingaraget, och säg som det är. Var ärlig mot dig själv och personalen så kan de hjälpa dig med valet av skidor.
Naturligtvis så är det bra att kunna testa skidor som många föreslår här på freeride men det är inte alltid så lätt att dels få möjlighet till det och att kunna komma fram till vilka man gillar. Åk till Sälen eller Åre på skidtestarhelgerna så kan du få provåka alla nya prylar. Tänk dock på att om du åker på fler än 3-4 par om dagen så blir det svårt att lyckas få en ärlig uppfattning om vilka som du tyckte var bäst för dig. Dessutom så brukar det ju inte vara perfekta förhållanden i svenska fjällen i december vilket gör att det är grymt viktigt vilket skick skidorna som du testar är i.
Om du väntar och testar skidor nere i St Anton istället kommer du kanske få bättre förhållanden men då känns det istället jobbigt att du inte har utrustingen klar när du kommer ner och det är en perfekt dag för skidåkning.

Nej, gå till en riktigt bra butik och be dem hjälpa dig så tror jag nog att du kommer att bli riktigt nöjd. För tyvärr så är det inte riktigt som du skriver att "ni säkert kan mer än någon säljare i någon sport affär". De flesta här på freeride har nog inte så bra koll på prylarna som de utger sig för att ha.

Lite svar på dina frågor:

Nej det betyder inte rakt av att det är lättare att åka i pist med ett par skidor med mycket sidoskärning. Om man tillexempel har svårt för att behärska en skärande sväng blir en skida med mycket skärning svårare att svänga. Det vill säga om det är en tillräckligt bra skida som har hyfsat styv vridstyvhet.
Ett par sådana skidor går dessutom sämre i offpist då de tenderar att vilja svänga både lite hit och dit utan din inrådan.
Dagens allround skidor brukar ha en sidoskärnings radie på 19-26 meter. Sedan är det så att det inte enbart är skärningen som avgör hur mycket en skida svänger. Tyvärr så är det ju så att dyra skidor har bra material i sig och det har vissa fördelar.

Är man i din storlek bör man ha ett par relativt långa skidor öven om man ska hoppa med dem. Men längden på skidorna beror dock på vilken typ av skida som du kommer att välja.

En pist (av storslalom karaktär) skida till dig bör ligga på över 185 cm.
En hoppskida på minst 180 cm. Helst ännu längre om du vill kunna åka annat med dem också.
Väljer du ett par fetare skidor (över 75 mm i midjan) så beror det lite på vilken skida du väljer men längden borde nog ligga runt 190 cm.

Allt detta som jag har skrivit kan ju tyvärr kanske vara helt fel för dig då jag inte vet hur pass bra du är på att åka och vad du tycker om att åka för typ av åkning. Så mitt tips är helt enkelt att du antingen teståker eller går till en riktigt bra butik. Vad du än väljer så tala om för dem vad du gillar (fort, småsvängar, storasvängar, lössnö, puckel, hopp m.m) och hur pass duktig du är. Ju mer detaljerad beskrivning av dig själv du ger desto lättare blir det för dem att hitta rätt skidor till dig.

Och låt dig inte luras av alla här på sidan som tycker att bara för att du ska till alperna en säsong så ska du ha det feteste som finns för det kanse inte alls är rätt skidor för dig. I dag så finns det skidor av alla olika mått och du kommer säkert att hitta rätt om du ger det lite tid.

Ett alternativ som jag tycker låter bra för dig är att välja en skida som har lite lagom midje bredd och hyfsad skärning.
Typ:
midja: 68-76 mm
skärning: 20-26 meter

Välj dock inte alltför billiga skidor då de tyvärr inte har särskilt bra kvalitet och du kommer att få sämre fartstabilitet och kantgrepp med allt för enkla skidor.

Lycka till!

Lite klarhet plezz
Tack så mycket för ett uttömande svar :-)
Har bara en liten fråga kvar som du säkert kan svara på nu.
Mina skidor jag har idag är inte alls timgladsformade. Dom är 192CM långa. När jag var i åre förra vintern testade jag ett par riktigt timglasformade skidor som var rätt korta. Dom var 178CM.

Vad jag upplevde då var att det gick och ta mycket snabbare svängar än med mina andra skidor. ibland för snabba ;)

Därför undrar jag om jag gör ett stor misstag i att köpa lite kortare än vad tex försäljaren säger till mig när han rekomenderar ett par.
Tyckte det var så himla skoj med dem.
En sak till var att dessa var RIKTIGT tunga. Är sådana skidor det eller skall man försöka välja några som är lite lättare.

Återigen tack för det grymmt bra svaret !

// Daniel

Tillbaka
Topp