Lite Moral i jibbervärlden

ErikWibaeus

Medlem
Jibbers, Folks and Filmer...
Skulle bara villja säga några ord som ja tycker behövs i skidbacken.

- Skaffa självkännedom, inte själv förtroende. d har många av er ändå.

Attityd och Överlägsenhet har vi nog av. Snacka me dom som du åker kabinen med. tänk på hur du själv agerar å reagerar. Tänkt på vilka signaler du sänder ut. Om ni inte håller med så tyck så.
Om ni inte tror på att ödmjukhet lönar sigså kan ja ta 2 ex. Jon Olsson, Henke W å Fotografen Mattias Fredriksson, 3 grymt trevliga snubbar. Läs en intervju me Jon, lyssna på va Henek säger å så framförallt så lär av d fotografen säger. Dom har lyckats.
Om ni vill vara som Tanner som allt typ vill (asså gangsta-röka-på-kulturen) så kan ja säga att ni ska kolla på den här länken. En ung Tanner på uppgång.

http://www.bethere.tv/story.asp?sid=151

Ingen sponsor diggar människor som har någonannas stil.

onödigt inlägg, man åker för att ha kul. Vissa gillar att visa vad dom kan och snackar gärna högt om det, inte mig emot om man äger upp dom ändå...

om du ogillar Tanner så mycket, varför har du då ett citat av han på din presentation..? lite dubbelmoral kanske.. tycker inte han verkar så mycket äldre än 17 jag!

moral? etik? eller bara sunt förnuft??

alla är ju som sagt olika skapta i den där knölen som sitter mellan axlarna och vissa föräldrar kanske man kan påstå, har misslyckats med att pränta in de mest grundläggande sakerna i sina barns små hjärnor. jag skall inte peka finger åt någon speciell sort eller art men.... det finns många som inte förstår vad livet går ut på alls.

tuffa killar och tjejer i backen, små människor som inte hittat sin egen indentitet ännu och "måste" följa ett vedertaget mode eller anamma en "tuff" jargong.. vad skall vi göra åt dem ?

jag håller mig i mitt spår och säger så här. I G N O R A N S tar kål på idiotism...

det kommer alltid att finnas dessa "tuffa" individer och de lever och frodas av en orsak: --> OSS andra som göder dem med vårt förakt och våra nedlåtande kommentarer.

det enda som har någon verkan på de "tuffa" små människorna är att totalt ignorera dem, då får de ingen kraft och dör så småningom ut (aka, utvecklas mentalt och hittar sin egen idintitet)

...

så, klart att ni kan klaga, sucka och skaka på era huvuden men så fort "de andra" ser detta så har ni förlorat.

Jag åker för att ha kul, för att min själ och ande mår så underbart bra av det. snö gör mig lycklig och jag önskar bara att våran livsstil kommer att bestå för alltid.

Gott Nytt År på er alla...

[kör hårt, skydda er och till sist... ignorera idiotismen (hur svårt det än kan vara)]

/Pinn (33 år)

Måste det vara så att man inte hittat sin identitet bara för att man följer mode och gillar att klä sig som andra coola killer och tjejer?
Kan det inte vara så att man tycker det är snyggt och att man trivs med det?
Inget illa menat, men jag tycker att drar alla över samma kant just nu...

/Pebben (18)

...
ja du.. att generalisera har jag vunnit 4 os-guld i så jag är rätt så bra på just det. och generalisera i detta samanhang går alldeles utmärkt.. när jag var 12-18 så letade jag efter min identitet, följde modet och var väl mig själv så gott det gick.. du kanske själv vet hur svårt det kan vara i tonåren att följa sin egen väg... eller?

och som svar på din fråga: -nej det måste inte vara så att man inte har hittat sin identitet bara för att man följer modet och gillar att klä sig som andra coola killar och tjejer..

de ungdomar jag ser runt mig i backarna stämmer ganska bra in på detta resonemanget. men det finns alltid undantag från varje regel som du säkert vet, så det är en stor chans (eller risk) att det finns en del åkare i backen som verkligen ÄR den stil de har på sig och det är ju skönt att veta.

när det gäller själva snowboard/skid(jib) livsstilen så "skall" man ju klä sig "baggy" och så, så kläderna klagar jag mindre på.. men felaktígheten i deras uppträdande kan ju väcka diskusioner.

det är ju ett vedertaget faktum att man "skall" vara tuff, cool och ha attityd när man är skejtare/snowboarsåkare och använda sig att ett rätt ovårdat språk för att visa att man är någon.. det verkar iaf vara det som folk stör sig på när det diskuteras om detta femonen (skate/snow/skid(jib))..

hm.. kanske blev lite för mycket babbel från min sida nu .. *tänka*

men det är i alla fall den löjliga attityden jag kan störa mig på, MEN ...... jag har också vart ung :)

/K

..

hyllgren... (vänligen sluta glögga nu ;) och använd ett vårdat språk)

för att citera "det handlar väl inte om hur fan man klär sig! det handlar om attityden!"

