Livslängd på hjälm

dancapitan

Ny medlem
Livslängd på hjälm
Halloj! Jag har en bra hjälm i plast sedan 2002. Jag undrar om det är någon som vet vad livslängden på moderna hjälmar brukar vara? Plast är ju en färskvara, oftast, och jag för mig att jag har hört eller läst någonstans att man skall byta hjälm efter 2-3 år. Är det någon som vet om detta stämmer?

Livslängd på hjälm
jag har lika fråga!

jag har haft en hjälm sen 1830!!

den är gjord i trä lite sprickor här och där

ska man byta då?

Livslängd på hjälm
Stämmer nog att man ska byta hjälm efter några år men tror inte det har någon livsavgörande betydelse så länge hjälmen är hel och fin. Jag menar, många åker ju omkring i gamla JOFA hjälmar. Som att dom inte skulle skydda lika bra nu som när dom köptes. Jag skulle köra på med den du har om du tycker om den, men enligt ÅF och tillverkarna ska man nog byta ut hjälmarna efter några år..

Livslängd på hjälm
jag har också hört något om att man ska byta efter ett par år men jag har också hört att om man krashar med den i något hårt tex ett rail eller något liknande ska man byta även om den inte går sönder/spricker för då försämras den på något vis.. frigoliten kanske tappar "formen"

Senast ändrad:
Livslängd på hjälm
sprayerbc sa:
Mmm.. lönt att skriva i tråden om du inte har en aning.. jag ska börja skriva i alla skidtrådar om "vilken e skida är bäst mellan dessa två" och skriva "ingen aning" hela tiden, låter väl givande?

För övrigt så tror jag knappast att hjälmen har nån direkt livslängd som skulle va nåt problem för hjälmar köpta innan 2000 eller nåt om det inte klart och tydligt framgår från företaget som gjort den.. Men alla hjälmtillverkare säger att man ska byta hjälm efter en crash då den är "oduglig" eller nåt.. Kan vara sanning då den kanske inte håller lika bra nästa gång, kan ju även bara vara en sån "bäst att vi säger det så folk inte stämmer oss när de använt ett trasig hjälm och trillat och dött" från företagen.. Syftar på just detdära med "även om det inte syns nåt på hjälmen", vad skulle gått sönder om det inte syns? Det är en hjälm, inte ett högteknologiskt jetplan....

Livslängd på hjälm
Med risk att låta gammal så undrar jag om någon av er har sett en film i skolan där man har en melon i en hjälm. Dessa släpps i marken och melonen klarar sig. Testet görs om och denna gång går melonen sönder....
Alltså, de stötabsorberande materialen mattas och komprimeras av stötar (och ålder), därför fungerar de inte lika bra efter några smällar (eller år).

Jeez, lär sig kidsen ingenting längre....

Livslängd på hjälm
Det som fransosen med flera säger kan jag hålla med om efter att precis ha köpt en ny scott hjälm. I anvisningarna (läs dem) står det bland annat att hjälmen bara har en livslängd på ett par, kanske 3 år. Har tyvärr inte exakta siffran. Det står också att den försämras om man krashar med den även om det inte syns utanpå.
Och det beror ju på, som sagt, att materialen åldras respektive att hjälmen kan få inre skador som inte syns utanpå.

Livslängd på hjälm
Vi hade något liknande, dock en kille som blivit handikappad pga av att han inte hade cykelhjälm som kom till våran skola, tog en miniatyrhjälm och ett ägg och släppte det i backen. Det höll och därefter tog han ett utan hjälm. Kombinationen av ägget som smashades sönder i backen och hans skador gav rätt bra inverkan på kidzen i lågstadiet!

Livslängd på hjälm
serious sa:
jag har också hört något om att man ska byta efter ett par år men jag har också hört att om man krashar med den i något hårt tex ett rail eller något liknande ska man byta även om den inte går sönder/spricker för då försämras den på något vis.. frigoliten kanske tappar "formen"
kraschade och slog i hjälmen rätt hårt för ett tag sen.. så när jag va i åre passade jag på att fråga dom som jobbade i diverse skidshoppar där uppe.. Alla jag frågade sa att man skulle byta efter en krasch. de kan vara så att hjälmen spricker innanför skalet. osv. kan händ att dom sa det för att dom ville att jag skulle köpa min hjälm hos dom.... men tror inte det.

Tillbaka
Topp