Lite snö i Italien

JohanBengtsson

Ny medlem
Lite snö i Italien
Hej!

Vi är ett gäng på 7pers med bil i alagna valsesia. Men är finns ju ingen snö? det är inte någon här som vet något ställe som ligger inom 2h med bil härifrån som har bra snö och lite offpist åkning? Eller vart man kan vända sig för att ta reda på detta!

Tack på förhand!

Lite snö i Italien
Montgenevre ? Vi var i sestriere ifjol , var betydligt bättre lössnö åkning på franska sidan alltså montgenevre , borde ju typ vara 3tim från Alagna kanske , kan vara värt att kolla upp

Lite snö i Italien
Verkar ju som det ska komma 20-30 cm nu i dagarna.
Har ni varit uppe på berget eller bara i byn? Alagna ligger ju sjukt lågt och inklämt mellan bergen så inte ofta det är så mkt snö nere i byn. Ibland kommer inget på Alagna-sidan, och dumpet kommer i Gressoney eller Champo istället.

Lite snö i Italien
Det är ju bara att packa ihop och dra upp till norr om huvudkammen. Just nu är det ju fullständigt episka förhållanden där.

Lite snö i Italien
MnO sa:
Det är ju bara att packa ihop och dra upp till norr om huvudkammen. Just nu är det ju fullständigt episka förhållanden där.
Episka förhållanden ja, 5:a på lavinskalan, de vågar inte släppa upp några skidåkare med liftarna, tiotusentals människor fast i byarna för vägar och järnvägar är stängda pga lavinfaran. Lägg till orkanbyar och absolut noll sikt så är det ju perfekt läge att dra ut och tura några riktigt branta åk!

@JohanBengtsson Stanna där ni är, verkar ju komma lite snö även på sydsidan av Monterosa nu, åk på det som finns och lär er njuta av all åkning. Eller är ni såna som inte lämnar byn om det inte är minst knädjupt och ospårat? ;)

Lite snö i Italien
Kalle_Luzern sa:
MnO sa:
Episka förhållanden ja, 5:a på lavinskalan, de vågar inte släppa upp några skidåkare med liftarna, tiotusentals människor fast i byarna för vägar och järnvägar är stängda pga lavinfaran. Lägg till orkanbyar och absolut noll sikt så är det ju perfekt läge att dra ut och tura några riktigt branta åk!

@JohanBengtsson Stanna där ni är, verkar ju komma lite snö även på sydsidan av Monterosa nu, åk på det som finns och lär er njuta av all åkning. Eller är ni såna som inte lämnar byn om det inte är minst knädjupt och ospårat? ;)
Nä vi åker hela tiden ändå. Jag tänkte mest lägga ut frågan och se om någon visste något. Det är lite trist här just nu. Igår öppnade inte ens liften..

Lite snö i Italien
Kalle_Luzern sa:
MnO sa:
)
Det är ju som alltid vid stora dump viktigt att åka på rätt ställe, men det var ju underförstått. Enklare terräng utan alltför branta inslag i skog är det som gäller. Stor högalpin åkning är bara att glömma. Men det brukar ju vara ganska kul ändå...

Lite snö i Italien
fishtail sa:
Nu är jag inte inläst på hur det ser ut där just nu, men rent teoretiskt är det förmodligen det sämsta valet du kan göra. Klassiska puderhålor som får mycket snö är ett mycket dåligt val vid riktiga megadump som det har varit den senaste veckan. Berget kommer antingen vara stängt eller vara för farligt när liftarna öppnar. Bäst är oftast istället orter som normalt sett får lite snö, men som ligger inom samma lågtrycksregion. Och som vanligt efter stora snöfall måste det finnas möjlighet till skog eftersom det inte går att åka högalpint.

Men det stämmer som Kalle_Luzern säger ser jag idag. Temperaturen har gått upp tillfälligt och vinden har ökat så idag kommer mycket att vara stängt. Skogsliftar i mindre orter nära stora motorvägar är det nog som gäller idag om det ska bli något åkt överhuvudtaget i den besnöade delen av alperna idag och de närmaste dagarna. Jag ändrar mitt tips och säger avvakta och se vad som händer.

Senast ändrad:
Lite snö i Italien
MnO sa:
fishtail sa:
Nu är jag inte inläst på hur det ser ut där just nu, men rent teoretiskt är det förmodligen det sämsta valet du kan göra. Klassiska puderhålor som får mycket snö är ett mycket dåligt val vid riktiga megadump som det har varit den senaste veckan. Berget kommer antingen vara stängt eller vara för farligt när liftarna öppnar. Bäst är oftast istället orter som normalt sett får lite snö, men som ligger inom samma lågtrycksregion. Och som vanligt efter stora snöfall måste det finnas möjlighet till skog eftersom det inte går att åka högalpint.

Men det stämmer som Kalle_Luzern säger ser jag idag. Temperaturen har gått upp tillfälligt och vinden har ökat så idag kommer mycket att vara stängt. Skogsliftar i mindre orter nära stora motorvägar är det nog som gäller idag om det ska bli något åkt överhuvudtaget i den besnöade delen av alperna idag och de närmaste dagarna. Jag ändrar mitt tips och säger avvakta och se vad som händer.
Jag får förtydliga
Mitt inlägg var mer av arten att det finns vägar som lätt tar TS till Österrike och Schweiz där snön finns.
Exakt vilken ort som är bra i dagsläget överlämnar jag åt andra experter.

Tillbaka
Topp