Lokalt liftkort för val thorens eller inte?

chronix

Ny medlem
Jag undrar lite över liftkortet i val thorens, jag var där för några år sedan. Då hade jag kort för de tre dalarna. Vad jag hört då så åkte vi bara i Val Thorens.

Fråga 1: Är det värt att köra på ett kort för de tre dalarna om man bara är där en vecka

Fråga 2: Gäller det lokala kortet för hela området på denna pistkarta? http://www.skifrance.fr/imgStations/730052-09.jpg

jag tycker att det "lokala liftkortet" räcker! jag var där förra året och vi köpte ett en dagars kort för hela området och det var inte lika bra pist!
min uppfattning!

tjena

Var nere nu i vecka 2 och hade kort för alla 3 dalarna. Och med tanke på att det var så pass lite snö den veckan så var inte alla backar öppna och man var tvungen att åka på ena sidan berget på förmiddagen och andra sidan på eftermiddagen..
Men är det bara bra med snö så klarar man sig lätt på det lokala kortet! Köp annars ett dygnskort..?

Ha d gött!

Säsongade i Valtho förra vintern, hade Belleville kortet, alltså Valtho, Les Menuires oc St.Martin de Belleville, åkte utanför Val Thorens två gånger på hela säsongen...

Visserligen berodde det till viss del på att det var så otroligt dåligt med snö. Bara Val Thorens består av ca 70 backar. Och väldigt mycket pistnära offpist. På en vecka hinner du inte med alla åk. Dessutom kändes set förra säsongen som att det generellt var bättre åkare i Valtho, Meribel och Menuires kändes mer familje anpassat, och det var mycket mer folk "ivägen".

Man vill ha ett tre dalar kort av framförallt två anledningar. La Masse i Menuires och Mt.Vallon i Meribel. Me för en vecka kan man helt klart klara sig utan...

Jag var där förra året i en vecka och vi åkte mest i de tre dalarna.. fantastiska vyer och underbar skidåkning...
Tycker defenitivt att det är värt pengarna. Bättre skidåkning får man leta efter!

Nej, kartan e på alla 3 dalarna, men när man zoomar in är kartan på val thorens och det som gäller för det lokala liftkortet.

Självklart ska du ha ett liftkort som gäller även utanför Val Tho. Det vill säga om du är intresserad av några längre utflykter. Och i den stora investeringen som en skidresa innebär är ju några Euro till marginel merkostnad. Några bärs på afterskin.
Är man i området och vill åka seriös offpist hamnar man ju ofta nedanför Val Tho. (La Masse Les Menuires) Har ju gigantisk offpist där man hamnar nere i Belleville. Från Gebruolaz kommer du till Meribell. Osv.
Varför köra en snikvariant där det finns såna möjligheter.

JA bildeb visar BARA det som val thorens kortet gäller för, kartan visar ej tre dalarna som någon skrev.

Jag skulle välja bara val thorens kortet och sen köpa till en dag i tre dalarna för att testa. under min vecka i val thorens för två år sen stannade vi val thorens under hela veckan så när som påen dag som jag precis skrev. om det är bra med snö och om det skulel ha funnits skulle jag köpt ett kort bara för cime de caron kabinen ;) underbarare offpist så liftnära finns nog inte nån annan stans :D

Tack för svaren, så kartan jag länkade till är Val Thorens området. Lite olika bud där, tror personligen att det är för lokala val thorens.

Att påpekas är att jag är där vecka 17, slutet på säsongen för min del, vilket brukar betyda att man (beroende på vädret) brukar slappa rätt mycket. Bygga ett hopp, äta sol och ta det rätt lugnt.

Visst kan det vara trevligt med en utflykt men då kanske man kan bygga på liftkortet som någon sa. Priset på lokalt och eh "globalt" liftkort låg på 450 pix. De jag åker med är delvis fattiga studenter som gnäller över alla merkostnader jag kommer med. Tråkigt om man inte utnyttjar det heller.

hum nej tror inte den ingår (är osäker) men den liften är bara för att ta sig upp från maurienne dalen upp till val thorens, alltså det finsn inga pister eller så ner dit. så bor du i val thorens har du ingen användning av den iaf. dock ingår dom tre andra liftarna på den sidan berget.

men vafan.. när jag tryckte fick jag upp en liten karta på alla tre dalarna, men när man tryckte på den kom bara val thorens upp. Men nu funkar inte länken för mig alls..

Aleckan: ok tack igen

phanique: Du kanske klickade snett eller nåt för den har sett likadan ut hela tiden :)

Danskarna?

Minns ett ställe som hette sneesko eller nåt sånt som jag har för mig drevs av danskar. Speciellt farliga verkade det dock inte vara.

Tillbaka
Topp