*tänka* (jag vet att ditt svar kom precis före mitt inlägg)

*tänka*

tror du inte att klädstilen har någon betydelse? är inte kläderna en del av själva paketet; kläder, språk, stil, röreslemönster, prylar etc ?

tänk om alla skulle åka i helsvarta overaller, jag undrar hur det skulle gå med attityden då när man inte kunde utmärke sig med sina kläder?

...

jag vet att det är själva den språkliga attityden som e mest jobbig men om du har följt med i de olika diskussionerna här på freeride.se så har du uppmärksammat många som frågar efter jons kläder, oakleys nya saker, etc etc ... vad som e tuffast och snyggast, vilka balla skidor som 2gäller" i år etc...

...

så vad säger du Hyllgren? (OBS!! detta är inte ett påhopp på dig utan bara en dikussion)

/K

trevlig attt nån faktiskt bryr sig om va som händer i backen.
Ville bara replikera d som Emil T. Ja har aldrig sagt att ja ogillar Tanner. Ja diggar honom men samtidigt ås tycker ja att d e synd att han hänger me människor som tillhör den här röka-på-kulturen. Men som sagt d e mycke som finns å säga om detta.
Kul att ni skrivet nåt iaallafall.

Sen en replik på det första pinn skrev.
Mycke bra sagt. håller med. Problemet e att många har nån typ av idéal värld. Där dom tror att sunt förnuft inte behövs.

Det ni gör påverkar andra.
Det dom gör på verkar dig.
Till den öppna: Va snäll så mår dom andra bra.
Till Egoisten: Va trevlig så får du minst lika mycke tillbaks

Peace

pebben här är ute efter att klä sig mordernt, "som andra coola tjejer och killar" vem fan uttrycker sig om man klär sig som alla andra, som du iofs nämner med din overallgrejj. ja menar, klart man vill ha snygga och funktionella kläder, men om alla har snygga häftiga eller coola kläder så påvekar det ju knappast skidåkarnas attityd och överlägsenhet som eric wibaeus så vackert uttrycker det. Nej det är attityden som behöver ändas. Man behöver inte köra med "jag är bäst!" det funkar att bara åka för att det är jäkligt roligt, det gör jag. utan att tracka ner på andra åkare. Detta förstår jag inte hur man kan göra med kläder, eller?

vad säger du pinn? (OBS!! detta är inte ett simpelt försök till diskussion utan ett regälrätt påhopp!)

eder hyllengren

Låt er åkning tala istället för slaegn i liftkön.
Ja tror sponsorerna avstår från dom som e otrevliga mot andra människor.

Bra sagt hyllgren

exempel #1

(att trycka ner andra personer genom "kläd-atttityd") (hmmm)

Om du (hyllgren) inte har en sådan tankeförmåga att du kan fantisera ihop ens den minsta lilla förklaringen till hur man trycker ned eller visar attityd mot någon genom att klä sig på ett visst sätt så skall jag ge dig en av mina förklaringar.

Alla är inte rika, alla vill däremot vara rika (generalisering). okej?

när man har pengar (eller pappa/mamma har pengar) så kan man köpa sig de nyaste/senaste/ballaste sakerna och klä sig från topp till tå med sådana kläder/skidor/stavar/pjäxor etc etc (du förstår) som den stora massan ej kan köpa för att de inte har en sådan ekonomi.

vissa köper dyra, tuffa saker för att de kan, andra köper dessa saker för att "man skall ha dem"

men vissa personer köper dessa kläder och prylar för att visa sin ekonomiska, men även sociala överlägsenhet och på detta sättet visar de en viss "attityd" gentemot de andra i backen och de skrämmer och nedvärderar de andra, endast genom sin klädstil.

detta är ett sätt att ha en så kallad kläd-attityd som gör att man utan att behöva ha en audiell attityd, trycker ned andra personer.

hmmm? klurigt?

jag ser dem varje dag, överallt.

/K

(du får gärna hoppa på mig hyllgren, jag har ryggskydd och hjälm)

Påhopp, det var det ledsammaste påhoppet jag någonsin läst! Pinn bör knappast mäta mer än 2 cm över mattkanten för att om omöjligt kunna ha blivit påhoppad.

Nå vad var nu detta, det är helt upp till betraktaren.

Angående kläder så har det tyvärr en betydelse även om jag gärna skulle se att det inte har det. Vem var det som fick gliringar i plugget ang. sin klädsel. De som hade de snygga och trendiga kläderna eller den arma krake som hade fått ärva sina snowjoggers och midjekorta jacka av sin 7år äldre bror? Om vad gjorde de andra som hade fina kläder som är så snälla och rara och inte har attityd. De stod så klart och höll med, man vill ju inte bli i hopblandad med de där andra…

/Eder Leder

Men vem bryr sig om andra har snyggare kläder, jag har aldrig vart varken åt det ena hållet eller det andra. Jag har alltid haft funktionella kläder till ett rimligt pris(inte ett par brallor för 2700 eller nåt). Jag ar aldrig insett varför någon borde snegla ont på någon med sämre eller finare kläder. Titta vad fint ja nu får in attityden i det hela. Om sedan folk med finnare kläder trackar ner som fan på de med sämre kläder är det en helt annan sak, det har med attiyde att göra! vem är bättre för att de har finare kläder!

