Luddigt belag.

Dustbin_Dan

Medlem
Luddigt belag.
Hej.
Skriver och frågar eftersom det verkar finnas så mycket kunniga sb-åkare här. Jag är en kille som åker skidor, men jag skulle vilja bygga ett bord som jag kan ställa mina ölflaskor på när jag dricker efter skidåkningen i vårsolen. Jag har en gammal Hooger men belaget är så glatt att flaskorna bara halkar av hela tiden. Då tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig. I helgen såg jag några brädåkare som stog och rökte med brädorna lutade lite slappt, och deras belag var helt luddigt och strävt. Jag tänkte –där halkar banne mig inga Miller av. Men jag tordes inte fråga. Men ni kanske vet hur man gör för att få sånt belag. Jag vill inte åka på den för det klarar jag inte. Men det kanske finns nån genväg. Tack på förhand.

Luddigt belag.
Tror du att det går med slipmaskin eller finns det en risk att man tar för mycket? Ska man ha en slipmaskin som går runt eller en som juckar fram och tillbaka? Ska man slipa i åkriktningen om man vill ha realistiskt ludd? Hur lång tid tar det om man vill ha belaget "au naturelle", alltså om jag lånar ut den till en snowboardkille/tjej?

Luddigt belag.
Hehe om du vill ha den uppluddad på det riktiga sättet så är nog det största problemet att hitta någon som vill offra en säsong på att åka omkring på en risik och ovallad Hooger tills belaget blivit tillräckligt luddigt. Kör med en slipmaskin som juckar och jobba i längdriktningen, det funkar nog bra. Kan tänka mig att man ska ha lite halvfint sandpapper på den för bästa resultat, men belaget är nog ganska halt även uppluddat.

Tillbaka
Topp