RandoScando
Turtok
Lutningskartor i appform?
Finns ju utmärkta lutningskartor för Sverige på lavinprognoser.se, men nån som vet om de kartorna finns tillgängliga i appform nånstans?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
De kartorna finns i appen "Min Karta", som Lantmäteriets står bakom.Finns ju utmärkta lutningskartor för Sverige på lavinprognoser.se, men nån som vet om de kartorna finns tillgängliga i appform nånstans?
Var hittar du lutningslagret? Jag har letat, men gått bet...De kartorna finns i appen "Min Karta", som Lantmäteriets står bakom.
Du kan inte få fram färger för lutning på samma sätt som på lavinprognoser. Men om du klickar på kugghjulet högst upp till höger i appen och sedan på "Bergochdalkarta" får du fram mer detaljerad information över lutning än på kartan med topografiska kurvor. Misstänker att det som visas är datan från laserscanningen av sverige. Som sedan lavinprognoser.se bearbetar.Var hittar du lutningslagret? Jag har letat, men gått bet...
Det ger tyvärr ingen information som är användbar ur ett lavinperspektiv utan den där ytterligare bearbetningen...Du kan inte få fram färger för lutning på samma sätt som på lavinprognoser. Men om du klickar på kugghjulet högst upp till höger i appen och sedan på "Bergochdalkarta" får du fram mer detaljerad information över lutning än på kartan med topografiska kurvor. Misstänker att det som visas är datan från laserscanningen av sverige. Som sedan lavinprognoser.se bearbetar.
Nu kanske jag tänker fel. Men du ser ju på höjdkurvorna vad en backe har för lutning. När du väl lärt dig hur tätt höjdkurvor ska vara för att ange olika lutningar tar det lika lång tid att se som olika färger. När jag skrev mitt första svar var jag övertygad om att du ville ha mer information om terrängen än så.Det ger tyvärr ingen information som är användbar ur ett lavinperspektiv utan den där ytterligare bearbetningen...
Mja, jag klarar då i alla fall inte att se skillnad på 28 och 30 grader från höjdkurvorna, de ger mer en övergripande känsla. Speciellt på en skärm där ekvidistansen och skalan ändras beroende på hur man zoomar blir det väldigt svårt!Nu kanske jag tänker fel. Men du ser ju på höjdkurvorna vad en backe har för lutning. När du väl lärt dig hur tätt höjdkurvor ska vara för att ange olika lutningar tar det lika lång tid att se som olika färger. När jag skrev mitt första svar var jag övertygad om att du ville ha mer information om terrängen än så.
Ger bättre översikt, men jobbigare att få fram exakt GPS-positionJag brukade skärmdumpa aktuella lutningskartor för att va safe i radioskugga.
Har dock insett att utskrivna a4 blad är jävla guld. Började testa det vid stug/camping/flerdagarsturer. Men även i områden med uppkoppling så är det enligt mig ofta mer användarvänligt med en bit papper än en smartphone!
Fatmaps och de appar som jag (knappt) provat upplever jag tyvärr ofta som inkorrekta i lutningsfrågan.
Om en individ inte kan tyda sin egen position utan GPS så blir det svårt att tyda en lutningskarta. Tror det är farligt i långa loppet att förlita sig på modern teknik...Ger bättre översikt, men jobbigare att få fram exakt GPS-position
Helt okej att du tycker det, själv föredrar jag bekvämligheten med GPS och användarvänliga kartor rakt i telefonen för turer efter jobbet och dagsturer nära civilisationen. Därför jag frågade efter svenska lutningskartor i appform till nu när jag är och besöker släkt över julhelgen.Om en individ inte kan tyda sin egen position utan GPS så blir det svårt att tyda en lutningskarta. Tror det är farligt i långa loppet att förlita sig på modern teknik...
Papp över app imo!
Hej. En fråga för en som är ny på Topptur. Hur läser man kartan. Vad är skillnad på rött och grönt och sträcka?Ingen app, men ville ändå passa på och nämna att vår topptursavdelning nyligen uppdaterats med lutningsgrader och en massa andra kartlager
Över 100 toppturer med bilder & kartor helt gratis!
www.freeride.se
finns en app som heter : pickaline.Finns ju utmärkta lutningskartor för Sverige på lavinprognoser.se, men nån som vet om de kartorna finns tillgängliga i appform nånstans?
Men är tyvärr inte landstäckande, åtminstone inte sist jag pratade med utvecklaren om det!finns en app som heter : pickaline.
Fungerar mycket bra i Sverige.