Visst jag anser också att man kan uttrycka ssig med kläder å sånt skit men det skulle ingen lida av om inte attityden vore så konstig som den är. Därför är klädproblemet bara en del av det hela som skulle försvinna om attityden förbätrades

om alla kunde respektera varandra så kvittade det vilka kläder man använder

ja...

fram för mer medmänsklighet, mer respekt och mer acceptans..

som nån vis man (eller kvinna sade): peace, love and understandning

kör hårt, ge många kramar och le ofta

/K

Visst hänger det på individen och inte i brallorna men det används som vapen i statuskriget eller hur?

Bara för att klargöra ett och annat, jag använder mer än gärna nya snygga skidprylar. Dels för att de är bra men även för att det är trevligt att se hel och ren ut vilket kan innebära att även jag såklart utstrålar en attityd av något slag, förhoppningsvis duktigbrantåkaresomgillafernetochkanalltsomfinnsattkunnaombrantåkning eller…?
Jo tillbaks till ämnet ang kläder och prylar. Dessa saker används som slagträn i den eviga kampen om status och respekt. Att jag använder modena skidprylar står jag för men det finns en skillnad också hos oss prylfantomer. Jag har inget intresse sprida information om hur dyra prylar jag har köpt men det gör tydligen många andra, i vilken egenskap då kan man fråga sig, kanske för att sätta sig över de andra krakarna som inte har råd månne? Återigen så finns det fler sidor av myntet och för Er som inte tror att man pysslar med sånt prisskryt så har jag ett bra exempel på just detta, bara till å hugga in på läsningen http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=25212

/Eder Leder

...

ps. ibland så bör man nog inte använda sig själv som referenspunkt, det kan bli missvisande.

ex: "Men vem bryr sig om andra har snyggare kläder, jag har aldrig vart varken åt det ena hållet eller det andra"

ja du (hyllgren) vem bryr sig? ingen enligt ditt sätt att se på saken. eller? läser jag fel, förstår jag inte vad du har för undermeningar eller vad du menar egentligen?

(jaaa jag läste allt du skrev: "Visst jag anser också att man kan uttrycka ssig med kläder å sånt skit men det skulle ingen lida av om inte attityden vore så konstig som den är. Därför är klädproblemet bara en del av det hela som skulle försvinna om attityden förbätrades")

...

men... dyrt är ju oftast bättre/bra/högre kvalitet (generellt)

hmm... knepigt det här..

men ni har alla rätt.. det är attityden som är felet, alltså den verbala attityden, blickarna, de idiotiska kommentarerna etc..

kramas mera

/Kalle

ja pinn, det känns lite som att vi menar ungefär samma sak men ändå inte kommer överens.

Och scotten, är du säker på att det inte är tvärtom. Jag menar, vem skaffar sig en jäkla uppkäftig attityd bara för att de har coola kläder.
Man köper uppkäftiga kläder för att man har en sån attityd, eller?

och förbannad? upfattar ni mig som förbannad så är ni jäkligt dålig på att upfatta eller så är jag dålig på att uttrycka mig.

eder småflinande hyllengren

du e gay!(17)

Av: Eric_wibaeus 2005-10-18 20:42:14
yoO
händer? ja ringer om vi drar å handrailar.
Du skulle vart me i Amsterdam å smakat trevliga svampar.... fan vilken roadtrip asså..
pz

Haha, Tanner är en liten skitunge i den där videon! Kolla hur han håller på med tungan.. För skööön! :D

Ärligt talat, av det lilla jag sett av tanner på riktigt så är han ödmjuk om någon. Borde handla mer om vad man tänker än vad man säger... snacka mindre, lev mer.

det är jävligt svårt att veta vad folk tänker, personligen brukar jag iaf låta mitt tal återspegla mina tankar

Eric_wibaeus: Det är väl just självförtroende som många skulle behöva lite mer av. I min mening är det bristen på självförtroende som gör att man tycker att det är lättare att visa upp en attityd som inte stämmer överens med den man är än att visa sitt riktiga jag. Det krävs mängder med självförtroende för att man ska våga visa vem man egentligen är.

var är det för låt som spelas i del2?? den går " some say tomorrow is another day, we could be together working on the moon"

jag hatar mest såna som har de bästa prylarna men kan/vågar inte ens dra straight airs i nått litet hopp

"Snacka me dom som du åker kabinen med" - frågetecken? snacka om att generalisera när man anser att "jibbers" (satte inom citationstecken eftersom jag hatar den benämningen) i allmänhet inte snackar med folk. liksom, vafan?

Tillbaka
Topp