Livslängd på skidor

erandir

Ny medlem
Livslängd på skidor
En sak jag undrar lite över är livslängden på ett par skidor, det vill säga, hur snabbt efter att man köpt dom vill man köpa ett nytt par? Jag funderade både på ren livslängd, hur länge de håller om man sköter dom bra, och hur lång tid det brukar ta innan man vill ha nytt på grund av utvecklingen...

Någon som har några förslag/ideer?

Livslängd på skidor
> hur snabbt efter att man köpt dom vill man köpa ett nytt par?

Jag har en rörlig önskelista över skidor jag vill ha, så jag vill mer eller mindre jämt köpa nya skidor. På den frågan blir svaret alltså 0. Hur länge ett par skidor håller verkar bero för mig i första hand på vad för icke-snö-prylar som råkar komma i skidornas väg (sten, träd, pistmaskiner, lämlar, älgar, etc).

Tyvärr när det gäller Salomon-skidor har jag fått erfara att även om jag lyckas undvika alla ovanstående faror så känns det efter drygt en säsong som att skidorna känns trötta och sega och har tappat allt "skjut ut ur svängen" på nåt sätt. Ett par Völkl som jag kört på i två säsonger uppvisar inte samma känsla. Tyvärr har Völkl-skidorna varit i kontakt med en del av prylarna i parentesen ovan men de håller ändå ihop hyggligt.

Nån som vet varför det är så? Alltså varför vissa skidor tappar åkegenskaper efter ett tag medan andra inte gör det.

Livslängd på skidor
Min åsikt: Eftersom alla skidor är gjorda för specifik ändamålsåkning så vill du givetvis ha nya skidor även om du precis köpt ett par, eller tills du har ett par i varje gengre för i vilka områden du åker. Åker du bara pist, inte så mycket, och köper ett par pistskidor som passas dig perfekt o endast utvecklas lite, är du säkert nöjd med dina nya lagg i ett par år. Är förutsättningarna annorlunda är även utgången en annan. Själv har det råkat blivit nyinförskaffning varje år, eftersom intresset (och utbudet) ökat, även om jag varit jättenöjd med varje par och fortfarande gillar de tre år gamla sötingarna. (Jag får kalla de så, jag är tjej!)
Ren livslängd -> Om du underhåller dina skidor med vallning, kant/stenslip och allmän kärlek håller de ju längre, sen gör ju underlaget en del på livslängden som föregående talare sa. Det är värt mycket med lite underhåll, inte minst för åkegenskaperna, så det är värt att lämna in (om man inte kan själv). Samma skidor kan då behålla sina åkegenskaper i många år. Frågan är dock om du uppskattar de egenskaperna om några år..?

Livslängd på skidor
Haha.. så sant Nojlas. Gäller bara att ha en ekonomi som gör detta möjligt. Men som alla vet så har en skidåkare en god ekonomi :P

Livslängd på skidor
Peter_k> Mjo... Icke-snö-saker kan vara till stort förtret... Jag har som tur är änsålänge lyckats klara mig undran för många sådanta kontakter. Du har nog en poäng i, precis som emser, att man vill ha nya skidor hela tiden.

emser> Tänk om man hade råd med nya lagg varje år... Och får inte killar kalla skidor för "sötningar"?

PNyberg> Den här skidåkaren har det inte :P

PÅ det stora hela verkar det som att ett par välvårdade skidor håller ett par säsonger. Den stora frågan är om man vill hänga med i utveckling och hur man själv utvecklas. Etc. etc...

Sen är det väl rätt självklart att man vill ha ett par skidor för varje typ av åkning. :)

Tack för svaret samtliga!
Nu ska jag bara fixa jobb så jag har råd med nya lagg varje år också ;)
Hare fint!

Livslängd på skidor
Jag skulle nog säga 4 år, om det endast är ett par, men sen så vaporiseras dem nog...

Peter K, det där med Salomon vs. Völkl, det måste väl ändå bero mycket på uppbygnaden, Völkl måste väl helt enkelt bygga bättre skidor!
Sen så är det nog inte så jäkla bra att köra över/under älgar och pistmaskiner, jag tror skidorna klarar sånt bättre än en själv...

Något som kan vara en lösning är att bygga upp ett lite större stall av skidfullblod i yngre år, och på så sätt slits inte skidorna lika mycket, utan de håller längre, och man gör enstaka skidköp (visst!) då ett par går sönder eller liknande, eftersom man ändå har andra... En stor kostnad under 2-3 säsonger, sedan så lugnar det ner sig och man kan låta skidorna åldras med grace. Man behöver till exempel inte låta de fina fetingarna nöta grus och sten, utan kan ta de gamla fetingarna till det...

Livslängd på skidor
Carled, nog är det så... Å salomons skidor är, for the record, i mitt tycke rätt dåliga... De är mjuka som bananskal, etc. etc... Jag är inte nöjd med de jag har.

Hade man råd att bygga upp ett skidstall så... Det är väl bra att ha ett par skidor man kan köra på när det är mer grus än snö i pisten och så.

Pistmaskiner, älgar och större icke-snö-föremål tänkte jag försöka hålla mig undan så gått det går... Men vem vet, ett och annat träd har man ju kramat i sina dagar.

Livslängd på skidor
men asså , hellre kör jag ju med mina "sötingar" ;) som jag hade förra året än att köpa nya varje säsong ? .. Tycker det är nice å köra men 1 till 2 säsongs använda skidor :) Kan säga att dom är in åkta :) Mjuka å goa och man är vana att jibba med dem :)

Tillbaka
Topp