Lost i skiddjungeln.. Nya skidor främst för pisten

• Trådstartare Trådstartare Tok
  • Start datum Start datum

Tok

Ny medlem
Lost i skiddjungeln.. Nya skidor främst för pisten
Så, har inte åkt så mycket förut (max 1 vecka per år) och haft dålig utrustning men nu efter en veckas åkande i alperna med nya bra pjäxor och fräscha hyrskidor så är det verkligen dags att byta upp sig =) Har inte så bra teknik men märkte å andra sidan att jag utvecklades mycket på bara några dagar så målet är en skida över medel som man kan utvecklas på nått/några år.

Hyrde några olika skidor och fastnade för Blizzard Magnum 7.4 ~170cm. De var riktigt härliga att svänga runt i backen med men lite sladdriga i hög fart eller uppkörda backar.
Nått liknande är jag ute efter men lite tyngre och något längre svängar kanske. Gärna något "köttigare" så man tar sig fram bättre på eftermiddagen när backarna längtar efter pistmaskinerna.
Fått ganska olika rekommendationer beroende på vilken affär jag varit i men de som verkar mest intressanta:

Elan Magfire 82 XTI respektive TI versionen. Blir de för hårda/tunga tro? Verkade bra att utvecklas på.
Atomic Metron B5 (förra årets modell) Blev konfronterad med en kille som tokälskade dessa och det var svårt att inte göra detsamma :) Känns lite väl slalom-korta-svängar dock men "top of the line" för 5500, varför inte? Hört att de känns väldigt tunga.
Nordica Dobermann Spitfire Verkar vara en bra slalomskida, fungerar de bra för lite längre svängar?
Head Supershape/Supershape Magnum Också en bra slalomskida? Verkade lite ösigare än Nordican
Head Xenon Xi 10.0 Verkade bra och förlåtande, kanske för lite utvecklingsmöjligheter?

Hittade en mall också:
Kön: Man
Ålder: 20
Längd: 185
Vikt: 75
Styrka/allmän kondition: Inte stark, men långt ifrån svag. Har lite lumpenstyrka kvar i benen :)
Åkskicklighet: Inte särskilt hög men drar ändå på i bra backar. Lär mig snabbt
Åkstil: ? Uppvuxen med klassiskt åkande föräldrar men lärt mig att carva lite nu.
Tidigare skidor och omdömmen: Nå gamla nybörjarblizzardskidor.. Gillade bland hyrskidorna förutom Magnumen även Stöckli Stormrider XXL ~170, även om de var lite tunga/sega för mig speciellt om man inte brassade på bra i backen.
Var jag skall åka: Pisten. Har nästan aldrig åkt utanför pisten men vill dock gärna köpa en skida som inte är värdelös offpist då nästa steg är att börja våga sig dit mer och mer. Kompisarna pratar ju sig helt våta om pudersnö etc.. -.-
Övrig information: Har en ganska bra budget för närvarande och är som sagt inne på något kortare svängar och gärna bra grepp på is. Vill dock inte ha en slalomskida som hela tiden vill svänga. Lite för klen och oteknisk för det just nu tror jag.

Otroligt tacksam för hjälp, Åre om en vecka och nya skidor tills dess vore guld! :)

Tillbaka
Topp