Lumpen

Kjorling

Ny medlem
Lumpen
Jag tänkte fråga någon om det inte finns någon utbildning eller vad det kallas i lumpen. Som typ heter fjälljägare eller något liknade. Hört att det ska va som KJ men på snö.
Någon som gjort detta om det nu finns

Lumpen
Visst finns det en utbildning som heter fjälljägare. Den kräver en jävla massa av dig men kanske det du vill.

Själv lyckades jag slippa lumpen och kan ägna mig åt riktig skidåkning istället för lagg på längden.

Men om du verkligen vill göra lumpen gå in på www.lumpen.nu och läs mer om de olika tjänsterna.

Lumpen
Om du vill bo 12 månader i Arvidsjaur så kanske Fjälljägare är något för dig. Jag gjorde lumpen i Östersund för att ha nära till Åre och för att få åka lite Vita Blixten. Resultat, 1 gratis dag i Åre, Vita Blixten; noll gånger. Säg det inte till fienden men stabsplutonen från FH:s kompani kan inte åka längdskidor.

Lumpen
gillar du att löpa 20min v a r j e morgon, sova under bar himmel året runt (i arvidsjaur är det -30 och en meter snö på vintern) samt bära 40kg ryggsäck så fort du befinner dig på övning?

isf: HELT RÄTT GRABBEN!

Lumpen
C.K.L

Min kompis ska förmodligen göra lumpen som Spaningsgruppbefäl i östersund, enligt honom sa de på mönstringen att de får säsongskort till åre.

Lumpen
Har tjänstgjort både i Östersund och Kiruna, som f.ö tyvärr är nedlagt. I Östersund (I5, Fältjägarna) lär du inte få åka så mycket skidor i tjänsten, då de numera är ett mekaniserat förband, som åker stridsfordon 90)
I Kiruna (I22, Lapplandsjägarna) fick vi b.la göra topptur till sydtoppen i Keb. Detta plus en massa andra kul saker, såsom tolkning efter bandvagn och skoter, mycket fostrande. Men som sagt, detta förband existerar alltså inte längre.
Därför är det väl som tidigare nämnts K4 Arvidsjaur, som erbjuder de bästa möjligheterna till skidåkning uppför, utför och på tvären, i tjänsten.

Lumpen
Jag gjorde lumpen för länge sedan på K4 i Arvidsjaur, kanon kul men tufft. Fördelen är att det finns en backe precis vid regementet med belysning och du får gratis liftkort. Så för min del blev det en hel del åkning på kvällarna. Kan klart rekommendera att göta lumpen där, det blir även många fjällvandringar både vinter och sommar.

Zevs

Lumpen
Om det primära är skidåkning finns inte mycket att hämta i lumpen. Om du däremot vill kombinera en militär utbildning, framtida meriter och helvetes mycket packning på uråldriga vita blixten skidor, ja då är K4 Arvidsjaur någonting för dig.

Lumpen
Eftersom jag låg i lumpen 99/00 på Lapplands jägarregemente (I22), Kiruna, som sista kull kan jag inte låta bli att sörja lite när detta ämne kommer upp.

Ett minne:
Vi var ute på sommarmarschen som skulle avslutas med baskerprovet och soldatprovet. Vi gick från Abisko till Kiruna. På 4:e dagen tog översten upp hela bataljonen på en bergssluttning med utsikt över en stor dal, jock längst ner och bergstoppar i bakgrunden. På given signal spelades klassisk musik från gömda högtalare. Mäktig musik, mäktig natur, mäktigt minne!!

Bild:
http://ledningspluton.hypermart.net/ode1/ode.jpg

Utöver det var det en kamp i 10 månader; mygg, kyla, tung packning, stress. Men också extremt god gemenskap.

Jag tycker det är synd att inte fler av Sveriges värnpliktiga får chansen att göra sin utbildning norr om polcirkeln!

Ni får ha lycka till Arvidsjaur.

Lumpen
Bison

Mig lova dom gratis utbildning och uppkörning för B-körkort och senare C och CE- körkort. Så jag ryckte in som lastbilschaffis. Men icke. B- körkortet fick man fixa själv vilket gjorde att man inte fick bli lastbilschaffis. Säsongskort i Åre, knappast, har din kompis tur får han hjälpa till på världscupen, vilket skulle ge ett veckokort, max. Vi hade som sagt en gratisdag i Åre, men den var på bekostnad av en helgs ledighet.

Lumpen
C.K.L

ok, jag har ingen aning, men det var vad han sa iallafall. Sen kan man ju undra hur dom har råd med att ge säsongskort till alla som gör lumpen där uppe. Inte undra på att dom skär ner isåfall =).

Tillbaka
Topp