Skidor för barn

JosefinG

Medlem
Skidor för barn
Jag har en 5,5 årig grabb hemma som är i behov av nya slalomskidor. Han är en medelgod/bra åkare som tar sig runt i alla backar, pist såväl som i skogen, men behöver lära sig att stanna utan plog. Han har kollat på HEAD supershape team easy jrs short och på HEAD joy easy jrs short. Hur ska man tänka på skidor för små barn, spelar det någon större roll vilken modell dom har?

Förra säsongen och slutet på säsongen innan åkte han på Heads Monster Easy 87 cm. Men jag upplevde dom en aning kort i slutet på förra säsongen.

Medelgod/god åkare, 5,5 år, 115 cm lång och 22 kg.

Senast ändrad:
Skidor för barn
Hur ska man tänka på skidor för små barn, spelar det någon större roll vilken modell dom har?
Nä, tycker inte det. Mina barn har haft lite olika skidor genom åren. Börjat på 55 cm Rossi, sen 70 cm K2 Indy, sen 88 cm K2 Indy, sen 100 cm Blizzard, sen 110 cm Blizzard och sen var det dags för riktiga skidor. Och då börjar det spela roll. Men det är ju först vid 7/8 års åldern.
Min 5 åring kommer börja på 88cm skidorna i år, troligtvis byter han upp sig till 100 cm under vintern. Han är duktigt och gillar fart. Vi får se hur bra de långa funkar i skogen...
Men mht skidorna tyckte jag inte att det skiljde nåt stort. K2 kändes mycket välbyggd jämfört med vissa andra barnskidor. Blizzard var mest omtyckt av mina stora son eftersom deras grafik liknar mina skidor... Dvs grafiken spelar nog större roll.
Vi har köpt alla barnskidor begagnat och sparat de för andra sonen.... De körs inte slut på det ena eller två år de används.

Skidor för barn
Håller med....när de är så små är det bara att plöja igenom begagnatutbudet. De kommer att hitta sin stil så småningom. Har en 15 och en 12. Vi körde lite mer park-ish till båda i början men det spelar nog ingen roll. Kring 9år började de förstå sin preferens själv. En är allmountain och en är park. Var jävligt glad att du har fått igång grabben så tidigt. Många trevliga skidår att se fram emot.

Skidor för barn
Jag har en 5,5 årig grabb hemma som är i behov av nya slalomskidor. Han är en medelgod/bra åkare som tar sig runt i alla backar, pist såväl som i skogen, men behöver lära sig att stanna utan plog. Han har kollat på HEAD supershape team easy jrs short och på HEAD joy easy jrs short. Hur ska man tänka på skidor för små barn, spelar det någon större roll vilken modell dom har?

Förra säsongen och slutet på säsongen innan åkte han på Heads Monster Easy 87 cm. Men jag upplevde dom en aning kort i slutet på förra säsongen.

Medelgod/god åkare, 5,5 år, 115 cm lång och 22 kg.
Ja 87cm skida låter väldigt kort för en god åkare som är 115cm lång. Från att dottern kom igång med parallella svängar har jag följt hennes längd med nya Mantra jr. Nu är hon 143cm och har 138cm-skida. De är kanske i kortaste laget den här vintern.

Snödjup

Tillbaka
Topp